کاهش شاخص قیمت‌ها در بورس فلزات
گروه بورس‌فلزات- قیمت انواع فلزات طی مبادلات روز گذشته در تالار بورس‌فلزات تهران کاهش یافت.
به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد روز گذشته انواع آلومینیوم، فولاد مس در تالار بورس‌فلزات عرضه شد و متقاضیان و عرضه‌کنندگان پس از چانه‌زنی‌های فراوان بر سر قیمت به توافق رسیدند.

عکس: منصور نمایشی
بنابراین گزارش روز گذشته محصول شمش خالص ۱۰۰۰P شرکت ایرالکو که آخرین عرضه آن در دوم خرداد ماه با نرخ ۲۹هزار و ۷۰۰ریال صورت گرفته بود، پس از چانه‌زنی‌های فراوان با نرخ ۲۸هزار و ۱۰۰ریال به فروش رسید.
این فلز با نرخ 29هزار و 700ریال بر روی تابلو آمد که در همان ابتدا با نرخ 29هزار ریال به میزان 40تن به فروش رسید اما با تلاش فراوان ناظر تالار برای فروش تمام عرضه این شرکت و کشف نرخ واقعی این محصول سرانجام با قیمت 28هزار و یکصد ریال فروخته شد.
نرخ فروش این محصول ۳۷۵دلار با بورس‌فلزات لندن اختلاف داشت درواقع پرمیوم این محصول ۳۷۵دلار در هر تن بود.
همچنین دیگر محصول ایرالکو که روز یکشنبه عرضه شد بیلت 6063-7 بود که با نرخ 32هزار و 100ریال به روی تابلو آمد.
فروش این محصول در مبادلات ابتدای سال ۳۲هزار و ۷۱۱ریال بود اما به دلیل کاهش نرخ این محصول در بازار جهانی و واردات آن به بازارهای داخلی و رکود نسبی مبادلات آلومینیوم در بورس‌فلزات و بازار باعث شد تا قیمت آن به نرخ ۳۱ هزار و ۲۹۷ ریال هم برسد که در مقابل تقاضایی برای این قیمت وجود نداشت.
روز گذشته تقریبا عمده وقت تالار صرف فروش محصولات ایرالکو شد و تنها دلیل آن هم این بود که این شرکت در ماه‌های اخیر تمایل چندانی به فروش محصولات خود با نرخ متعادل نداشت و تمام سعی خود را برای بالا نگهداشتن قیمت محصولات خود به دلیل عرضه سهام آن در بورس اوراق می‌کند.
اما روز گذشته سرانجام قیمت این محصولات در رینگ مبادلاتی بورس‌فلزات تهران کشف شد و این موضوع مطمئنا بر قیمت سهام این شرکت که در روز جاری در تالار بورس اوراق‌بهادار عرضه می‌شود، خواهد داشت.
محصولات المهدی که در چهار رینگ مجزا عرضه شدند بدون متقاضی ماندند و محصولات این شرکت بدون دریافت تقاضا رینگ مبادلاتی بورس‌فلزات را ترک کردند.
روز گذشته محصولی نیز در گروه آلومینیوم از سوی یک شرکت روسی عرضه شد که به دلیل اینکه متقاضی نداشت بر روی تابلو هم نرفت.
این گزارش حاکی است در گروه مس محصولات شرکت ملی صنایع مس ایران و دنیای مس مانند گذشته بسیار منظم و بدون دردسر مبادله شدند در این روز محصولات ملی مس در سه گروه مس کاتد، مس اسلب و مس مفتول مورد مبادله قرار گرفتند.
براساس این گزارش مس کاتد با نرخ ۷۰هزار و ۶۴۴ریال به تابلو تالار مبادلاتی بورس‌فلزات رفت که با همین مبلغ هم مورد مبادله قرار گرفت نرخ فروش این محصول ۱۲۷دلار بالای قیمت‌های بورس‌فلزات لندن بود که این رقم به عنوان پریمیوم این محصول محاسبه می‌شود.
