گروه بورس فلزات- در راستای انجام پروژه‌های زیست‌محیطی و کاهش آلاینده‌ها، مکنده‌‌های ۵۱۰ و ۵۱۱ به روی مسیر آهک نوار نقاله در بخش فولادسازی ذوب‌آهن اصفهان نصب و راه‌اندازی شد.

مجید فیض‌بخشیان مدیر فولادسازی ذوب‌آهن اصفهان با اشاره به اهمیت نصب تجهیزات مذکور برای کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی گفت: با توجه به این که قبل از نصب دو مکنده مذکور، گرد و غبار خروجی از دودکش بیش از حد مجاز بوده است با نصب و راه‌اندازی سیستم فوق‌، میزان خروجی گرد و غبار آهک به پایین‌تر از نرم سازمان محیط زیست کاهش خواهد یافت. وی گفت: آهک از طریق نوار نقاله از شرکت نسوز آذر به بخش فولادسازی ارسال می‌شود و وظیفه این دو مکنده مکش گرد و غبار ناشی از تغییر مسیر و سرند آهک بر روی نوار نقاله است.

وی افزود: این دو مکنده توسط شرکت داخلی «زیست‌فیلتر» ساخته شده است و کلید مراحل نصب و راه‌اندازی آن توسط کارشناسان و متخصصان ذوب‌آهن اصفهان صورت گرفته است.

مهندس فیض‌بخشیان مدت زمان عملیات نصب و راه‌اندازی مکنده‌های ۵۱۰ و ۵۱۱ را حدود پانزده روز و هزینه آنها را ۵۵۰میلیون ریال عنوان کرد و گفت: در هر ذوب در بخش فولادسازی ۱۰ تا ۱۳تن آهک مصرفی می‌شود و با دریافت ۴۵ تا ۵۲ ذوب در هر شبانه‌روز حدود ۶۲۴ تن آهک مورد نیاز بخش مذکور که تجهیزات مکنده مذکور می‌تواند در هنگام عبور حجم قابل توجه آهک، گرد و غبار حاصله را بگیرد.

وی در پایان برنامه‌های آینده بخش فولادسازی را در زمینه‌های زیست‌محیطی یادآور شد و گفت: از طرح‌های آینده این بخش می‌توان تعویض سیستم تصفیه گاز کنورتورها در طرح توازن طرح مکنده‌های میکسرهای کنورتور را نام برد.