گروه بورس فلزات - پس از یک ماه رکود ناشی از ماه مبارک رمضان بازار فلزات ایران بالاخره دیروز تکان خورد و خریداران و فروشندگان در آن به تکاپو افتادند تا نرخ‌های داخلی را که در پی یک هفته تعطیلات اخیر از بازار دنیا عقب افتاده بود با نرخ‌های جهانی هماهنگ کنند. نرخ فلزات دیروز در بورس فلزات تهران مطابق عرضه و تقاضا و به تبعیت از بازار جهانی با تغییرات همراه شد و این در حالی است که تحلیلگران بازار رونق مناسبی را برای روزهای آینده پیش‌بینی می‌کنند.

روز جمعه گذشته برای اولین بار در تاریخ جهان قیمت فلز روی از مرز ۴هزار دلار گذشت و به ۴هزار و ۲۱۵ دلار رسید.

در بورس فلزات تهران هم به تبعیت از این اتفاق دیروز فلز روی کیلویی ۳۵۱ تومان گران شد و قیمت آن به مرز ۴هزار و ۲۵۱ تومان رسید.

معامله قبلی فلز روی در بورس فلزات تهران مربوط به تاریخ سی‌ام مهر ماه بود که به مراتب پایین‌تر از نرخ‌های دیروز بود.

در بخش مس هم پیش‌بینی تحلیلگران درست از آب درآمد و قیمت مس کاتد و مفتول در بازار رسمی فلزات ایران به پیروی از نرخ‌های بورس فلزات لندن کاهش یافت.

هر کیلو مس کاتد در بورس فلزات تهران دیروز حدود ۷هزار و ۱۶۶ تومان بود که نسبت به معامله قبلی کیلویی ۱۳۸ تومان ارزان شد.قیمت هر کیلو مس مفتول هم حدود ۱۲۷ تومان پایین آمد و این اتفاقات در بورس فلزات تهران در شرایطی انجام شد که قیمت مس در بورس فلزات تهران طی یک هفته اخیر روند نزولی داشته و ۱۴۶ دلار ارزان شده است.در بخش آلومینیوم نیز ناظران بازار معتقدند: شرکت ایرالکو پس از وقفه‌ای که در تولید و عرضه شمش ۱۰۰۰ پوندی به دلیل تعطیلی ۷۰ دیگ مربوطه رخ داده بود. این شرکت امروز محصول مذکور را عرضه کند.به نظر می‌رسد بازار پاسخ مثبتی به عرضه آلومینیوم از خود نشان دهد و رشد جزئی قیمت این فلز را تاحدودی شاهد باشیم، خصوصا اینکه در بورس‌فلزات لندن هم آلومینیوم مقداری گران شده است.

در بخش فولاد هم به‌رغم‌ پیش‌بینی‌های قبلی شرکت ذوب‌آهن‌ اصفهان، دیروز میلگرد عرضه نکرد، اما شرکت‌های میانه و خراسان میلگرد خود را با همان قیمت‌های قبلی یعنی کیلویی ۵۷۰تومان عرضه کردند.

بازار همچنان منتظر عرضه میلگرد توسط شرکت ذوب‌آهن اصفهان است و تقاضای خوبی برای این محصول در بورس‌فلزات تهران وجود دارد، اما تیرآهن در بورس‌فلزات تهران دیروز ارزان شد و قیمت نقدی تیرآهن متوسط (۱۸ و ۱۶-۱۴) کیلویی ۵۵ریال کاهش یافت.نرخ این کالا دیروز به کیلویی ۷۶۰تومان رسید.معاملات سلف تیر‌آهن ذوب‌آهن اصفهان برای تحویل در سی‌ام آذرماه نیز از قرار کیلویی ۷هزار و ۹۹ریال انجام شد.

همچنین از آنجا که بازار ورق طی یک هفته اخیر حدود ۴درصد ارزان شده است، به نظر می‌رسد این رشد بیشتر از این ادامه نیابد و بازار ورق ثبات را تجربه کند.فولاد مبارکه امروز ورق فولادی عرضه خواهد کرد.