گروه بورس فلزات - آزاده حسینی: با انتشار خبر توقیف اموال بورس کالای کشاورزی بر آن شدیم تا با مسوولان بورس مربوطه در خصوص این موضوع صحبت کنیم عباس بنازاده،ناظر تالار بورس کالای کشاورزی ضمن تکذیب خبر مربوطه به خبرنگار دنیای اقتصاد گفت: خبری که در مورد توقیف اموال بورس کالای کشاورزی منتشر شده اشتباه بوده و این سازمان بشدت آن را تکذیب می‌کند. وی ادامه داد: بلکه اتفاقی که رخ داده این است که یکی از شرکت‌های کارگزاری که در بورس کالای کشاورزی فعالیت دارد در مبادلات تالار بابت بدهی که به خریدار داشته چک ارائه می کند که اتاق پایاپای پرداخت این چک از سوی کارگزاری مربوطه را تضمین می‌کند.

وی ادامه داد: طلب کار مربوطه که برخلاف آنچه قبلاً اعلام شده کشاورز هم نبوده از این کارگزاری بابت تضمین چک از سوی اتاق پایاپای از بورس کالا شکایت کرده که دادگاه رأی به تامین اموال داده است.

بنازاده اظهار داشت: با حضور مسوولان در دادگاه این تقاضای دادگاه که برای تعیین حکم بود منتفی شد چرا که اموال بورس کالای کشاورزی دولتی است و اموال دولتی قابل مصادره نیستند.

خبرنگار دنیای اقتصاد در همین رابطه با محمودرضا خواجه نصیر با رییس اداره امور بورس‌ها و بازارها گفتگویی انجام داده که وی نیز خبر توقیف اموال بورس کالای کشاورزی را رد کرده است.

خواجه نصیر گفت: این پرونده از مدتها پش در جریان بوده و مربوط به زمان ادغام بورس‌های کالایی نمی‌شود و همان موقع هم حساب بورس کالاهای کشاورزی مسدود شده است.

وی اظهار داشت: این شکایت در مقطعی صورت گرفته که بورس فلزات و بورس کشاورزی به هم ارتباطی نداشتند. وی گفت: حتی بعد از تشکیل شرکت بورس کالای ایران و ادغام بورس‌های کالایی فعالیت بورس فلزات مستقل است و سهامداران مستقلی هم دارند و فعالیت آنها و مشکلات آنها ارتباطی به هم ندارند.

رییس اداره امور بورس‌ها و بازارها تاکید کرد: بورس فلزات تاکنون هیات مدیره مستقلی داشته و بعد از این هم شخصیت مستقلی دارد و این مشکل به بورس اوراق بهادار و بورس فلزات ارتباطی ندارد.

از سوی دیگر محمد حسین دیده‌ور عضو هیات مدیره بورس فلزات در خصوص بی‌اعتمادی مردم به بورس فلزات پس از انتشار این خبر گفت: ما بابت هر مبادله‌ای که در بورس فلزات انجام می‌شود تضمین‌های کافی دریافت کنیم تا از بروز هر نوع مشکلی جلوگیری کنیم.

وی ادامه داد: به دلیل مشغله‌های کاری از وضعیت بورس کالای کشاورزی بی‌اطلاع هستم اما خریداران و فروشندگان کالا در بورس فلزات با اطمینان خاطر بابت تحویل کالا و پرداخت وجه به تالار مبادلاتی بورس فلزات می‌آیند و جای نگرانی برای فعالان و متقاضیان حضور در بورس فلزات نیست.

وی گفت: از جمله کارهایی که بورس برای تضمین کافی به خریدار انواع کالا می‌دهد ارائه ۱۲۰درصد ضمانت از سوی فروشنده بابت تحویل کامل کالا به خریدار است.

وی ادامه داد: ۲۰درصد ضمانتی که بورس فلزات از فروشنده اضافه می‌گیرد بایت هزینه‌های احتمالی است که هنگام تحویل کالا ممکن است از لحاظ آسیب‌دیدگی کالا و ... به وجود بیاید.

وی گفت: این مقدار تعهداتی که بورس از فروشنده می‌گیرد تا زمان تحویل سالم و کامل کالا در حساب بورس فلزات نگهداشته می‌شود.

همچنین عبدالحمید کاشانی مدیرعامل کارگزاری فلزات توازن نیز در این خصوص به خبرنگار دنیای اقتصاد گفت: از صحت و سقم خبر توقیف اموال بورس کالای کشاورزی بی‌خبر هستم اما افرادی که در بورس فلزات به عنوان کارگزار فعالیت می‌کنند دارای تخصص‌های مالی لازم در امر مبادلات انواع کالاهای فلزی هستند.

وی ادامه داد: آنچه که در بورس فلزات به عنوان یک بورس کالای نوپا باید به آن توجه شود، یعنی رعایت ضوابط مالی و قانونی مربوط به مبادلات بوده که کارگزاران همگی خود را ملزم به اجرای کامل آن می‌دانند.

وی افزود: از سوی دیگر راه‌اندازی بورس یک تکلیف قانونی بوده که در ابتدا به شکل یک سازمان به وجود آمده و در آن سازمان ضوابط مربوط به نحوه مبادلات و تضامین مربوط به مبادلات که از هر یک از طرفین اخذ می‌شود و آیین‌نامه‌های مبادلاتی در آن تهیه و تدوین شده و تمامی کارگزاران و اعضا وسازمان نیز آن را اجرا می‌کنند.

کاشانی اظهار داشت: گواه این موضوع یعنی رعایت کامل قوانین و مقررات از سوی کارگزاران و بورس فلزات هم این است که طی فعالیت بورس فلزات که نزدیک به ۴سال است از ۳۵هزار مبادله‌ای که در آن صورت گرفته تنها ۷پرونده در مراجع حل اختلاف در حال پیگیری است.

وی ادامه داد: این موضوع تنها به دلیل توجه بورس فلزات به ایفای تعهدات طرفین مبادلات و شفافیت در مبادلات میسر شده است.

وی تاکید کرد: آنچه که مهم است این موضوع برای دست‌اندرکاران اجرای قانون جدید بازار سرمایه مانند کانون کارگزاران، کانون حسابداران رسمی و مرکز پژوهش‌های مجلس... که کار تخصصی انجام آیین‌نامه‌ها و سازوکارهای بازار سرمایه مبتنی بر علم جدید روز و فنی انجام می‌دهند، اهمیت بالایی دارد و باید توجهی خاص به آن داشته باشند.