گروه بورس‌فلزات- در تاریخ نوزدهم خرداد ماه جاری میانگین قیمت نقدی پروفیل در بازار تهران هر کیلو 130ریال افزایش یافت.

به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد، میانگین قیمت نقدی پروفیل در بازار تهران در تاریخ ۱۹خرداد ماه سال‌جاری نسبت به آخرین عرضه آن ۱۶ همین ماه با ۱۳۰ریال افزایش به ۷هزار و ۸۳۰ریال در هر کیلو رسید. براساس این گزارش، در مدت یادشده، میانگین قیمت نقدی پروفیل ریز در بازار تهران نسبت به عرضه آن در ۱۶خرداد ماه جاری با ۱۳۰ریال افزایش معادل ۷هزار و ۹۳۰ ریال در هر کیلو بود.
در این مدت، همچنین میانگین قیمت ورق 2وارداتی تحویل در بنادرشمالی بعد از گمرک نسبت به آخرین عرضه آن در 16خرداد ماه جاری با 30ریال افزایش قیمت به 7هزار و 150ریال در هر کیلو رسید. در تاریخ 19خرداد اه جاری میانگین قیمت ورق 2 جهانی تحویل در بنادرشمالی C&F نسبت به آخرین عرضه آن در تاریخ 16همین ماه با 5دلار افزایش قیمت در هر تن معادل 630دلار بود.
همچنین در مدت یادشده میانگین قیمت ورق ۲ جهانی تحویل در مبدا EXW با ۵دلار افزایش در هر تن به قیمت ۵۵۵دلار رسید.
این گزارش می‌افزاید: در مجموع 20هزار تن انواع ورق به صورت سلف و تاریخ تحویل 31مرداد ماه سال‌جاری به ارزش 130میلیارد و 280میلیون و 700هزار ریال در آخرین عرضه یعنی 13 خردادماه سال جاری در بورس فلزات معامله شد. در مدت یادشده عرضه انواع ورق گرم در بورس فلزات مچینگ نشد. این گزارش حاکی است: شیوه جدید فروش ورق در بورس فلزات بدون اطلاع خریداران تغییر یافته و محدود به دو گروه شده است، گروه اول به نام HA که منظور ورق‌های با ضخامت 2میلی‌متر و عرض‌های 1000-1250 و گروه دوم به نام HC که کلید ورق‌های با ضخامت 5 و 6 و عرض‌های 1300-1450 شامل می‌شود و قیمت‌های مابقی نمادهای قبل را باید بر اساس جدول هزینه‌های ابعادی محاسبه کرد.
در جدول دستوری فوق‌الذکر کشف قیمت بر اساس عرضه و تقاضا را بی‌اثر کرده و در روش جدید، قیمت‌ها از شفافیت خارج شده است.
در روش جدید در صورت کمبود در گروه‌های دیگر (C-B و D) و افزایش قیمت‌ها، برای هر کدام از گروه‌ها ناگزیر افزایش قیمت در دیگر گروه‌ها را نیز خواهیم داشت. خرید برای تولیدکنندگان لوله و پروفیل مانند اشخاص متفرقه بوده و برای تولیدکنندگان هیچ گونه مزیتی قائل نشده‌اند، قیمت‌گذاری و فروش سبدی خلاف مقررات وزارت بازرگانی و سازمان بازرسی است.
بر اساس این گزارش، از اسفندماه سال گذشته تا خردادماه سال جاری قیمت ورق گرم فولادی به علت کاهش عرضه فولاد مبارکه حدود ۳۰درصد افزایش یافته است.