گام‌های بزرگ آرسلور میتال در آمریکای جنوبی

گروه بورس فلزات- با ایجاد شرکت جدید آرسلور میتال طرح‌های توسعه آرسلور در آمریکای جنوبی نه تنها به تاخیر نخواهد افتاد بلکه آن را گسترش نیز خواهد داد. هدف طرح‌های سرمایه‌گذاری آرسلور در برزیل که از هم‌اکنون تا سال ۲۰۱۲ به میزان ۹/۴میلیارد دلار خواهد رسید، ایجاد واحدهای جدید فولادسازی به ظرفیت ۲۱میلیون تن در برزیل و آرژانتین است. بخشی از این پروژه تکمیل واحد اسلب ۵/۳میلیون تن برزیل با سرمایه‌گذاری ۲میلیارد دلار است. پس از انجام مطالعات در نظر دارد ۲میلیون تن دیگر به ظرفیت تولید محصولات طویل کنونی آن بیافزاید که آرسلور برزیل امیدوار است بتواند آن را در مکان دیگری در آمریکای لاتین احداث نماید.

پروژه‌های آرسلور در برزیل بسیار وسیع است و از طرف دیگر میتال نیز مدت‌ها است که درصدد یافتن جای پایی در برزیل است. حتی قبل از ادغام با آرسلور، میتال می‌خواست از طریق شرکت‌های واسطه امتیازاتی را برای استخراج معادن سنگ‌آهن باهایا در شمال‌شرقی این کشور به دست آورد.

به‌رغم اینکه در طی دو سال گذشته هزینه‌های داخلی در برزیل افزایش یافته است که عمدتا مربوط می‌شود به افزایش ارزش برابری Real در مقابل دلار هیچ سرمایه‌گذاری دیگری در برزیل به واسطه دسترسی به منابع غنی سنگ‌آهن همانند فولادسازی مطلوب نمی‌باشد.

طرح‌های صنعتی آرسلور در برزیل به مرحله اجرا رسیده است. لئوناردو هورنا مسوول بخش سرمایه‌گذاری آرسلور در گفت‌وگو با روزنامه نگاران گفت: طرح‌های جدید ما موقعیت مناسبی را در زمینه خرید و فروش در بازار پیدا خواهند کرد و همچنین به‌دلیل میزان توجهات میتال به این طرح‌ها باعث افزایش هرچه بیشتر رقابت خواهد شد. وی افزود: سرمایه‌گذاری‌های موجود آرسلور در کشور برزیل واگذار نخواهد شد.

اظهارات (هورتا) با بازدید لاکشمی‌میتال، شخص نخست شرکت آرسلور میتال از برزیل مهر تایید خورد. میتال در دیدار با پائولوهارتونگ فرماندار یکی از استان‌های برزیل قول داد که به تلاش‌های خود در راستای جذب سرمایه‌گذاری در طرح آرسلور برزیل ادامه خواهد داد و سرمایه‌گذاران جدید را به گروه تولیدکنندگان فولاد آرسلور برزیل اضافه خواهد کرد.

منابع نزدیک به هیات‌مدیره میتال گفتند که میتال احساس رضایت و خرسندی از سفر برزیل خود داشته و نیز تاکید دارد بر طرح احداث کارخانه جدید اسلب صادراتی که امکان احداث آن تحت بررسی قرار دارد و نیز طرح توسعه بندر نپتاآبو که متعلق به شرکت CVRD و همچنین امکان احداث تاسیسات و امکانات جدید در زمینه گندله سنگ‌آهن را در زمره اهداف خود دارد.

دیدار سه روزه میتال از کشور برزیل که ملاقات با رییس‌جمهور برزیل و رییس شرکت CVRD و همچنین گفت‌وگو با هیات‌رییسه بانک‌های معتبر برزیل مانند BNDES را شامل شد، همگی بیانگر این حقیقت هستند که تجارت و سرمایه‌گذاری در برزیل برای شرکت بزرگ آرسلور میتال از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

تمام موسسات تجاری نام برده شده جزو اقلیت سهامداران طرح آرسلور برزیل هستند. در حالی که گروه آرسلور یا همان آرسلور میتال ۶۶درصد از کل سرمایه را دراختیار خواهد داشت. مگر آنکه میتال برای همسوشدن با شرایط قطع نامه اوراق بهادار برزیل (CVM) که در اوایل آگوست تصویب شد، مجبور به پیشنهاد خرید ۳۴درصد از سهام آرسلور- برزیل شود که در اختیار سهامداران اقلیت دارد.

