گروه بورس‌فلزات- سقف توزیع آهن‌آلات به تعاونی‌ها در بورس‌فلزات تهران بسته به شرایط بازار متغیر است.

علی اکبر کریمی، مدیرعامل تعاونی تهیه و توزیع آهن‌آلات در اصفهان با بیان مطلب فوق به خبرنگار دنیای‌اقتصاد گفت: متاسفانه سقف توزیع آهن‌آلات در بورس‌فلزات تهران بسته به شرایط بازار تغییر می‌کند اما تغییر سقف فروش آهن‌آلات به تعاونی‌ها به نفع ما نیست. وی افزود: زمانی که قیمت‌ها بالا می‌رود و رونق دارد و متقاضی برای آهن‌آلات زیاد است سقف آهن‌آلاتی که به تعاونی‌ها تعلق می‌گیرد پایین می‌آید و بالعکس زمانی که بازار دچار رکود شده و فروش پایین می‌آید سقف فروش به تعاونی‌ها بالا می‌رود.

وی ادامه داد: در حالی که در زمان رونق، تعاونی‌ها توان بیشتری برای خرید دارند.

علی‌اکبر کریمی اظهار داشت: بورس فلزات باید به این نکته توجه داشته باشد که مهم‌ترین اصل برای کنترل قیمت فولاد، توزیع عادلانه آن پس از بور‌س‌فلزات است.

وی گفت:‌ بهترین مسیری که در آن توزیع عادلانه انواع آهن‌آلات صورت می‌گیرد فروش از طریق تعاونی‌های آهن‌آلات است که متاسفانه در مورد این موضوع توجه کمتری به تعاونی‌ها می‌شود.

مدیرعامل تعاونی تهیه و توزیع آهن‌آلات اصفهان گفت:‌ در حال حاضر تعاونی اصفهان حدود ۳۰۰ عضو فعال دارد اما در بعضی موارد این تعاونی قادر به تامین نیاز اعضای خود نیست.

وی اظهار داشت: از مسوولان بورس تقاضا دارم سقف فروش به تعاونی‌ها را بردارند و یا براساس عملکرد آنها سقف فروش بگذارند.

وی گفت: عملکرد تعاونی‌ها بسیار شفاف و روشن و قابل پیگیری است به همین دلیل طرح تقاضای مشکوک از سوی تعاونی‌ها برای خرید آهن‌آلات امکان پذیر نیست و اگر هم باشد قابل پیگیری است. کریمی افزود: اگر اجازه فعالیت تعاونی‌ها در بورس فلزات تهران بیشتر باشد به نفع همه است چرا که زمانی که قیمت‌ها بالا می‌روند، هجوم سرمایه‌های سرگردان افراد غیرفعال در این صنعت باعث آشفتگی هر چه بیشتر اوضاع می‌شود اما حضور تعاونی‌ها به آشفتگی بازار پایان می‌بخشد.

وی پیشنهاد وزارت بازرگانی به دولت برای کنترل قیمت فولاد از طریق نظارت پس از عرضه در بورس فلزات را مثبت ارزیابی کرد و گفت: این عمل بسیار خوبی است و دست سودجویان و واسطه‌ها از این جریان کوتاه می‌شود و تعاونی‌ها هم می‌توانند در این بین حضور فعال‌تری داشته باشند.

وی ادامه داد: تعاونی تهیه و توزیع آهن‌آلات اصفهان دومین خریدار بزرگ بورس فلزات در بین تعاونی‌ها بوده و نه تنها در دوران رونق مبادلات بلکه در دوران رکود هم در مبادلات بورس فلزات حضور داشته است.

علی اکبر کریمی تاکید کرد: هیچ کارخانه‌ای نمی‌تواند بر کانال توزیع محصول خود نظارت داشته باشد اما اگر این توزیع از طریق تعاونی‌ها باشد بسیار تخصصی و قابل نظارت است.

وی در پایان اظهار داشت: متاسفانه به دلیل کم‌توجهی به تعاونی‌ها برخی از تعاونی‌های آهن‌آلات که در گذشته حضور فعالی داشتند از عرضه فعالیت خارج شده‌اند که تعاونی تهیه توزیع آهن‌آلات شیراز یکی از آنها است.