صنعت آلومینیوم جهان در سال ۲۰۰۶ شاهد اجرای طرح‌ها‌ی متعدد توسعه و تجهیز به منظور افزایش تولید بوکسیت، آلومینا و آلومینیوم توسط ۱۱ شرکت برتر تولید‌کننده این فلز استرات‍ژیک جهان است. به گزارش سیمافلز به نقل از ایمیدرو، بر‌این اساس تاکنون ۲/۱‌میلیون‌تن ظرفیت جدید در سال‌جاری میلادی توسط این شرکت‌ها‌ ایجاد شده است. همچنین مجموع ظرفیت طرح‌ها‌ی تولید آلومینیوم در دست بررسی این ۱۱ شرکت به ۷/۵‌میلیون‌تن می‌رسد. آنچه در ادامه می‌خوانید اهداف و برنامه‌ریزی‌ها‌ی این ۱۱ شرکت است.

Rusal

- راه‌اندازی کارخانه ۳۰۰۰۰۰‌تنی تولید آلومینیوم Khakass در روسیه با تولید ابتدایی ۱۵۰۰۰۰‌تن در سال تا پایان سال ۲۰۰۶.

- راه‌اندازی دوباره کارخانه آلومینیوم Alscon با ۱۵۰۰۰۰‌تن تولید در سال که این شرکت ۵/۷۷درصد از سهام آن را در اختیار دارد.

- تکمیل مجتمع ۶۰۰۰۰۰‌تنی تولید آلومینیوم و برق Boguchansk که این شرکت ۵۰درصد از آن را در اختیار دارد.

- بررسی فنی و اقتصادی احداث کارخانه ۶۰۰۰۰۰‌تنی در Irkutsk روسیه.

- توافق با دولت گینه به منظور بهره‌برداری از معادن و کارخانه‌ها‌ی دولتی بوکسیت و آلومینا و دو برابر کردن تولید و سپس افزایش ۱۵درصدی ظرفیت مجتمع بوکسیت و آلومینای Friguia (افزایش تولید از ۷۰۰۰۰۰-۶۶۰۰۰۰ به ۸۰۰۰۰۰‌تن در سال).

- خرید شرکت دولتی معدنکاری (Aroaima AMC) در کشور گیانا به منظور تهیه مواد‌اولیه مورد‌نیاز کارخانه‌ها‌ی شرکت.

- تکمیل طرح توسعه کارخانه تولید آلومینای نیکلایو (Nikolayev) در اوکراین از ظرفیت تولید ۱/۱‌میلیون به ۳/۱‌میلیون‌تن در سال.

- در حال مذاکره با دولت ایسلند به منظور ساخت کارخانه تولید آلومینیوم و برق در این کشور.

- شرکت قصد دارد یک کارخانه تولید آلومینیوم در کویینزلند (Queensland) استرالیا احداث کند و همچنین ظرفیت کارخانه تولید آلومینای کویینزلند (QAL) را افزایش دهد.

- برنامه‌ریزی به منظور ساخت یک کارخانه ۲۰۰۰۰۰‌تنی در کشور تاجیکستان.

Alcan

- اعلام افزایش ظرفیت کارخانه Kitimat بریتیش کلمبیا در کانادا از ۲۴۵۰۰۰‌تن به ۴۰۰۰۰۰‌تن در سال.

- برنامه‌ریزی به منظور سرمایه‌گذاری ۲۰درصدی در پروژه آلومینا Coega در آفریقای‌جنوبی.

- تصاحب ۲۰درصد سهام کارخانه ۷/۱میلیارد دلاری تولید آلومینیوم اولیه در Sohar عمان که در سه ماه دوم سال ۲۰۰۸‌میلادی به بهره‌برداری می‌رسد.

- برنامه‌ریزی توسعه کارخانه تولید آلومینیوم Ningxia در چین که ۵۰درصد این کارخانه متعلق به Alcan است.

- همچنین طرح‌ها‌یی برای توسعه کارخانه‌ها‌ی ایسال (Isal) در ایسلند، Qatar در عمان، کامرون و آلما در کبک (Quebec) کانادا در سر دارد.

- برنامه‌ریزی به منظور همکاری با شرکت فلزات عربستان صعودی (معادن).