بدون شک در سایه اتحاد دو شرکت بزرگ دنیا در زمینه تولید فولاد به میزان همکاری‌ها و سیاست‌های اقتصادی ثمره مناسبی خواهد داد. طبق اظهارات هورتا همکاری‌ها در بین سهامداران داخلی آرسلور برزیل که براساس اساسنامه رسمی گروه مصوب سال ۲۰۰۵ است. بالغ بر ۷۷میلیون دلار سود تنها در نیمه اول سال ۲۰۰۶میلادی شده است و در این صورت برای کل سال ۲۰۰۶ باید به ۳۵۰میلیون Reals برسد.

رشد صنعت تولید فولاد

موضوع مورد اهمیت این است که برزیل تبدیل به یکی از مهم‌ترین و موثرترین مناطق تولیدکننده فولاد در جهان شده است.اظهارات شخص نخست آرسلور- برزیل بیانگر این است که سرمایه‌گذاری‌های کنونی گروه آرسلور در برزیل بیشتر از ۴۵درصد از کل سرمایه‌گذاری‌های گروه در سراسر دنیا را تشکیل می‌دهد. در سال ۲۰۰۶میلادی آرسلور-برزیل حدود ۰۹/۱میلیارد دلار در برزیل سرمایه‌گذاری کرده که شامل ۸۰۰ میلیون دلار برای توسعه و ۲۹۰میلیون دلار برای هزینه نگهداری واحدهای قدیمی بوده است.

آرسلور-برزیل این مطلب را تایید کرد که کارخانه‌های کنونی نیز اقداماتی را در جهت توسعه و بهبود تولیدات خود انجام خواهند داد. به عنوان مثال تولید فولاد ویژه و طویل در آسیندار در کشور آرژانتین، تولیدات طویل PBS، تولید کلاف نورد گرم CST و همچنین محصولات نورد سرد و گالوانیزه VSB اشاره نمود. سرمایه‌گذاری‌ها همچنین بر روی دو کارخانه تولید میلگرد، مفتول و مفتول‌ کششی صورت گرفته که حاصل آن توسط کارخانهLCا(۴۰۰ هزار تن در سال) و توسط کارخانهTCا(۶۰۰ هزار تن در سال) در فوریه سال ۲۰۰۶ میلادی در کشور کاستاریکا می‌باشد.

آرسلور - برزیل ۵۰درصد از سرمایه‌های این دو کارخانه بزرگ را تامین می‌کند، اما با کنترل بهره‌برداری و همچنین افزایش سهام خود باعث ایجاد یک وضعیت مناسب برای صادرات به ایالات متحده آمریکا شده است. اتفاقات اخیر در زمینه صنعت فولاد در آمریکای جنوبی آن را به یک شکارگاه مناسب تبدیل کرده است که البته باعث ایجاد فضای رقابتی در بین رقبای بزرگ داخلی از قبیل گروه جردو و ترنیم شده است. در حال حاضر یکپارچگی و اتحاد صنعت فولاد در آمریکای جنوبی از سرعت مناسبی برخوردار است. تاکنون قیمت‌ها پایین‌تر از قیمت‌ها در کشورهای پیشرفته است و بازارهای بومی از سود مناسبی برخوردارند و فیگوردو کامپوس رییس آرسلور - برزیل می‌گوید که قصد دارد نگاه ویژه‌ای به آمریکای لاتین داشته باشد.

یکی از مناسب‌ترین و سودآورترین موقعیت‌ها در سرمایه‌گذاری کنونی طرح تولید فولادهای مخصوص براساس فرآیند تولید آهن اسفنجی و کوره‌های قوس الکتریکی است که تحت نظارت آرسلور در آسیندار آرژانتین تولید می‌شود. ظرفیت کنونی تولیدات قوس الکتریک و نورد در حال افزایش است و همچنین با افزایش تولید فولاد خام شرکت VCW‌ از ۴۰۰هزار تن در سال به ۷/۱میلیون تن در سال ظرفیت تولید بیش از پیش تقویت خواهد شد. خطوط تولید ظرفیت‌های جدید باید راه‌اندازی شوند و یکی از اهداف مهم آنها تغذیه بازار داخلی و پررونق آرژانتین است. البته این توسعه ۱۰۰میلیون دلاری قبل از این که شرکت آرسلور - برزیل فعالیت‌های خود را در نیمه سال ۲۰۰۵ آغاز کند و همچنین قبل از به وجود آمدن اساسنامه‌ این گروه در دسامبر ۲۰۰۵ مطرح شد و به تصویب رسیده بود.

