روسیه تولید مس را افزایش می‌دهد

شرکت مس روسیه (Russian Copper Co) در نظر دارد به منظور آماده شدن برای عرضه اولیه سهام عمومی‌(IPO) خود در سال ۲۰۰۹، به توسعه تولید کاتد مس خود به میزان ۶۰درصد بپردازد و حجم تولید معدنی خود را پنج برابر کند. به گزارش سیمافلز و به نقل از متال بولتن این شرکت همچنین قصد دارد برای اولین بار به داخل بازار روی نفوذ داشته باشد. سخنگوی RCC گفت: «در حال حاضر مس یکی از پرطرفدارترین و پرتقاضاترین فلزات در سطح جهان است. وظیفه ما ایجاد یک شرکت پایدار با یک چرخه تولیدی منسجم است». با وجود قبول چندین پروژه خط لوله، RCC پیش‌بینی می‌کند که ظرف سه سال آینده حدود ۴۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری کند. یکی از بخش‌های محلی استراتژی توسعه این شرکت مشغول تقویت پایگاه مواد اولیه خود است.

تا سال ۲۰۰۹ این شرکت می‌خواهد سالانه ۱۰میلیون تن تولید معدنی داشته باشد که نسبت به طرح دو میلیون تنی آن در سال ۲۰۰۶ حدود پنج برابر افزایش خواهد داشت. این رقم در سال ۲۰۰۳ تنها ۸۰۰هزار تن بود.

جهت دستیابی به این هدف، RCC اقدام به خرید پنج ذخیره معدنی در مناطق Sverdlovsk ، Chelyabinsk و Orenberg نموده است تا تعداد مجتمع‌های معدنی خود را به ۱۶ مجموعه افزایش دهد.

تا سال ۲۰۰۹ پیش‌بینی می‌شود کارخانه‌های این شرکت سالانه حدود ۲۹۰هزار تن کاتد مس تولید کنند که در مقایسه با تولید ۷۵هزار تنی RCC که در سال پیش آغاز گردید چهار برابر رشد خواهد داشت.

در حال حاضر این شرکت سالانه حدود ۱۸۰هزار تن کاتد تولید می‌کند. سخنگوی RCC گفت: «ما در نظر داریم سومین تولید کننده بزرگ مس و دومین عرضه کننده بزرگ مس در بازار داخلی روسیه باشیم».

سایر شرکت‌های تولید مس در روسیه شامل نوریلسک نیکل (Norilsk Nickel) و اورالزمتالز (UMMC) می‌شود.

RCC جهت توسعه تولید کاتدهای خود اکنون در حال ساخت یک کوره الکترولیزی در کارخانه مس Kyshtymsk خود است که احتمالا تا اواخر سال آینده تولید کاتد این کارخانه را با دو برابر افزایش به ۲۲۰هزار تن خواهد رساند.

فاز نخست این پروژه در مه ۲۰۰۷ به بهره‌برداری خواهد رسید و تا اواخر سال آینده به ظرفیت هدف ۲۲۰هزار تنی ارتقا پیدا خواهد کرد. هزینه کلی این پروژه حدود ۷۰میلیون دلار پیش‌بینی می‌شود.

در راستای افزایش تولید کاتد، شرکت RCC امیدوار است تولید سیم مفتول خود را به ۲۰۰هزار تن در سال و تولید مس جوشدار (Blister) خود را به هنگام آغاز تولید تجاری در مجتمع ذوب‌کاری جدید در منطقه چلیابینسک روسیه افزایش دهد.

سخنگوی این شرکت همچنین افزود: «راه‌اندازی ذخایر معدنی جدید همچنین سهم کنسانتره روی در بخش مواد اولیه RCC را افزایش خواهد داد که مستلزم ساخت یک کارخانه جدید برای فرآوری آن خواهد بود».

این اولین تلاش شرکت برای تغیر مسیر فعالیت خود به سوی سایر فلزات خواهد بود. این مجتمع جدید در منطقه اورنبرگ ساخته خواهد شد و احتمالا به تولید سالانه ۱۰۰هزار تن روی الکترولیتی خواهد پرداخت.

هنوز معلوم نیست که در چه تاریخی ساخت آن آغاز خواهد شد چرا که در حال حاضر چندین پروژه وجود دارند که تحت مذاکره و بررسی قرار دارند.

این شرکت تاکنون بخش عمده‌ای از کنسانتره‌های خود را در بازار داخلی به فروش رسانیده است.