Alcoa

- سرمایه‌گذاری ۱۸۵‌میلیون دلاری برای توسعه خط ۳ کارخانه آلومینیوم آلومار (Alumar) در سائو‌لوییس برزیل به صورت مشترک (Joint venture) به منظور افزایش تولید شمش آلومینیوم اولیه از ۳۷۷۰۰۰ به ۴۴۰۰۰۰‌تن در سال.

- سه برابر کردن ظرفیت تولید کارخانه تولید آلومینای آلومار به منظور تولید ۶/۳‌میلیون‌تن در سال.

- نوسازی کارخانه آلومینیوم در شهر Poços de Caldas در ایالت Minas Gerais برزیل و تجهیز معدن بوکسیت Juruti.

Norsk Hydro

- کسب ۳/۵۵‌درصد از سهام کارخانه ۱۶۰۰۰۰ هزار‌تنی اسلوالکو (Slovalco) در اسلواکی.

- سرمایه‌گذاری مشترک با شرکت سوآل (Sual) به منظور احداث کارخانه ۶۰۰۰۰۰‌تنی تولید آلومینیوم در Amur واقع در شرق روسیه.

- بررسی فنی و اقتصادی احداث کارخانه تولید آلومینیوم ۲۶۵۰۰۰‌تنی در Murmansk واقع در شمال غربی روسیه.

- برنامه‌ریزی احداث کارخانه ۵۸۵۰۰۰‌تنی در قطر با همکاری شرکت نفت قطر.

- افزایش تولید آلومینا تا میزان ۷۰درصد نیاز شرکت با بهره‌برداری از سومین طرح توسعه ۹/۱‌میلیون‌ تنی کارخانه Alunorte در برزیل.

National Aluminium Co Nalco)o)

- برنامه‌ریزی برای سرمایه‌گذاری ۳/۳میلیارد دلاری و احداث کارخانه ۵۰۰۰۰۰‌تنی تولید آلومینیوم و در نظر گرفتن عمان، ابوظبی یا قطر به عنوان مکان‌ها‌ی مناسب جهت احداث این کارخانه.

Hindalco Industries

- احداث دو کارخانه تولید آلومینیوم در ایالت‌ها‌ی اریسا (Orissa) و Jharkhand هند که کارخانه واقع در اریسا، دارای ظرفیت تولید ۵/۱‌میلیون‌تن آلومینا، ۳۲۵۰۰۰‌تن آلومینیوم و یک مجتمع برق ۷۵۰ مگاواتی است.

- برنامه‌ریزی برای توسعه کارخانه تولید آلومینای Muri در ایالت Jharkhand از ۱۱۰۰۰۰‌تن در سال به ۴۰۰۰۰۰‌تن در نیمه دوم ۲۰۰۷.

- برنامه‌ریزی برای توسعه کارخانه تولید آلومینای Belgaum در جنوب غربی ایالت Karnataka از ۳۵۰۰۰۰ به ۶۵۰۰۰۰‌تن در سال (با توجه به در اختیار گرفتن ذخایر جدید بوکسیت).

Vedanta Resources

- احداث کارخانه ۵۰۰۰۰۰‌تنی تولید آلومینیوم در دو فاز و یک مجتمع برق ۱۲۱۵ مگاواتی در Jharsuguda واقع در ایالت اریسا هند با سرمایه‌گذاری ۱/۲‌میلیارد دلاری.

- احداث کارخانه ۴/۱‌میلیون‌تنی تولید آلومینا با سرمایه‌گذاری ۸۰۰‌میلیون دلاری در Lanjigarh واقع در ۲۷۸کیلومتری کارخانه Jharsuguda برای تهیه ماده اولیه آن.

Dubai Aluminium) Dubal)

- افزایش تخمین ظرفیت تولید کارخانه جدید ۶‌میلیارد دلاری ابوظبی از ۲/۱‌میلیون‌تن به ۴/۱‌میلیون‌تن در سال به دنبال برگزاری جلسه مرور روند پیشرفت پروژه در ماه سپتامبر.

- برنامه‌ریزی به منظور افزایش ۶۰۰۰۰‌تنی ظرفیت کارخانه تولید آلومینیوم اولیه دبی با سرمایه‌گذاری ۲۰۰‌میلیون دلاری.