مطابق با طرح جامع فولاد و براساس اهداف برنامه چهارم توسعه افزایش ظرفیت تولید فولاد خام به میزان ۱/۱۷میلیون تن در نظر گرفته شده است که واحدهای موجود فولادسازی، ۸ واحد فولادسازی در مناطق جدید و تحت عنوان طرح‌های استانی ایجاد خواهد شد. به گزارش سیمافلز و به نقل ایمیدرو، عملیات اجرایی این ۸طرح فولادی که در شهرستان‌های میانه، چهارمحال بختیاری، نی‌ریز (استان فارس)، بافق، گل گهر، شادگان و قائنات احداث خواهد شد در هفته دولت آغاز شد.

مجموع سرمایه‌گذاری در طرح‌های استانی فولاد ۲۴۰۰میلیارد تومان است و ظرفیت هر واحد ۸۰۰هزار تن شمش فولاد است.

نرخ بازگشت سرمایه در ۸ طرح استانی بین ۱۶ تا ۲۱درصد متغیر است و مواد اولیه آنها از طرح‌های گندله‌سازی سنگان، گل گهر، چادرملو و سنگ آهن مرکزی تامین خواهد شد.

محمدرحیم رستی مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران در مورد آخرین طرح‌های استانی فولاد در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: آغاز عملیات اجرایی طرح‌های استانی در مناطق کمتر توسعه‌یافته با استقبال گسترده ساکنین این مناطق روبه‌رو شد چرا که براساس تجربیات گذشته، صنعت فولاد همواره عاملی در جهت رشد و شکوفایی اقتصاد مناطق مختلف شده است و از طرف دیگر ماهیت این صنعت به گونه‌ای است که توسعه‌های دیگری را به طور مستمر در کنار خود ایجاد می‌کند. تقریبا تمامی صنایع فولاد دنیا پس از گذشت چند سال ظرفیت خود را به چندین برابر ظرفیت اولیه افزایش داده‌اند.

وی افزود: در مناطقی که عملیات اجرایی (کلنگ زنی) احداث واحدهای فولادسازی در آن صورت پذیرفته، امید ساکنین آن مناطق بر آن است که تسریع در عملیات مذکور تسهیلات زیربنایی نظیر آب، برق، گاز، راه آهن و ایجاد اشتغال را برای آنان فراهم آورد.

رستی گفت: برای هر یک از طرح‌ها مشاور مادر تعیین شده که نظارت طرح‌ها را تا مرحله نهایی به عهده خواهد داشت. به‌رغم هماهنگی اولیه با سازمان محیط زیست اقدامات قانونی جهت اخذ مجوز رسمی این سازمان در حال انجام است.

وی خاطرنشان کرد: صدور جواز تاسیس از اداره صنایع استان‌ها در دست اقدام بوده و نقشه‌های جاده دسترسی زمین‌ها به راه‌های اصلی در حال تهیه است که براساس آن کارهای اجرایی راه سازی شروع خواهد شد.

پیرو موافقت اولیه در مورد تامین برق، گاز و آب قراردادهای تامین آنها در شرف انعقاد است. هر یک از طرح‌ها یک مدیر اجرایی خواهد داشت که زیر نظر شرکت ملی فولاد ایران و به موجب وظایف محوله در راستای دستیابی به اهداف طرح‌های استانی انجام وظیفه می کند.

مدیرعامل شرکت ملی فولاد در پایان گفت: مهندس شرهباف به عنوان مدیر اجرایی فولاد شادگان مطرح است که تجربه و سوابق کاری مشارالیه در زمینه فولاد بوده و آخرین سمت ایشان مدیر اجرایی طرح توسعه گروه ملی صنعتی فولاد ایران است و مهندس محمودی به عنوان مدیر اجرایی فولاد قائنات مطرح است که نامبرده مدیرعامل اسبق شرکت صنایع فولاد کرمان و مدیرعامل زغال سنگ کرمان بوده‌اند.