همچنین مس مفتول این شرکت نیز با نرخ 73هزار و 437ریال به روی تابلو رفت که با چانه‌زنی‌های متقاضیان تا نرخ 71هزار و 914ریال هم پایین آمد و بر روی همین نرخ بسته شد، این محصول نسبت به عرضه قبل در روز چهارشنبه 16خرداد ماه یک‌هزار و 523ریال پایین آمد.
البته کاهش قیمت این محصول در بورس‌فلزات تهران ناشی از افت قیمت آن در مبادلات روز پنج‌شنبه و جمعه بورس‌فلزات لندن بود.
آخرین محصولی که از سوی ملی مس عرضه شد مس اسلب بود که با نرخ مفتول یکسان بود یعنی آن هم با نرخ 71هزار و 914ریال به فروش رسید.
دیگر محصولی که در گروه مس عرضه شد مس مفتول ۸میلیمتری بود که از سوی شرکت دنیای مس توسط کارگزاری فلزات مفید عرضه شد.
نرخ فروش این محصول با تفاوت 150ریالی نسبت به مس ملی مس که تحویل آن در سرچشمه است صورت می‌گیرد و این مابه‌التفاوت بابت هزینه حمل محصول مس مفتول 8میلیمتری منظور می‌شود.
مس مفتول ۸میلیمتری دنیای مس در مبادلات یکشنبه بورس فلزات تهران با نرخ ۷۲هزار و ۶۴ریال به فروش رسید.
این گزارش حاکی است روز گذشته بازار محصولات ذوب‌آهن از رونق خوبی برخوردار بود و متقاضیان زیادی برای محصولات این شرکت بالاخص در گروه تیرآهن وجود داشت.
اما با وجود متقاضیان فراوان برای محصولات تیرآهن، به دلیل افت قیمت آن در بازارهای جهانی و فروکش کردن عطش بازار برای این محصول و از بین رفتن تقاضای کاذب نرخ فروش آن ۳۲۰ریال در هر کیلو نسبت به مبادلات هفته قبل پایین آمد و فروش آن با نرخ ۷هزار و ۲۰۰ریال صورت گرفت.
سبد تیرآهن 14، 16، 18 در ابتدا با نرخ 7هزار و 250ریال روی تابلو رفته بود و به صورت دو سبد مجزا که با حجم‌های متفاوت به منظور تامین نیاز متقاضیان تمام گروه‌ها در حجم‌های متفاوت در نظر گرفته شده بود به فروش رفت.
سایر محصول این شرکت تیرآهن کوتاه ۱۸، ۱۶، ۱۴ بود که در ابتدا با نرخ ۶هزار و ۹۹۰ریال بر روی تابلو رفت که با این نرخ نتوانست مشتری جلب کند و سرانجام مجبور شد قیمت محصولاتش را تا نرخ ۶هزار و ۸۵۰ریال پایین بیاورد و بر روی همان قیمت هم با خریداران به توافق برسد.
قیمت این محصول در عرضه قبلی خود در تاریخ ششم خردادماه معادل 7هزار و 50ریال بود که بدین ترتیب نسبت به مبادله روز یکشنبه بیستم خردادماه 200ریال در هر کیلو کاهش داشت.
همچنین روز یکشنبه محصول میلگرد ۲۸ تا ۱۴-A۱ نیز از سوی ذوب‌آهن اصفهان عرضه شد که با نرخ ۶هزار و ۵۲۰ریال هم به فروش رسید نرخ این محصول در بازار طی مبادلات اول هفته نسبت به هفته قبل ۴تومان و ۷ریال در هر کیلو افزایش یافته بود.
میلگرد کوتاه 25، 20، 12-A2 در سه رینگ مجزا از سوی این شرکت عرضه شد که با نرخ 5هزار و 450ریال بر روی تابلو رفت و با همان نرخ هم به فروش رسید.
