گروه بورس فلزات- پیش‌بینی تحلیلگران بازار فلزات رنگی در ایران عمدتا درست از آب درمی‌آید. مس

این پیش‌بینی‌ها در بازار مس به واقعیت نزدیک‌تر شده است. روز گذشته مس سرچشمه کرمان محصول خود را در بورس فلزات تهران عرضه کرد، مشتریان این کالا خوشحال شدند از اینکه یکشنبه گذشته خرید خود را به امید افت قیمت‌ها به طور چشمگیری کاهش داده بودند.

روز یکشنبه گذشته مشتریان مس در بورس فلزات تهران پیش‌بینی کرده بودند که این کالا در عرضه بعدی ارزان می‌شود و به همین خاطر در آن روز فقط ۸۰تن مس مفتول خریداری کردند.

روز چهارشنبه که مس در بورس فلزات تهران عرضه شد، پیش‌بینی آنها درست از آب درآمد و مس کیلویی ۲۸۴تومان ارزان‌تر در بورس فلزات عرضه شد. دیروز قیمت مس مفتول کیلویی ۷هزار و ۲۹۴تومان بود و به همین خاطر مشتریان آن در بورس فلزات میزان خرید خود را به حدود ۴برابر روز یکشنبه رساندند.

آنها ۳۲۰تن مس مفتول را در روز چهارشنبه خریداری کردند. دست‌اندرکاران بازار می‌گویند: تشکیل جلسه دیروز اوپک جلو افت قیمت نفت را گرفت و از آنجا که قیمت انرژی یکی از عوامل تاثیرگذار در بازار مس است. بنابراین پیش‌بینی می‌شود قیمت مس فردا و پس‌فردا هم در معاملات بورس فلزات لندن روند صعودی داشته باشد.

روی

دیروز همچنین پس از مدت‌ها روی هم در بورس فلزات تهران عرضه شد. شرکت ذوب اصفهان دیروز ۴۰تن روی را به ارزش هر کیلو ۳هزار و ۴۰۰تومان (تحویل تهران) در بورس فلزات عرضه کرد که مورد معامله قرار گرفت.

فلز روی از پانزدهم شهریورماه در بورس فلزات عرضه نشده بود که آنچه دیروز عرضه شد کیلویی ۳۹۴تومان از نرخ LME‌ بالاتر بود.

آخرین قیمت روی در بورس فلزات لندن تنی ۳هزار و ۳۰۱دلار بود که حدود ۴۰۰دلار ارزان‌تر از نرخ این فلز در بورس فلزات تهران است.

اگرچه آنچه دیروز در بورس فلزات تهران عرضه شد کیلویی ۵۰تومان نسبت به عرضه قبلی روی ارزان‌تر شده بود ولی تحلیلگران بازار معتقدند، قیمت روی در ایران در مقایسه با قیمت این کالا در لندن بسیار بالاتر است و این اختلاف شدید قیمت حاکی از آن است که قیمت روی در عرضه‌های بعدی بورس فلزات تهران متعادل‌تر خواهد شد و کاهش خواهد یافت.

قیمت روی در عرضه پانزدهم شهریورماه کیلویی ۳هزار و ۴۵۰تومان و در عرضه دیروز ۳هزار و ۴۰۰تومان بود.

تیرآهن

قیمت تیرآهن اگرچه افت ناچیزی در بازار داشته ولی هنوز نرخ آن در بازار بالا است. دیروز ذوب‌آهن اصفهان تیرآهن کوتاه شماره ۱۴ ، ۱۶ و ۱۸ را عرضه کرد که این کالا برای تحویل در سی‌ام آبان ماه کیلویی ۶۹۰تومان و برای تحویل در سی‌ام آذرماه کیلویی ۶۷۵تومان قیمت خورد. بازار تیرآهن تا زمان ورود حجم آهن وارداتی به بازار متعادل نخواهد شد و قیمت‌ها در آن پایین نخواهد آمد.

از سوی دیگر عرضه تیرآهن با نرخ‌های مذکور در بورس فلزات تهران در حالی انجام شد که شرکت تعاونی آهن‌آلات تهران از اعضای خود برای دریافت سهمیه آهن تعیین شده توسط وزارت بازرگانی (مرحله دوم) ثبت‌نام می‌کند و به ازای هر کیلو تیرآهن حدود ۸۱۰تومان دریافت می‌نماید. این نشان می‌دهد که بین قیمت‌های بورس و بازار فاصله افتاده است.