کشور شیلی، بزرگ‌ترین تولیدکننده مس جهان، اعلام کرد که ارزش صادرات این فلز در ماه می‌پس از افتتاح معدن جدید مس توسط شرکت BHP Billiton حدود ۲۶‌درصد افزایش یافت. بانک مرکزی شیلیایی مستقر در سانتیاگو اعلام کرد که ارزش صادرات این کشور در ماه مه نسبت به رقم ۳.۳۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۶ به ۴.۲۸ میلیارد دلار در سال‌جاری رسیده است.

Cristian Gardeway، تحلیلگری در Celfim Capital سانتیاگو اظهار داشت: «حجم صادرات واقعا عظیم بود و کاهش اندک بهای فلز را جبران کرد».

روند افزایش تقاضای چین، بزرگ‌ترین مصرف‌کننده فلزات، موجب گسترش تولیدات توسط شرکت‌ها گشت. BHP Billiton بزرگ‌ترین شرکت معدنی جهان، معدن مس Spence خود را در ماه دسامبر افتتاح کرد که این معدن در این دهه بزرگ‌ترین معدن جدیدی است که تولیدات خود را در شیلی آغاز میکند.

بهای مس از رکورد بالای سال گذشته افت پیدا کرده است و بهای میانگین این فلز در ماه گذشته به ۳.۴۹ دلار برای هر پوند رسید که نسبت به بهای ۶۲/۳دلار بر پوند ماه می سال ۲۰۰۶ (که در همین ماه، مس رکورد ۰۴/۴دلار برای هر پوند را به ثبت رساند) کاهش داشت.

بهای مس تحویلی ماه سپتامبر، در معاملات سلف بخش کامکس (COMEX) بورس معاملات تجاری نیویورک (NYME) یک‌درصد یا ۳/۳سنت افزایش پیدا کرد و به ۴۲۱۵/۳دلار بر پوند رسید.

Gardewey طی گفتگویی تلفنی گفت: «بازگشت بهای مس به جایگاه پیشین خود در راستای نارضایتی‌های اخیر نیروی کار و احتمال ایجاد اختلال در میزان عرضه، محتمل است».

شرکت Copper Resources که یک شرکت توسعه و برپایی معادن در آفریقا و فیلیپین است، هزینه‌های بالاتری را برای ساخت معدن پروژه Kisenda در جمهوری دموکراتیک کونگو، تخمین زد.

این شرکت اعلام کرد که تولید در این معدن، نسبت به آن چه پیش از این برنامهریزی شده بود، با تاخیر آغاز میشود. این شرکت مستقر در سیدنی اعلام کرد که ساخت معدن هزینهای معادل ۹۳‌میلیون دلار آمریکا را در برخواهد داشت که در مقایسه با آن چه پیش از این برآورد شده بود (۵۸‌میلیون دلار) هزینه بالاتری است. پروژه Kisenda در اواسط سال ۲۰۰۸ آغاز خواهد شد و این در حالی است که پیش از این، شروع پروژه برای ماه اکتبر برنامهریزی شده بود.

شرکت همچنین گفت: «پروژه an Hinoba در کشور فیلیپین نیز مطابق با آن چه پیش از این برنامه‌ریزی شده بود پیشرفت نکرده است». این معدن مس که با همکاری شرکت بین المللی Glencore و شرکت معدنی Nanjing در حال توسعه است، نیاز به ۴ ماه مطالعات منطقهای دارد.

پروژه مذکور همچنین نیازمند ۱۸ ماه مطالعات امکان سنجی بیشتر، به منظور بررسی قابلیت‌های اقتصادی آن است. جوچن تیک ، رئیس شرکت Inmet Mining واقع در تورنتو، روز چهارشنبه ۱۳ ژوئن در کنفرانس RBC Capital Mining & Materials اظهار داشت این شرکت میتواند تولید خود را تا سال ۲۰۱۱ سه برابر کند. تا سال ۲۰۱۱، پروژه مس Petaquilla در پاناما که ۴۸‌درصد حق امتیاز آن به این شرکت تعلق دارد به تولید خواهد رسید که ۱۰۰‌هزار تن در سال، به ظرفیت تولید شرکت خواهد افزود. همچنین واحدهای Cruces Las در اسپانیا و Cayeli در‌ترکیه نیز ظرفیت تولید را تا سال ۲۰۰۹ تقریبا دو برابر کرده و به حدود ۱۵۰‌هزار تن در سال خواهند رساند که با احتساب Petaquilla، تولید مس در سال ۲۰۱۱ به ۲۶۰۰۰۰ تن در سال خواهد رسید. به گفته Tilk، تصمیم‌گیری برای ساخت پروژه احتمالا در اوایل سال ۲۰۰۸ انجام خواهد شد.

انتظار میرود معدن Petaquilla در طول عمر ۲۳ ساله خویش، ۴۵/۴‌میلیون تن مس، ۶۳/۱میلیون انس طلا و ۵۹۵۰۰ تن مولیبدن تولید کند که نیازمند ۷/۱میلیارد دلار سرمایه گذاری اولیه است.