هراتی نیک: تقویت مالی ذوب آهن اصفهان موجب ثبات بازار فولاد ایران می شود

ذوب‌آهن اصفهان در طول یکسال گذشته پیشرفت بسیار چشمگیری داشته است. مهندس هراتی نیک معاون وزیر صنایع و معادن و رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران پس از بازدید از طرح توازن و بررسی روند عملیات اجرایی آن، با بیان این مطلب افزود: در این مدت که یکسال از شروع بکار دولت دکتر احمدی نژاد سپری می‌شود، بر اساس اطلاعات موجود، به جرات می‌توان گفت کارهای انجام شده در مجموعه ذوب‌آهن اصفهان در طول تاریخ این شرکت بی‌نظیر است و کارکنان و مدیریت زحمت‌کش و توانمند این شرکت تلاش‌های بسیار خوبی را در جهت حل مسائل موجود دنبال کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری موج، وی گفت: سال ۸۴ به‌دلیل تراکم بدهی‌های بانکی بابت اجرای طرح‌های توسعه و بعضی از مشکلات دیگر، سال سختی برای ذوب‌آهن بود اما خوشبختانه پس از گذشت یکسال (که زمان بسیار کمی برای اصلاح ساختار در یک مجموعه بزرگ اقتصادی و تولیدی محسوب می‌شود) این شرکت رشد و پیشرفت بسیار چشمگیری داشته است. و این پیشرفت نشان‌دهنده تلاش و کوششی است که در مجموعه ذوب‌آهن (اعم از مدیریت و همه کارکنان پر تلاش آن) صورت گرفته است.

وی تاکید کرد: با توجه به ظرفیت‌های خالی واحد‌های نوردی در ذوب‌آهن باید تلاش کرد که از طریق خرید شمش تولید افزایش پیدا کند و علاوه بر تقویت مالی ذوب‌آهن جامعه هم از قیمت‌های سنگین محصولات فولادی رهایی پیدا کند.

وی گفت: همه باید تلاش کنند که اهداف مورد نظر تحقق پیدا کند و مدیریت هم کرامت انسانی را با کارکنان رعایت کند تا انشاءا... نتیجه آن رضایت کارکنان خصوصا همکارانی که در بخش‌های سخت مشغولند را به همراه داشته باشد.

معاون وزیر صنایع در پاسخ به سوال خبرنگار ما درخصوص چگونگی حملات گسترده و حساب شده عده‌ای به صنعت فولاد کشور و ذوب‌آهن اصفهان گفت: اصولا در جاهایی که بیشتر کار انجام می‌شود ممکن است ایراداتی داشته باشد و شاید عده‌ای هم از کارهای انجام شده خوششان نیاید. اما اینجانب به عنوان کسی که سال‌ها در صنعت فولاد فعالیت کرده‌ام معتقدم به جای این که از تهمت‌ها و حملات نادرست آزرده خاطر شویم، باید با تلاش و کوشش جواب این بحث‌ها بدهیم و در عرصه اقتصاد کشور نیز با افزایش تولید نقش فعالی را جهت رفع نیاز‌های جامعه ایفا کنیم. تا مردم حاصل و نتیجه کار ما را بهتر لمس کنند.

وی گفت: اگر اطلاعات غلطی از طرف بعضی از افراد و رسانه‌ها ارائه شده، وظیفه مجموعه مدیران فولاد کشور است که از طریق قانونی و با رعایت اخلاق اسلامی پاسخ‌های مستدلی را برای مردم ارائه کنند، زیرا مردم عزیزمان خود داوران خوبی هستند.

وی افزود: در این راستا روابط عمومی‌های زیر مجموعه فولاد وظیفه دارند به صورت شفاف برای مردم اطلاع‌رسانی کنند و با اطلاع صحیح مردم را در جریان امور فولاد کشور قرار دهند.

مهندس هراتی اتهامات ناروا به مجموعه مدیران و کارکنان فولاد کشور خصوصا ذوب‌آهن اصفهان را نوعی بی‌احترامی به دستگاه‌های نظارتی کشور خواند و گفت: ما یک دستگاه دولتی هستیم و حسابرس قانونی داریم که در این زمینه دیوان محاسبات، سازمان بازرسی و حسابرسان قانونی در دستگاه‌های زیر مجموعه فولاد کشور مستقر هستند و همه اطلاعات، به روز در اختیار آنها است در حالی که حرف‌های نادرست بعضی که در کشور جوسازی می‌کنند، از طریق هیچ یک از مراجع قانونی به ما ابلاغ نشده است.

وی با اشاره به سخنان یکی از نمایندگان مجلس در خصوص وجود امتیاز‌های کلان و میلیونی در ذوب‌آهن گفت: خوشبختانه ذوب‌آهن اصفهان تابع قانون نظام هماهنگ پرداخت است و تمام ضوابط آن در این زمینه اجرا می‌شود و اعداد و ارقام مطرح شده توسط وی خلاف واقع می‌باشد.

وی گفت: ما آماده‌ایم کلیه اطلاعات لازم را در اختیار مراجع ذی‌صلاح قرار دهیم.

رییس هیات عامل ایمیدرو در پاسخ به این سوال که چرا بیشتر به ذوب‌آهن اصفهان حمله می‌شود گفت: ذوب‌آهن اصفهان پیشکسوت صنعت فولاد کشور است و ضمن داشتن مدیریت قوی، کارکنان و مدیران آن نیز در جامعه بسیار تاثیر‌گذار می‌باشند. بنابراین واحدهایی که در جامعه بهتر و بیشتر تاثیر‌گذار هستند و کار و تلاش می‌کنند، همیشه بیشتر مورد توجه و اعتراض واقع می‌شوند.

معاون وزیر صنایع و معادن با اشاره به توانمندی‌های ذوب‌آهن اصفهان و نقش مهم آن در شرایط بحرانی و سخت گفت: ذوب‌آهن اصفهان به دلیل توانمندی‌هایی که دارد، می‌تواند به راحتی از بحران‌ها سربلند بیرون آید اگر چه قبلا نیز مجموعه فولاد شرایط سختی را تحمل کرده بود.

مهندس هراتی نیک در پایان اظهار امیدواری کرد که کارکنان و مدیریت توانمند ذوب‌آهن با تعهد و تعصب خاص همانند گذشته برنامه تولیدی و طرح توازن را دنبال کنند. وی همچنین از پیمانکاران ذوب‌آهن خصوصا در طرح توازن خواست که نسبت به تعهدات خود پایبند باشند و کار و برنامه مورد نظر را در موقع مقرر به پایان برسانند. وی همچنین گفت: پیمانکاران را باید جزیی از خودمان بدانیم و ما نیز به قول‌ها و تعهدات خود در مقابل آنها عمل کنیم.