احتمال افزایش قیمت روی تا مرز 5هزار دلار
گروه بورس فلزات - روی چهارمین فلز مورد استفاده بعد از آهن و آلومینیوم و مس است و از نظر فراوانی بیست‌وهشتمین عنصر فراوان در پوسته زمین می‌باشد و به عنوان یک عنصر در بیشتر سنگ‌ها یافت می‌شود.

فلز روی پس از سرب و آلومینیوم از پرمصرف‌ترین و مهم‌ترین فلزات غیرآهنی است. مصرف اصلی روی برای گالوانیزاسیون یعنی پوشش‌دادن سطوح فولادی و آهنی در مقابل خوردگی است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که سالانه حدود ۴درصد از تولید ناخالص داخلی هر کشور از طریق خوردگی در فولاد و آهن‌آلات از بین می‌رود. محصولات گالوانیزه عمدتا در صنعت ساختمان و خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد و از نظر کاربردی حدود ۴۸درصد روی تولیدی جهان در صنعت گالوانیزاسیون و ۱۸درصد در تولید برنج به کار می‌رود. این فلز به‌دلیل مقاومت زیاد در برابر خوردگی، نقطه ذوب پایین، کاربرد گسترده‌ای در صنایع مختلف دارد و مصرف سالانه این فلز، سالانه بیش از ۲درصد در حال افزایش است. میزان ذخایر پیش‌بینی شده روی در جهان هم‌اکنون در حدود ۱۴۰میلیون تن است. نامتعادل بودن عرضه و تقاضای فلز روی و پیشی‌گرفتن میزان عرضه بر تقاضا باعث کاهش قمیت این فلز در اواخر دهه ۹۰ از ۱۶۶۰دلار به حدود ۱۰۰۰دلار شد. البته در آغاز سال ۲۰۰۰ قیمت‌ها روند افزایشی خود را ادامه دادند به طوری که در سپتامبر ۲۰۰۰ قیمت روی به ۱۲۲۴دلار رسید، اما در اکتبر ۲۰۰۰ مجددا شاهد کاهش قیمت‌ها بودیم به طوری که در اواخر سال به مرز ۱۰۶۰دلار رسید. با آغاز سال ۲۰۰۱ کاهش قیمت‌ها همچنان ادامه داشت، به نحوی که در ماه آگوست ۲۰۰۱قیمت‌ها به سطح ۸۲۸دلار رسید و دنیا را وارد یک بحران شدید کرد. طی سال‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۲ قیمت فلز روی به مرز ۷۴۷دلار به ازای هر تن نیز رسید. این وضعیت معادن روی جهان را وارد رکود جدیدی کرد و منجر به تعطیل شدن بسیاری از معادن جهان و بروز بحران‌های زیادی شد. قیمت روی پس از ۲سال رکود در ابتدای سال ۲۰۰۳ رو به افزایش گذاشت و از حدود ۷۵۰دلار به ازای هر تن در ابتدای سال به حدود ۸۰۰ دلار در اوایل تابستان و حدود ۱۰۰۰دلار در اواخر سال شد.
پس از گذشت 3سال (سال‌های 2001 تا 2003) مازاد عرضه روی در جهان، در سال 2004 بازار روی با کسری عرضه نسبت به تقاضای این فلز مواجه شد و انتظارها بر این است که کسری مذکور در سال 2006 و سال‌های آتی نیز همچنان ادامه خواهد داشت. رشد شدید قیمت از سال 2004 به بعد دیده می‌شود. فلز روی در LME در پایان سال 2004 به 1400دلار رسید و در پایان سال 2005 به 2500دلار افزایش یافت و در اکتبر 2006 به 3985دلار رسید.
البته نباید فراموش کرد که اکثر صنایع چین و بازار این کشور و رفتار آن می‌تواند هر لحظه‌ کلیه معاملات را تغییر دهد.
همان گونه که با آغاز نوامبر 2006 شاهد رکوردی در زمینه فلز روی در تاریخ بودیم، قیمت این فلز طی ده روز اخیر افزایش چشمگیری داشته است و از 4300دلار به 4340دلار در هرتن رسید، اما دوباره قیمت روی شگفتی آفرید و در 10نوامبر 2006 به 4545دلار به ازای هر تن رسید که این مقوله باعث حیرت‌ تحلیلگران بازار شد.
با توجه به بالا بودن قیمت‌های پایه روی، اینکه این فلز به یکی از اولین هدف‌های سرمایه‌گذاری تبدیل شود، امری اجتناب‌ناپذیر است، مخصوصا اینکه این محصول دوباره در بازار فلزات لندن به صورت فراوان یافت می‌شود.
البته اخبارزیادی مبنی بر شروع به کار دوباره معادن منتشر شده است، ولی این موضوع هم تاثیر چندانی بر کمبود موجودی‌ها در کوتاه‌مدت نخواهد داشت.
در مورد روی همیشه این سوال وجود داشته است که چه موقع قیمت‌ها کاهش می‌یابند، اما تحلیلگران بازار پیش‌بینی کرده‌اند که اگر روند افزایش قیمت‌های اخیر ادامه داشته باشد، طی چند ماه آینده شاهد قیمت ۵هزار دلاری در هر تن خواهیم بود که این رقم دور از دسترس نیست.
افزایش قیمت‌های روی در سال 2006 به دلایل زیر بوده است:
۱ - تقاضا در تمام مناطق اصلی افزایش یافته است که منجر به افزایش مصرف جهانی شده است.
2 - افزایش تقاضای فلز روی در چین به میزان 10درصد ناشی از افزایش سریع و مستمر مصرف فولاد گالوانیزه در این کشور
۳ - عدم صدور روی از چین و مصرف بالای روی در این کشور
4 - کمبود مواد اولیه در دنیا
۵ - کاهش موجودی LME (آخرین موجودی هفته قبل فلز روی در LME تنها ۹۹هزار تن بود.)