قسمت پایانی

مترجم: مرجان ترابیان پور

آنچه از «نظریه بازار کارا» می‌توان فهمید این است که قیمت‌ها را نمی‌توان پیش‌بینی کرد. برای تعیین قیمت‌های امروز در مقایسه با قیمت دیروز چه چیزی واضح است؟ قیمت امروز متفاوت از قیمت دیروز است! چه چیزی قیمت‌ها را متفاوت می‌سازد؟ تغییرات اطلاعات جدید انتظار می‌رود منجر به تعدیل قیمت‌های پیشنهادی خرید و فروش و قیمت‌های متفاوت گردد. اگر شما موافقید با این واقعیت که اطلاعات جدید موجب می‌شود قیمت‌های امروز با قیمت‌های دیروز متفاوت باشد یا اینکه آنچه قیمت‌های امروز و قیمت‌های دیروز را متفاوت می‌سازد اطلاعات جدید می‌باشد، بنابراین با این تعریف قیمت‌ها را نمی‌توان پیش‌بینی کرد. زیرا هیچ شخصی نمی‌داند که اطلاعات جدید چیست.

اثبات «نظریه بازار کارا» این است که «تعداد معدودی اشخاص/ و یا شرکت‌ها به طور ثابت سودهای کلانی را بابت تصمیمات قیمت گذاری بدست می‌آورند و این اشخاص سودشان را بابت اطلاعات و یا تحلیل شان کسب می‌کنند.» اکثر تولید‌کنندگان در کجا خودشان را با موقعیت بازار تطبیق می‌دهند؟ چه تعداد تولید‌کنندگان اطلاعات بازار مربوط را قبل از هر شخص دیگر کسب می‌کنند و قادر به ارزیابی اطلاعات بهتر از بازار عمومی هستند؟ چنانچه تولیدکننده‌ای قادر باشد نخستین اطلاعات را کسب و بهتر تحلیل نماید، ممکن است بهتر از یک کشاورز / دامدار معامله کند.

واقعیت این است که حتی اگر اطلاعات مربوط به بازار را با یک روشی به موقع نیز بتوان کسب کرد، اکثر تولیدکنندگان توانایی و زمان تحلیل اطلاعات بهتر از بازار را ندارند و افرادی را که خوب بتوانند پیش‌بینی قیمت‌ها را انجام بدهند نیز نمی‌شناسند.

نتیجه گیری:

برای کسب سود در بازار، شما بایستی در کسب اطلاعات مربوطه اولین نفر باشید؛ شما بایستی اطلاعات را بهتر از بازار انبوه تحلیل کنید و شما بایستی معیارهایی را برای تعیین مسیر قیمت‌های آتی داشته باشید. انجام همه اینها تقریبا برای تولید‌کنندگان امکان‌پذیر نیست. اگر نظریه بازار کارا درست باشد، پس قیمت‌ها تقریبا غیرممکن یا ممکن است برای پیش‌بینی امکان‌پذیر نباشد.

علاوه بر این، اگر این نظریه درست باشد، تصمیمات بازاریابی بایستی بر مبنای احتمالات باشد و در مورد آنچه «معمولا» درست است و آنچه «معمولا» اشتباه است می‌باشد. بنابراین، تولید‌کنندگان بایستی یک مسیر کلی از اقداماتی که معمولا درست است را اتخاذ کنند و از اقدامات و سیاست‌هایی که معمولا اشتباه است دوری کنند.»