هشداری برای بازار فولاد

فرناز شمس- در طول ماه جولای و اوایل آگوست قیمت قراضه در چین همچنان با سیر نزولی همراه بود و بازار محصولات تمام شده در این کشور در اواخر ماه ژوئن به طور قابل توجهی تنزل کرد. در اوایل آگوست قیمت اکثر محصولات فولادی همچنان سیر نزولی داشت، بنابر این کارخانه‌هایی همچونBaosteel, Magang در شرق چین و Shougang, Tangshan در شمال قیمت خرید قراضه مورد نیاز را تا ۱۰دلار بر تن کاهش دادند. این در حالی بود که اکثر کارخانه‌ها در جنوب چین با حفظ قیمت، حجم کمتر با کیفیت بالاتری را تقاضا کردند که این خود نوعی کاهش قیمت محسوب می‌شود.

به علت نا‌کافی بودن میزان قراضه وارد شده به بازار در اوایل ماه آگوست، میزان قراضه در کارخانه‌های فولاد چین، در اواسط این ماه به سطح نسبتا پایینی رسید.

با ثابت شدن قیمت محصولات فولادی تمام شده در اواخر ماه آگوست، کارخانه‌های فولاد از وضعیت بازار اطمینان حاصل کردند. برخی کارخانه‌ها قیمت خرید خود را تا حد قابل ملاحظه‌ای در جهت کنترل ارزش محصولات تولیدی کاهش دادند. اما برخی دیگر که میزان قراضه بسیار کمی در اختیار داشتند، قیمت‌های خرید را تا حدی افزایش دادند.

در نهایت این‌طور به نظر می‌رسد که بازار بین‌المللی مجددا بهبود خواهد یافت.

«Tokyosteel در ۲۴ آگوست مجددا قیمت قراضه خود را ۹-۴ دلار افزایش داد». تحت تاثیر این خبر تجار چینی با اطمینان حاصله دیگر حاضر به فروش قراضه با قیمت پایین نبودند. در نتیجه، قیمت‌ها همچنان پایدار و ثابت باقی ماند.

بر طبق آمارهای گمرکی چین، میزان قراضه وارداتی در شش ماه اول امسال ۳۲/۳میلیون تن بود که در مقایسه با همین زمان در سال گذشته ۳۴درصد کاهش داشته است. (بدون در نظر گرفتن ۲۳درصد رشد در واردات آهن خام) در به وجود آمدن این وضعیت در بازار چندین عامل مهم نقش دارند که از مهم‌ترین آنها می‌توان به این مطلب اشاره کرد که قیمت بالای قراضه برای کارخانه‌های فولاد، با وجود کاستی میزان قراضه در انبارهای چین، قابل تحمل نیست. از طرف دیگر به‌رغم افزایش شدید قیمت آهن خام در بازارهای بین‌المللی، هزینه تولید برای کارخانه‌های فولاد در چین رقم بالایی نبوده است، چرا که مقررات زیست محیطی در این کشور در سطح پایینی قرار دارد.