آهن‌آلات و فولاد در رتبه‌ دوم صادرات غیرنفتی کشور

جمع کل ارزش صادرات فلزات اساسی کشور در ۶ ماه نخست سال ۱۳۸۵ با ۷/۵۸درصد رشد نسبت به شش ماه نخست سال گذشته به مرز یک میلیارد و ۱۳۰میلیون دلار رسید. به گزارش خبرگزاری مهر، مدیر کل توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت گفت: آهن‌آلات و فولاد با کسب سهم ۸/۸‌درصدی از ارزش کل صادرات کشور مقام دوم در صادرات غیر نفتی را پس از میعانات گازی به خود اختصاص داده است.

وی افزود: در گروه فلزات اساســی شــمش مس با ۱۲۵هزار درصد و فروسیلیس با ۵۹۲درصد رشد در ارزش محموله‌های صادراتی، بالاترین میزان رشد ارزش صادرات را کسب نموده‌اند.

جلالی‌پور، عمده‌ترین دلیل رشد چشمگیر ارزش صادرات در این بخش را افزایش قیمت‌های جهانی فلزات عنوان کرد و افزود: در مدت مشابه سال قبل میزان صادرات شمش مس به جهت نیاز بازار داخل بسیار محدود بوده است.

وی اضافه کرد: بر اثر افزایش قیمت‌های داخلی و تصمیم دولت در راستای کنترل قیمت‌ها به ناچار محدودیت‌هایی بر صادرات برخی از این محصولات به ویژه مصالح ساختمانی در دوره زمانی رونق ساخت‌و‌ساز و اجرای پروژه‌های عمرانی کشور اعمال شد که در صورت عدم وجود آن، هم‌اکنون ارقام صادرات دراین بخش بسیار بالاتر است.

جلالی‌پور همچنین افزود: ارزش صادرات قیر در شش ماه نخست سال جاری با ۲/۱۳۳درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۴۴۱میلیون دلار رسیده است. دراین گروه سنگ و کنسانتره سرب، سنگ و کنسانتره، مولیبدن و سنگ وکنسانتره کرومیت به ترتیب با ۶۱۷درصد و ۳۰۲درصد و ۲۲۸درصد رشد در ارزش صادرات به رقم ۵۲میلیون دلار، ۱۵۲میلیون دلار و ۱۵میلیون دلار رسیده است.

به گفته وی، ارزش صادرات سنگ و کنسانتره روی با ۱۶۲درصد رشد در شش ماهه گذشته نزدیک به ۱۰۸میلیون گزارش شده است.

جلالی‌پور درخصوص عمده‌ترین دلایل افزایش صادرات محصولات معدنی به موارد زیر اشاره کرد و گفت: افزایش قیمت انواع کنسانتره فلزی، افزایش تقاضای فلزات زنگ نزن، تقاضای فزاینده چین به مواد اولیه، و رشد تقاضا برای محصولاتی که دارای کاربری نظامی هستند ازجمله دلایل افزایش صادرات این محصولات در ۶ماه سال‌جاری بوده است.