شرکت مس روسیه اعلام کرد: برای توسعه تولید مس در قزاقستان در پروژه‌های این کشور ۲۳۰میلیون دلار سرمایه‌گذاری خواهد کرد. به گزارش ایرنا، هفته‌نامه اقتصادی «کورسیو» چاپ آلماتی پایتخت سابق قزاقستان روز پنجشنبه نوشت: شرکت روسی در نظر دارد ۱۸۰میلیون دلار برای احداث مرحله دوم کارخانه غنی‌سازی سنگ معدن «آق‌تپه» و ۵۰میلیون دلار برای بهره‌برداری از معدن «پری آرسک» در غرب قزاقستان سرمایه‌گذاری کند.

احداث مرحله دوم کارخانه آق تپه در سال ۲۰۰۸میلادی به پایان می‌رسد و معدن پری آرسک نیز سال ۲۰۰۹میلادی به بهره‌برداری خواهد رسید.

پس از احداث مرحله دوم کارخانه آق تپه ظرفیت سالانه غنی‌سازی سنگ معدن در این کارخانه از دومیلیون و ۵۰۰هزار تن سنگ معدن به چهارمیلیون و ۵۰۰هزار تن خواهد رسید.

شرکت مس روسیه در چند سال گذشته برای اجرای طرح مشترک با اتحادیه «قزاق مس» جهت بهره‌گیری از معادن استان آق تپه و احداث فاز اول کارخانه غنی‌سازی سنگ معدن این استان ۲۱۰میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده است.

بر اساس این گزارش، ذخایر این معدن ۴۵میلیون تن سنگ معدن با قابلیت تولید ۹۰۰هزار تن مس برآورد شده است. شرکت مس روسیه از جمله سه شرکت رده اول تولیدکننده مس این کشور است که با در اختیار داشتن ۲۴درصد معادن مس ۱۴درصد مس روسیه را تولید می‌کند.