سازمان تجارت جهانی این هفته بررسی‌های خود را در خصوص شکایت مکزیک بر علیه آمریکا مبنی بر اعمال تعرفه‌های غیرقانونی صادرات فولاد مکزیک به آمریکا آغاز کرد. یک دیپلمات مکزیکی به سازمان تجارت جهانی گفته است که وزارت بازرگانی آمریکا تعرفه‌های ضد دامپینگ سنگینی را بر علیه صادرات فولاد مکزیک به آمریکا اعمال کرده است که ناقض قوانین و مقررات بین‌المللی تجارت است.

آمریکا پذیرفته است که این بررسی‌ها صورت پذیرد، اگرچه به طور موقت تشکیل هیات بررسی کننده را به تاخیر می‌اندازد. مکزیک بسیار صبورانه این دعوی را به سازمان تجارت جهانی ارائه کرده است، چون اولین باری است که حل مسائل حقوقی خود را به این سازمان فرستاده است. آمریکاییان اظهار می‌دارند که امیدوارند موضوع بین دو دولت حل و فصل شود.

در گذشته نیز آمریکا مدعی شده است که اتحادیه اروپا و کانادا فولاد ارزان به این کشور صادر کرده‌اند‌ که سازمان آن را رد کرده و آمریکا را مورد نکوهش قرار داده است، چون معتقد است این کشور با استفاده از اصطلاح تجاری (Zeroing) ادعا کرده است که کشورهای مذکور محصولات دامپ شده به این کشور صادر کرده‌اند.

اصطلاح زیروئینگ نوعی محاسبه است که به غلط نشان می‌دهد محصولات صادراتی کشورها به آمریکا دامپ شده یا ارزان بوده و دولت صادرکننده، بدان یارانه داده است. در حقیقت این روش نوعی تخلف از مقررات تجارت جهانی است. اما ماه گذشته سازمان تجارت جهانی در رابطه با روش زیروئینگ از آمریکا دفاع کرد و مسائل مطروحه از طرف ژاپن را بر علیه این روش نپذیرفت و اعلام کرد که این روش از هیچ گونه مقررات سازمانی تخطی نکرده است، اما در خود وزارت بازرگانی آمریکا نیز بر سر اعمال تعرفه‌های ضددامپینگ فولاد اختلاف نظر وجود دارد.

خودروسازان و صنعت فولاد آمریکا همواره بر سر تعرفه‌های اعمال شده بر واردات فولاد توسط وزارت بازرگانی این کشور اختلاف نظر دارند. در میان خودروسازان آمریکایی (یا در حال فعالیت در آمریکا) می‌توان از جنرال موتور، شرکت تویوتا، فورد، کرایسلر، هوندا و نیسان نام برد که معتقدند ادغام بین فولادسازان، صنعت فولاد را پرسود کرده و تعرفه‌ها قیمت‌ها را به طور ناعادلانه‌ای برای مصرف خودروسازان بالا نگه‌داشته است.

خودروسازان می‌گویند به همین دلیل آنان مجبور شده‌اند‌ که از سال ۲۰۰۴ تاکنون بیش از ۳میلیارد دلار هزینه اضافه بپردازند.

صنعت فولاد خواهان حفظ این تعرفه‌ها است و اگر مانع تعرفه‌ها شوند سیل واردات فولاد به آمریکا سرازیر خواهد شد و در نتیجه فولاد وارداتی موجب بیکاری فولادسازان خواهد شد. موضوع تعرفه‌ها مساله بسیار حادی برای سطح اشتغال و سوددهی شده است، به طوری که ۱۱ نماینده مجلس آمریکایی مبارزات انتخاباتی خود را برای انتخابات میان دوره‌ای در ۷ نوامبر متوقف کرده‌اند و برای شرکت در کمیسیون به واشنگتن برگشته‌اند.

دو نماینده کنگره میشیگان معتقدند که باید تعرفه‌ها را متوقف کرد. بقیه در دفاع از استمرار تعرفه‌ها به مدت ۵سال دیگر برای ورق‌های گالوانیزه وارداتی از ژاپن، کانادا، استرالیا و سایر کشورها صحبت کرده‌اند‌.