بورس فلزات - رحمت ا... باقرپور: قیمت کلاف‌های فولادی (HRC و CRC) یعنی کلاف گرم و سرد در حال کاهش بوده و شاخص فولاد نشان می‌دهد که آخرین وضعیت قیمت‌ها بیانگر ضعیف بودن بازار کلاف در شمال اروپا و آمریکا است. از اوایل اکتبر قیمت کلاف در اروپای شمالی به میزان ۴درصد یعنی هر تن ۲۰ یورو در ایالات متحده به میزان ۵درصد یعنی هر تن ۲۹ دلار کاهش داشته است.

همچنین میانگین زمان تحویل محصولات نیز کوتاه شده است. این در حالی است که کارشناسان شرکت تیسن کروپ و کوروس طی ۲ ماه قبل پیش‌بینی کرده بودند که قیمت فولاد به خصوص محصولات تخت به دلیل بالا بودن قیمت مواد اولیه نظیر سنگ آهن، کک، انرژی، آهن قراضه و مواد فروآلیاژی (به‌میزان حدود ۴۰درصد نسبت به سال قبل) از اکتبر امسال حدود ۱۰درصد افزایش خواهد یافت، اما این پیش‌بینی به‌دلیل بالا بودن عرضه در مقابل تقاضا صورت عملی به خود نپذیرفت. در منطقه اروپا طی ۹ ماه اول امسال نزدیک به ۱۵۰میلیون تن فولاد خام تولید شد، در حالی‌که میزان مصرف ظاهرا در این منطقه تا پایان سال‌جاری میلادی ۵/۱۷۱میلیون تن برآورد شده است.

براساس پیش‌بینی تا پایان سال‌جاری میلادی حدود ۲۰۰میلیون تن فولادخام تولید خواهد شد. در مقایسه با عرضه این حجم از تولید حدود ۱۵درصد بالاتر از مصرف می‌باشد اما در آمریکای شمالی طی ۹ ماه حدود ۱۰۰میلیون تن فولادخام شده است و تا پایان سال میلادی ۲۰۰۶ این ظرفیت به یکصد و سی‌میلیون تن خواهد رسید، در صورتی که میزان مصرف ظاهری برای امسال ۱۵۲میلیون تن برآورد شده است. میزان عرضه فولاد در منطقه آمریکای شمالی در مجموع پایین‌تر از میزان مصرف است و این مساله نشانگر این مساله است که کاهش قیمت در ایالات متحده تابع شکاف بین عرضه و تقاضا نبوده بلکه تحت تاثیر محصولات وارداتی بوده است.

و قیمت‌های وارداتی را می‌توان به عنوان یکی از عوامل کاهش قیمت ذکر نمود. قیمت مرجع کلاف‌های گرم (تحویل در محل کارخانه (EX-works) در شمال اروپا تا ۴۷۰یورو (۵۹۸دلار) کاهش داشته است و میانگین زمان تحویل به کمتر از ۹هفته کاهش یافته است.

قیمت کلاف‌های سرد اساسا ثابت مانده است اما زمان تحویل محصولات اندکی کاهش داشته است.

قیمت مرجع کلاف‌های گالوانیزه به میزان ۷یورو بر هر تن طی هفته گذشته کاهش داشته است، یعنی به قیمت ۶۲۰یورو (معادل ۷۸۸دلار) بر هر تن رسیده است. قیمت‌های مذاکره‌ای کلاف و کلاف سرد در بازار شمال آمریکا در حال کاهش است قیمت کلاف گرم FOB به ۵۸۱دلار بر هر تن و قیمت مرجع کلاف سرد به ۶۳۹دلار بر هر تن رسیده، در زمان تحویل ۵/۵هفته کاهش یافته است. هم قیمت کلاف گرم و هم قیمت کلاف سرد در ماه آوریل ۲۰۰۶ در پایین‌ترین حد خود قرار داشتند.

قیمت مرجع کلاف گالوانیزه FOB در شمال آمریکا به میزان هر تن سبک ۸۰۹دلار و هر متریک تن ۸۹۰دلار گزارش شده بود.

قیمت محصولات طویل و مقاطع در این منطقه طی هفته گذشته تغییراتی نداشته است. بسیاری از ناظران، منتظر دریافت قیمت‌های مرجع جدید محصولات تخت و ورق شامل کلاف‌های گالوانیزه در آمریکا و اروپای شمالی هستند.