عرضه کالاها در بورس فلزات تهران 11درصد افزایش یافت

در دو ماهه اول فعالیت بورس فلزات تهران در سال جاری (فروردین لغایت اردبیهشت ماه)، جمعا ۸۲۷‌هزار و ۵۵۰ تن انواع فولاد، آلومینیوم، مس، کنسانتره فلزات گرانبها و مولیبدن و روی به ارزش ۷ تریلیون و ۴۰۰‌میلیارد و ۹۸۱‌میلیون و ۱۴۵‌هزار ریال دادوستد شد.

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی‌بورس فلزات تهران، آمار معاملات انجام شده در دو ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزش ۶۳‌درصد و از نظر وزن نیز ۱۱‌درصد افزایش نشان می‌دهد. این گزارش حاکی است، دردوره مورد بررسی جمعا ۷۹۴‌هزار و ۴۰ تن انواع محصولات فولادی به ارزش ۵تریلیون و ۳۹۶‌میلیارد و ۳۵۲‌میلیون و ۱۵۰‌هزار ریال معامله شد که از لحاظ وزن و ارزش به ترتیب ۹۵/۹۵ و ۹۲/۷۲ ‌درصد از کل بازار را در این دوره به خود اختصاص داده و در جایگاه اول قرار داشته است و نسبت به دو ماهه اول سال گذشته از لحاظ وزن و ارزش به ترتیب ۱۰ و ۷۷‌درصد رشد داشته است.

بررسی‌های اداره آمار و ارزیابی عملکرد بورس فلزات تهران حاکی است، در دوماهه امسال در گروه محصولات مسی نیز جمعا ۱۶‌هزار و ۷۴۰ تن انواع مس به ارزش یک تریلیون و ۲۳۸میلیارد و ۷۴۹میلیون و ۵۸۰‌هزار ریال داد و ستد شد که از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۰۲/۲ و ۷۴/۱۶‌درصد از کل بازار را در برگرفته و در جایگاه دوم این بازار قرار گرفته است. ضمنا میزان معاملات محصولات مسی در دوره مذکور نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۱۹ و ۳۳‌درصد رشد داشته است.

براساس این گزارش، پس از فولاد و مس، محصولات آلومینیومی‌قرار داشته که جمعا با معامله ۱۵‌هزار و ۵۴۰ تن به ارزش ۴۶۷‌میلیارد و ۸۷۱‌میلیون و ۱۳۰هزار ریال، از لحاظ وزن و ارزش به ترتیب ۸۸/۱ و ۳۲/۶درصد از کل معاملات بورس را به خود اختصاص داده است. میزان معاملات محصولات آلومینیومی ‌در دو ماهه امسال از لحاظ وزن و ارزش به ترتیب با ۱۷ و ۳۲‌درصد رشد نسبت به دوره مشابه در سال قبل روبه‌رو شده است.

در گروه روی نیز جمعا ۱۰۰ تن شمش روی به ارزش ۳میلیارد و ۷۴۰‌میلیون ریال دادوستد شد که از لحاظ وزن و ارزش به ترتیب ۰۱/۰ و ۰۵/۰‌درصد از کل معاملات بورس را در دوره مذکور شامل شده است. میزان معاملات شمش روی در این دوره از لحاظ وزن و ارزش به ترتیب با ۷۲ و ۶۹‌درصد کاهش نسبت به دوره مشابه در سال قبل روبه‌رو شده است.

همچنین طی دو ماه سال جاری در گروه محصولات کنسانتره مولیبدن نیز یک‌هزارو ۹۰ تن سولفور مولیبدن در بورس فلزات تهران به ارزش ۲۶۶میلیارد و ۱۶۱میلیون و ۲۱۰‌هزار ریال دادوستد شد که از لحاظ وزن و ارزش به ترتیب ۱۳۶/۰و ۶۰/۳درصد از کل معاملات بورس را به خود اختصاص داده است. میزان معاملات سولفور مولیبدن در این دوره نیز از لحاظ وزن و ارزش نسبت به دوره مشابه سال قبل به ترتیب ۲۲ و ۶۳‌درصد رشد را نشان می‌دهد.

در این ماه ۴۰ تن کنسانتره فلزات گرانبها به ارزش ۲۷میلیارد و ۹۲۷میلیون و ۷۵‌هزار ریال که از لحاظ وزن و ارزش به ترتیب۰۰۴/۰ و ۳۷/۰‌درصد از کل معاملات بورس را به خود اختصاص داده است و نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزن با ۲۰‌درصد کاهش و از لحاظ ارزش با ۲‌درصد رشد روبه‌رو شده است.