یکی دیگر از پروژه‌هایی که در آستانه تکمیل شدن است پروژه جدید سومین کوره بلند CTS آرسلور با ظرفیت ۵/۲میلیون تن در سال است. این پروژه عظیم به همراه تجهیزات جانبی با سرمایه‌گذاری حدودا یک میلیارد دلاری در طی چند سال در حال تکمیل شدن است که کوره جدید آن در سه ماه ابتدای سال ۲۰۰۷ به مرحله بهره‌برداری خواهد رسید این در حالی است که به دلیل اعتصاب پیمان‌کاران این پروژه نسبت به برنامه‌ای از پیش تعیین‌شده با تاخیر فعالیت‌های خود را آغاز خواهد کرد و ظرفیت تولید فولاد خام آرسلور CTS را تا ۵/۷میلیون تن در سال تقویت خواهد کرد. اگر چه شرکت آرسلور CTS همواره درصدد افزایش توانایی‌ها و همچنین افزایش ظرفیت اسمی خود بوده با این حال شرکت انتظار دارد که سرعت تولید فولاد خام خود را تا پایان سال ۲۰۰۷میلادی به ۸میلیون تن در سال برساندو گزارش‌های این شرکت تولیدکننده فولاد حاکی از آن است که تولید فولاد خام آن در سال ۲۰۰۶ باید به ۲/۵میلیون تن برسد، در حالی که هم‌اکنون ظرفیت اسمی حدود ۵میلیون تن است.

یکی از منابع شرکت آرسلور CTS می‌گوید که آرسلور CTS در نظر دارد ظرفیتش را به ۱۰-۹ میلیون تن در سال افزایش دهد که با اجرای این طرح جدید تولید اسلب صادراتی دست شرکت آرسلور CTS را برای تولید کلاف نورد گرم بسیار باز گذاشتند. این در حالی است که گروه آرسلور یکی از مدعیان بزرگ در بازار جهانی اسلب نیز می‌باشد. شرکت بیان می‌کند که امیدوار است ظرفیت تولید ۲میلیون تن در سال کارخانه نورد تسمه گرم خود را به دو برابر توسعه دهد. این در حالی است که ظرفیت کنونی تولید در حدود ۳/۲میلیون تن در سال است و بسته به سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده تا سال ۲۰۰۸ میلادی باید به این مقدار برسد.

در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین خریداران کلاف نورد گرم، خود گروه آرسلور برزیل می‌باشد که عمده خرید آن کلاف نورد گرم از شرکت وگادوسول می‌باشد که ۶۰۶هزار تن از محصولات این شرکت را در سال گذشته خریداری کرده و ظرفیت خود را به ۸۸۰ هزار تن در سال رسانیده و تکمیل کرده است. زمانی که تلاش‌های شرکت آرسلور برزیل در بورس سهام سائوپائولو در دسامبر گذشته آغاز شد، رییس شرکت فیگوئردو کامپوس اعلام کرد که آرسلور همواره در جست‌و‌جوی یک جایگاه تثبیت‌شده در آمریکای جنوبی بوده و آرسلور برزیل متعهد شده تا سکوی پرتابی در آمریکای جنوبی برای ما باشد.

محصولات طویل

تولیدات طویل آرسلور برزیل نیز در حال توسعه هستند. یکی از نخستین قسمت‌های این طرح متشکل از دو کوره بلند تولیدچدن با ظرفیت ۱۸۰هزار تن در سال از کارخانه‌های JF که در استان میناس گریاس قرار گرفته است که در ماه سپتامبر ۲۰۰۶ به مرحله بهره‌برداری رسیده که طراحی آن براساس بهبود مواد اولیه مورد مصرف و همچنین امکان شارژ مستقیم کوره می‌باشد. ونیز یکی از محتمل‌ترین اقدامات که انتظار آن می‌رود دو برابر شدن ظرفیت کارخانه‌ JM واقع در استان میناس گریاس می‌باشد که تولیدات آن مفتول فولادی برای تولید کابل است که این طرح ظرفیت فولاد خام را تا ۴/۲میلیون تن در سال افزایش خواهد داد. همچنین ظرفیت فولاد خالص کارخانه Cofavi در ویوریگا که متعلق به شرکت آرسلور برزیل است از ۴۰۰هزار تن در سال به ۶۰۰هزار تن در سال افزایش خواهد یافت.

برزیل از ابتدای شروع این پروژه‌ها رشد قابل قبولی پیدا کرده است و همچنین بازارهای داخلی این کشور با رشد اقتصادی مناسبی همراه شده‌اند.