چالش جدید کارگزاران بورس

گروه بورس فلزات- رسیدگی به شکایات و جرایم کارگزاری از مهم‌ترین وظایفی است که کانون کارگزاران به عهده دارد این کانون که نخستین مجمع آن در روز دوشنبه هفته گذشته برای انتخاب اعضای شورا برگزار شد، همچنین وظیفه تنظیم روابط بین کارگزاران و مشتری‌ها را دارد که تعیین نرخ کارمزد مبادله هم جز وظایف این شورا است. در این روز طبق اعلام رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تخفیف کارمزد کارگزاران به مشتریان قانونی و کف کارمزد در اختیار کارگزاران قرار داده شد در واقع طبق قانون سقف تعیین نرخ به کارگزاری‌ها داده شد اما کارگزاری‌ها براساس ساختار مالی و تشکیلاتی خود می‌توانند از مقدار کارمزدی که سازمان معین کرده کمتر بگیرند.

البته اعلام این خبر در نخستین مجمع کانون کارگزاری‌ها در مورد نرخ کارمزد دریافتی آنها از مبادلات، نظرات متفاوتی را به دنبال داشته که دنیای اقتصاد در این گزارش نظرات متفاوت کارگزاران را گردآوری کرده است متن زیر مشروح گفت‌وگو با ایشان است.

فرزاد هیبتی، عضو هیات‌مدیره بورس فلزات و مدیرعامل کارگزاری مس باهنر در خصوص فعالیت اعضای کانون کارگزاران گفت: ‌به موجب بند ۵ ماده یک قانون جدید بازار سرمایه و بورس اوراق به بهادار فعالیت کانون کارگزاران در قالب یک تشکل خود اتکا شکل می‌گیرد.

وی ادامه داد: کارگزاران بورس‌های اوراق بهادار و کالا به موجب قانون مکلف بودند تا ۶ ماه پس از اجرای قانون جدید بازار سرمایه و بورس اوراق بهادار مبلغی را به عنوان حق عضویت در کانون کارگزاران پرداخت کرده و نخستین اقدام را برای عضویت در این کانون انجام دهند.

وی افزود: تاکنون مبلغ ۵۰۰هزار تومان، به عنوان علی‌الحساب از کارگزاری‌ها به عنوان حق عضویت در کانون کارگزاران دریافت شده که مابقی مبلغ نیز پس از انتخاب اعضای هیات عامل توسط آنها مشخص خواهد شد.

هیبتی اظهار داشت: کانون کارگزاران ۳ رکن اصلی دارد که مجامع کانون، شورای کانون و هیات عامل کانون، هستند.

وی گفت: هم اکنون مجمع کانون کارگزاران برای نخستین بار تشکیل شده و اعضای شورا نیز توسط کارگزاران انتخاب شده‌اند و اعضای هیات‌مدیره توسط شورا انتخاب خواهند شد. وی ادامه داد: اعضای این شورا شامل ۷ نفر هستند که ۵ نفر از کارگزاران فعال در بورس اوراق بهادار و یک نفر از کارگزاران بورس فلزات و یک نفر نیز از کارگزاران بورس کالای کشاورزی بودند.

از سوی دیگر محمدحسین دیده‌ور عضو هیات‌مدیره بورس‌فلزات و مدیرعامل کارگزاری فولاد مبنا در خصوص نرخ کارمزد کارگزاران گفت: در جلسه‌ای که در کانون کارگزاران مطرح شد به کارگزاری‌ها مجوز تخفیف در کارمزد داده شد.

وی ادامه داد: تاکنون کارگزاری‌ها مجوزی برای تخفیف به مشتریان خود را نداشتند. وی گفت: حداکثر سقف دریافت کارمزد از هر مبادله معادل ۱۰میلیون تومان است که از این مقدار رقمی مربوط به بورس‌فلزات است و مابقی به کارگزار تعلق دارد که با مجوز بورس در آینده رقمی هم بابت تخفیف از آن کسر می‌شود.

وی افزود: نظرات اکثر کارگزارانی که در مجمع کارگزاران حضور داشتند نسبت به ارائه تخفیف به مشتریان منفی بود.

دیده‌ور تاکید کرد: البته اعلام نارضایتی کارگزاران از اعلام خبر دریافت مجوز تخفیف کارمزد بابت ارائه تخفیف نبود بلکه این امر باعث بی‌نظمی و رقابت‌های غیراصولی می‌شود.

وی گفت: اگر سقفی هم برای تخفیف کارمزد کارگزاری‌ها مشخص شود شاید از رقابت‌های غیراصولی و بی‌نظمی در مبادلات آتی جلوگیری شود.

همچنین حسن‌علی بشارت احسانی، مدیرعامل کارگزاری توسعه دنیا در مورد تخفیف کارمزدهای مبادلاتی گفت: در حال حاضر کارمزدی که هر کارگزار بابت انجام مبادلات فولاد در بورس‌فلزات دریافت می‌کند دو در هزار است.

وی گفت: رقم کارمزد دریافتی از هر مبادله خیلی اندک است که باید مقداری از آن هم به بورس‌فلزات داده شود و دیگر چیزی برای تخفیف باقی نمی‌ماند.

وی اظهار داشت: ارائه تخفیف کارمزد در اصل مبادلات و جذب مشتری بیشتر تاثیری ندارد.

وی گفت: متاسفانه در این رابطه کارگزاری‌های بخش‌خصوصی مشکل دارند و کارگزاری‌هایی که از پشتوانه‌های مالی قوی برخوردارند در این رابطه مشکلی ندارند و اعمال تخفیف کارمزد تاثیری بر اصل مبادلات آنها ندارد.