پیش‌بینی بازار فولاد

بازار آسیا

در خلال سه فصل گذشته، قیمت ورق در آسیا روند صعودی داشته است. به گزارش مرکز خدمات فولاد ایران بیشترین نسبت افزایش قیمت برای ورق‌های سیاه با ضخامت متوسط است. این در شرایطی است که قیمت تمام شده فولاد افزایش یافته است. در نهایت به‌رغم افزایش قیمت ها سطح سودآوری در آسیا کاهش یافته است. بازار آمریکای شمالی

۱ - تقاضا: به‌رغم تلاش‌های فدرال رزرو آمریکا، روند رشد تولید ناخالص داخلی آمریکا در ۶ ماه اول سال مطابق انتظار نبوده است، علت آن هم این است که رشد اقتصادی آمریکا رابطه مستقیم با زیرساخت‌های آمریکا و و سرمایه‌گذاری‌های صنعتی در این کشور دارد. معمولا سیاست‌های اتخاذ شده در نیمه اول هر سال در فصل آخر آن سال جواب خواهد داد. فعلا تقاضا در آمریکا خوب است ولی ممکن است بنا به دلایل فصلی، مثل سرد شدن هوا تقاضا هم کاهش یابد.

۲ - عرضه: صنعت فولاد آمریکا با رشد عرضه روبه‌رو بوده است و این روند می‌تواند زمینه‌ساز مازاد عرضه باشد در کنار افزایش تولید داخلی آمریکا واردات محصولات نیمه ساخته و ساخته شده فولادی رشد فزاینده‌ای داشته است. این امر ریسک انباشت موجودی را بیشتر می‌کند.

۳ - قیمت: روند افزایش قیمت‌ها تا اوایل فصل آخر سال میلادی ادامه خواهد داشت. با ورود به فصل چهام-اکتبر- قیمت‌ها ثابت شده و احتمالا کمی افت خواهد داشت اما افت شدید یا کلی در قیمت‌ها بسیار بعید به‌نظر می‌رسد.

بازار اروپا

۱ - تقاضا: تقاضای فولاد در اروپا همچنان بالا است، آنچنان که تحویل بسیاری از سفارش‌ها از طرف کارخانه‌ها به تاخیر افتاده است. تمام محصولات فولادی ساخته شده تا پایان سال ۲۰۰۶ به فروش رفته است و تنها سهم کوچکی برای صادرات باقی‌مانده است.

۲ - عرضه: عرضه ورق‌های سیاه با ضخامت متوسط در اروپا در سطح پایینی بوده است و اروپا مقدار زیادی از این کالا را وارد نموده است. اما قیمت‌ها افزایش یافته است و این افزایش قیمت باعث شده است که از یکسو واردکنندگان محتاطانه عمل کنند و از طرف دیگر به خرید از بازار چین روی بیاورند.

۳ - قیمت: قیمت در بازار اروپا هنوز فضا برای افزایش دارد اما این افزایش قیمت تداوم نخواهد داشت و برای هر تغییر قیمتی باید در انتظار اوایل سال ۲۰۰۷ بود.