اختلاف قیمت آلومینیوم میان TME و LME

گروه بورس فلزات- میانگین قیمت هر تن آلومینیوم در بورس فلزات لندن طی ۵ماه اخیر با نوسان نسبتا زیاد از ۲هزار و ۷۵۰دلار به زیر ۲هزار و ۵۰۰دلار رسیده است. هر تن آلومینیوم که به طور متوسط در خردادماه به مرز ۲هزار و ۸۰۰ دلار رسیده بود، در نیمه مهرماه سال‌جاری از مرز ۲هزار و ۴۹۰دلار فراتر نرفت.

این در حالی است که قیمت این کالا در اواخر شهریور ماه به پایین‌ترین حد خود طی ۵ماه اخیر رسیده بود و در حدود ۲هزار و ۳۸۰دلار معامله شد.

اما در اواسط شهریور ماه این نرخ از مرز ۲هزار و ۶۰۰دلار هم فراتر رفت. نرخ آلومینیوم در شهریور ماه بیشترین رشد قیمت را از اواسط خردادماه به این طرف تجربه کرد.

بررسی منحنی نوسان قیمت آلومینیوم از خرداد تا مهرماه سال‌جاری نشان می‌دهد که هر تن آلومینیوم در حدود ۴۰۰دلار افت و خیز داشته است ولی میانگین قیمت آلومینیوم طی ۵ماه در حدود ۲هزار و ۵۰۰دلار بوده است.

نوک منحنی قیمت آلومینیوم در مهرماه نشان می‌دهد که قیمت این فلز در ماه جاری تقریبا روند صعودی دارد. از سوی دیگر قیمت آلیاژ آلومینیوم طی ۵ماه اخیر حدود ۴۵۰دلار سقوط کرده و از ۲هزار و ۵۵۰دلار در اوایل خردادماه به ۲هزار و ۱۰۰دلار در اواخر شهریور ماه و به ۲هزار و ۱۵۰دلار در اوایل مهرماه رسیده است.

نوک منحنی قیمت آلیاژ آلومینیوم نیز در مهرماه جاری روند صعودی قیمت آن را نشان می‌دهد.

میانگین قیمت آلیاژ آلومینیوم طی ۵ماه نیز رقمی بین ۲هزار و ۲۰۰ تا ۲هزار و ۲۵۰دلار بوده است.

از سوی دیگر معاملات انجام شده در بورس فلزات تهران (TME) نشان می‌دهد که میانگین قیمت نقدی هر تن آلیاژ آلومینیوم در مهرماه جاری معادل ۲هزار و ۹۵۱دلار بوده که با نرخ کالای مشابه در بورس فلزات لندن تنی ۳۵۰دلار اختلاف دارد و گران‌تر است.

قیمت هر تن آلومینیوم هم در بورس فلزات تهران در مرز ۳هزار دلار قرار دارد که از متوسط قیمت LME در این ماه بیشتر است.