قیمت مس بالا یا پایین

گروه بورس فلزات- بر خلاف پیش‌بینی کارشناسان قیمت مس در بازارهای جهانی در حال کاهش است.

به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد قیمت مس که در مبادلات سال گذشته میلادی روند صعودی در پیش گرفته بود و پیش‌بینی عمده کارشناسان در مورد قیمت این فلز حاکی از رشد مجدد آن تا مرز ۸هزار دلار بود، متوقف شد. بنابراین گزارش این فلز سرخ رنگ کارشناسان را ناکام گذاشت. با افت قیمت فلز مس قیمت سهام اکثر شرکت‌های تولیدکننده مس نیز در بورس‌های جهانی کاهش یافت.

براساس این گزارش در بورس فلزات لندن پس از بازی ارقام و اخبار و شایعات حواشی فلزات و تولیدکنندگان آنها و موجودی‌های فلزات در انبارهای بورس فلزات لندن، سرانجام قیمت‌ها بر روی یک رقم بسته می‌شود و نرخ نهایی خرید و فروش آن محصول مشخص می‌شود.

بر این اساس در ده روز اخیر قیمت این فلز با نوسان زیادی همراه بوده اما طی این مدت، دامنه این نوسان به حد مبادله روز بیست و چهارم مه یعنی معادل ۷هزار و ۱۴۲دلار نرسیده بود.

این گزارش حاکی است، نرخ فروش نقدی مس در مبادلات روز پانزدهم مه معادل هر تن ۷هزار و ۷۹۵دلار بود که در مبادلات روز شانزدهم مه با افت ۸۵دلاری، ۷هزار و ۷۱۰دلار فروخته شد.

اما در روز هفدهم مه نرخ این فلز باز هم با افت مواجه شد به طوری که با افت شدید ۲۵۵دلاری طی یک روز به نرخ ۷هزار و ۴۵۵دلار مبادله شد.

در هیجدهم مه نرخ این فلز باز هم معادل ۱۹۵دلار کاهش یافت و به رقم ۷هزار و ۲۶۰دلار رسید.

در واقع از ابتدا تا اواخر هفته گذشته میلادی نرخ این فلز ۵۳۵دلار کاهش قیمت را تجربه کرد.

اما روز دوشنبه بیست و یکم مه که در واقع ابتدای هفته کشورهای اروپایی است نرخ این فلز با رشد ۱۵۱دلاری همراه شد و نرخ فروش آن به ۷هزار و ۴۱۱دلار رسید. در روز بیست و دوم مه نرخ این فلز مجددا با افزایش همراه شد به طوری که با رشد ۱۴۹دلاری به پایه قیمت هر تن ۷هزار و ۵۶۰دلار رسید.

رشد قیمت ۳۰۰دلاری مس طی دو روز فعالان و کارشناسان این بازار را برآن داشت تا روند رشد قیمت مس در بورس‌فلزات لندن مجددا آغاز شده است.

بنابراین اکثر آنها در مورد هفته آتی نیز پیش‌بینی رشد قیمت مس را داشتند، اما مبادلات روز بیست و سوم و بیست و چهارم مه برخلاف این شد و قیمت این فلز طی دو روز ۴۱۸دلار کاهش یافت و در مبادلات روز جمعه یعنی پایان هفته کشور‌های اروپایی بر روی رقم ۷هزار و ۱۴۲دلار بسته شد.

حال پیش‌بینی‌های ضد و نقیضی از قیمت این فلز در مبادلات ابتدای هفته آنها است و اکثر کارشناسان هم از ابراز نظرات کارشناسی در مورد قیمت این فلز طفره می‌روند.

اما این معمول بوده که در مبادلات ابتدای هفته کشورهای اروپایی اکثر فروشندگان سعی بر فروش بر روی نرخ‌های بالا دارند تا طی هفته بسته به رکود یا رونق مبادلات بورس‌ها در صورت نوسان قیمت خیلی هم متضرر نشوند.