گروه بورس فلزات: در تاریخ 21خرداد ماه جاری قیمت ورق و پروفیل فولادی نسبت به آخرین عرضه 220ریال در هر کیلو افزایش یافت.
به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد، میانگین قیمت نقدی پروفیل در بازار تهران در تاریخ ۲۱خرداد ماه جاری با ۲۲۰ریال افزایش در هر کیلو به قیمت ۸هزار و ۵۰ریال بود.

بر اساس این گزارش، در مدت یاد شده میانگین قیمت نقدی پروفیل ریز در بازار تهران نسبت به آخرین عرضه 220ریال در هر کیلو افزایش یافت و معادل 8هزار و 150ریال بود.
میانگین قیمت ورق ۲وارداتی تحویل در بنادر شمالی بعد از گمرک در این مدت با ۲۵۰ریال افزایش در هر کیلو به ۷هزار و ۴۰۰ریال رسید.
این گزارش می افزاید، در مدت یاد شده میانگین ورق 2جهانی تحویل در بنادر شمالی C&F با 10دلار افزایش در هر تن به 640دلار رسید.
در این مدت میانگین قیمت ورق ۲جهانی تحویل در مبدا EXW با ۵دلار افزایش در هر تن به ۵۵دلار رسید.
این گزارش حاکی است تغییر روش فروش ورق گرم فولادی در بورس فلزات بازار را تحت تاثیر قرار داده و قیمت ورق جهانی را متشنج کرده است.
در تاریخ ۲۱خرداد ماه جاری به رغم تقاضا در همه گروه‌ها هیچ گونه عرضه‌ای توسط فولاد مبارکه انجام نشد و به علت نحوه تغییر نمادها در بورس فلزات و تغییر ناگهانی نحوه فروش خریداران هنوز در این خصوص توجه نشده‌اند.
اغلب خریداران، مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به شیوه جدید نمادبندی و محدود شدن نمادها در بورس فلزات اعتراض دارند. بر اساس شنیده‌ها تغییر نحوه فروش بنا به درخواست فولاد مبارکه از سوی بورس فلزات انجام شده است.
محدود کردن گروه‌ها و تغییر قیمت بر اساس ابعاد و جدول پرینیوم در صورتی می‌تواند مبنای صحیحی داشته باشد که بازار بورس رقابتی باشد، اما در بورس فلزات که فقط عرضه کننده انحصاری وجود دارد، بورس فلزات را از شفافیت خواهد انداخت.
در چهار سال گذشته همیشه قیمت ورق گرم B کمتر از ورق گرم C بوده. هم اکنون ورق گرم B به صورت دستوری همواره 80ریال گرانتر از نماد HC به فروش می رسد.
تغییر روش فروش یکی از دلایل نابسامانی بازار ورق فولادی و افزایش قیمت آن در بازار شده است.