چین رسما اعلام کرده است که عوارض صادرات فولاد نهایی شده خود را از پانزده سپتامبر از ۱۱درصد به ۸درصد تقلیل خواهد داد. به گزارش سیما فلز به نقل از متال بولتن، به‌هرحال قراردادهای صادرات که در چهاردهم سپتامبر و یا قبل از آن به امضا رسیده باشد چنانچه فولاد توسط گمرکات چین در چهاردهم دسامبر یا قبل از آن ترخیص شود، همچنان مشمول عوارض ۱۱درصدی خواهند بود.

این تخفیف جدید مربوط به آن دسته از محصولات فولادی می‌شود که دارای ۱۴۲ کد مالیاتی باشند، این محصولات عبارتند از محصولات ارزش افزوده نظیر گالوانیزه گرم، گالوانیزه الکتریکی، رنگی، فولادهای سیلیکونی و ورق حلب.

هنوز معلوم نیست که آیا لوله و تیوب فولادی نیز شامل این تخفیف می‌شود یا خیر. تخفیف عوارض صادرات بر روی ۱۴۲ محصول فولادی از ۱۱ درصد به ۸درصد رسیده است، در حالی‌که تخفیف عوارض بر روی برخی از فلزات غیرآهنی خاص از ۱۳ درصد یا به صفر درصد، ۵درصد، ۸ درصد یا ۱۱درصد تقلیل یافته است.

لیست کامل این تغییرات در وب‌سایت وزارت تجارت خارجی چین آمده است که در اینجا به برخی از آنها اشاره می کنیم.

تخفیف‌هایی که برای محصولات فولادی به ۸درصد رسیده است شامل ورق و کلاف گرم، ورق و کلاف سرد، ورق و کلاف گالوانیزه‌ای، ورق و کلاف اندود شده، میلگرد و مفتول، مقاطع فولادی، سیم مفتول، شمش ورق، کویل، میلگرد مفتول و سیم استنلس و فولاد سیلیکونی.

درصد تخفیف فلزات پایه و ذیل کاملا حذف شده است: کاتد مس، محصولات پیش‌ساخته مسی از جمله مفتول مسی، بیلت و آلیاژها، مات نیکل، قراضه و پودر، پودر آلومینیوم، سرب تصفیه شده، آلیاژ، قراضه و پودر، روی با عیار کمتر از ۹۹/۹۹درصد و ۹۹/۹۹درصد تا ۹۹۵/۹۹ ، آلیاژ روی، قراضه، گرده و پودر، قلع آلیاژ قلع، سولدر و قراضه. درصد تخفیف برای فلزات غیرپایه و محصولات آنها لغو شده است که شامل محصولات ذیل می شود :

تنگستن، مولیبدن، تانتالوم، منیزیوم، کبالت، بیسموت، کادمیوم، تیتانیوم، آنتیمونی، کروم و تالیوم. درصد تخفیف برای مس و محصولات آلیاژ مسی به پنج‌درصد کاهش یافته است که شامل میلگرد، مفتول، پروفیل، سیم، پلیت، ورق، نوار ورق، فویل، تیوب، لوله، سیم کششی، کابل، نایل و اسپرینگ می‌شود.

درصد تخفیف برای نیکل و محصولات نیکلی به ۵درصد کاهش یافته است که شامل: میله، مفتل، پروفیل، ورق، پلیت، نوار ورق و فویل می‌شود. درصد تخفیف برای آلومینیوم و مصنوعات آن یعنی میله، مفتول، پروفیل و پلیت به ۱۱ درصد رسیده است در حالی‌که این رقم برای مفتول آلیاژ آلومینیومی به ۸ درصد تقلیل یافته است.

درصد تخفیف برای سرب، میلگرد آلیاژ سربی و مصنوعات ‌آن به ۸درصد رسیده است. درصد تخفیف برای روی، آلیاژ روی، قلع و آلیاژ قلع به ۸درصد رسیده است.

شایعاتی که پکن درصد تخفیف صادرات را کاهش خواهد داد طی چند ماه گذشته در بازار رایج شده بود. همچنین منابع آگاه صنعت، همانند فولاد تصور می‌کردند که این تغییرات، حجم صادرات فلزاتی مثل سرب، روی، قلع ، آنتیمونی، ایندیوم و محصولات پیش‌ساخته آلومینیوم را تحت تاثیر منفی قرار خواهد داد.

دست‌اندرکاران بازار اکثرا احتمال می‌دهند که به‌دنبال این کاهش‌ها، قیمت‌های صادرات روبه افزایش بگذارد چرا که صادرکنندگان، هزینه‌های بالاتر مالیاتی را به مشتریان منتقل می‌کنند. این تغییرات به منظور بهبود ساختار صنعتی چین و ایجاد موازنه در واردات و صادرات این کشور طراحی شده است.

این عوارض برای برخی از اقلام صادراتی عمومی مثل زغال‌سنگ، گاز طبیعی، محصولات چوبی، منسوجات و سیگار لغو شده است.