سبد میلگرد ۲۲ تا ۸-A۳ محصول ذوب‌آهن هم با نرخ ۶هزار و ۳۰۰ریال به روی تابلو رفت اما با نرخ ۶هزار و ۲۰۰ریال با خریداران به توافق رسیدند.
بنابراین گزارش تیرآهن 22 تا 30 محصول ذوب‌آهن اصفهان که در مبادلات اواخر سال گذشته و ابتدای سال از رونق خوبی برخوردار بود روز گذشته با نرخ 9هزار و 600ریال به روی تابلو رفت اما به دلیل توافق نرسیدن با خریداران بر سر قیمت، این محصول به فروش نرسید.
پس از عرضه محصولات ذوب‌آهن اصفهان محصولات شرکت‌های فولاد آذربایجان، گروه ملی فولاد، فولاد کرمان و فولاد خراسان از سوی کارگزاری ستاره جنوب عرضه شد که به غیر از محصولات گروه ملی سایر تولیدکنندگان بخش‌خصوصی محصولاتشان بدون تقاضا ماند.
روز گذشته فولاد کرمان محصولات خود را با نرخ 6هزار و 200ریال به روی تابلو برد اما خریداری برای این محصول که تحویل آن یک هفته بعد بود وجود نداشت.
همچنین فولاد آذربایجان هم میلگرد ۲۵ تا ۱۴-A۳ خود را با نرخ ۶هزار و ۳۰۰ریال بر روی تابلو برد که متاسفانه برای محصولات این شرکت هم متقاضی نبود.
براساس این گزارش روز یکشنبه بیستم خردادماه محصول میلگرد شرکت فولاد خراسان هم با نرخ 6هزار و 300ریال به روی تابلو رفت که درخواستی برای خرید دریافت نکرد.
اما روز گذشته محصول شرکت گروه ملی که شامل سبد میلگرد A۲ وA۳ بود با نرخ ۶هزار ریال به فروش رسید محصولات این شرکت برای تحویل درتاریخ ۳۱/۵/۸۶ در نظر گرفته شده بود.
بر این اساس ارزش کل مبادلات روز یکشنبه در تالار بورس فلزات که از ساعت 10 صبح تا 13:30 بعدازظهر به طور انجامید معادل 410میلیارد و 364میلیون و 40هزار ریال شد.
همچنین به گزارش اداره اطلاع‌رسانی و روابط‌عمومی سازمان کارگزاران بورس فلزات تهران، تالار این بورس در روز یکشنبه شاهد جمعا ۷۹هزار و۶۸۰ تن عرضه و در مقابل ۷۵هزار و۸۶۰ تن تقاضا برای محصولات فوق‌الذکر بود.
این گزارش حاکی است، در روز یکشنبه در گروه محصولات فولاد، 44هزار و 480 تن انواع محصولات فولادی در 7رینگ معاملاتی جداگانه به ارزش 310میلیارد و 855میلیون و 800هزار ریال به صورت نقد و سلف داد‌و‌ستد شد که از نظر وزن و ارزش به ترتیب 44/96 و 54/75درصد از کل بازار را در این روز به خود اختصاص داد.
در روز مورد بررسی یک‌هزار و ۲۶۰تن از انواع محصولات مسی نیز به ارزش ۸۹ میلیارد و ۹۵۴ میلیون ۲۴۰هزار ریال در ۴ رینگ معاملاتی جداگانه به صورت نقدی داد‌و‌ستد شد که از نظر حجم و ارزش ۷۳/۲ و ۸۶/۲۱درصد از کل بازار را به خود اختصاص داد.
همچنین در این روز مقدار 380 تن آلومینیوم در یک رینگ معاملاتی به ارزش 10میلیارد و 714میلیون ریال به صورت نقدی معامله شد که از نظر وزن و ارزش به ترتیب 83/0 و 60/2درصد از کل بازار را به خود اختصاص داد.
براساس این گزارش در روز یکشنبه در گروه محصولات کنسانتره و روی هیچگونه عرضه‌ای صورت نگرفت.