گروه بورس فلزات- تصمیم دولت هند برای کاهش مالیات بر صادرات نرمه سنگ‌آهن کم‌عیار چندان رضایت اکثر صادرکنندگان را جذب نکرده است و آنها اظهار دارند که فقط یک فصل صادرات کشور تحت تاثیر این تغییرات قرار خواهد گرفت. وزیر دارایی هند چند روز پیش اعلام کرد که مالیات بر صادرات نرمه سنگ‌آهن زیر عیار ۶۲درصد را ۲۲/۱دلار در هر تن (۵۰روپیه) نسبت به ۳۰۰روپیه در هر تن کاهش خواهد داد.

مالیات بر صادرات نرمه سنگ‌آهن پرعیار و انواع سنگ‌آهن دانه‌درشت ۳۰۰روپیه در هر تن باقی خواهد ماند.

به هر حال ۲۶درصد از صادرات سنگ‌آهن هند دارای عیار آهن کمتر از ۶۲درصد است حال آنکه ۵۴درصد از صادرات دارای عیار ۶۴-۶۲درصد بوده و ۲۰درصد باقیمانده دارای عیاری بالاتر از ۶۴درصد است.

هند در سال گذشته حدود یکصد میلیون تن سنگ‌آهن صادر کرده است که پیش از ۸۰درصد از آن نرمه سنگ‌آهن بوده است.

مقامات رسمی sesa Goa بزرگ‌ترین صادرکننده شرکت خصوصی سنگ‌آهن اظهار داشته است که این کاهش حداقل کمک را به هند خواهد کرد. مدیر عامل شرکت فوق می‌گوید تا قبل از مالیات فقط یکصد میلیون روپیه استفاده می‌کردیم.

شرکت سه ساگوا حداکثر ۴۰۰هزار تن در سال سنگ‌آهن با عیار کمتر از ۶۲درصد آهن صادر می‌کند. دولت به جای این کار باید کل مالیات بر صادرات سنگ‌آهن با عیار کمتر از ۶۲درصد آهن را حذف کند و و فقط ۳۰۰ روپیه در هر تن مالیات برای صادرات سنگ آهن با عیار بالا اعمال کند.

گوا می‌گوید باید برای صادرات سنگ آهن بالای ۶۴درصد پروانه صادرات اخذ گردد. چرا فقط نباید مالیات از چنین صادراتی گرفت؟

شرکت گوا دارای معادنی است که عیار سنگ آهن آن کمتر از ۶۴درصد است که آن را برای صادرات تغلیظ می‌کند یعنی عیار آن را به بیش از ۶۴درصد می‌رساند. کل حجم صادرات شرکت به ژاپن دارای عیار ۶۲درصد و بیشتر از آن است.

کاهش مالیات فقط به نفع بخش کوچکی از صادرکنندگان ایالت غربی گوا و ایالت جنوبی کارناتاکا خواهد شد که سنگ آهن با عیار کمتر صادر می‌کنند. تغییر در ساختار مالیات فقط جنبه تزیینی دارد. فقط حدود نصف صادرکنندگان گوا از این شرایط بهره‌مند خواهد شد. صادرات گوا حدود ۲۷-۲۶ میلیون تن سنگ آهن است که از این میزان فقط ۵۰درصد آن دارای عیار کمتر از ۶۲درصد است.

حجم عظیم صادراتی این استان با عیار ۹۹/۶۲-۰۱/۶۲ درصد آهن هنوز می‌بایستی مشمول ۳۰۰ روپیه در هر تن تعرفه شود. تعرفه صادراتی سنگ آهن دانه درشت تاثیر کمی خواهد داشت چون میزان صادرات گواهی این محصول بیش از ۱۵درصد نیست.

کاهش مالیات کمک چندانی به صادرکنندگان سنگ آهن شرق هند نخواهد نمود چون اکثرا این صادرات دارای عیار، بالایی است.

از آنجاییکه تدارکات هزینه سنگینی را برای صادرکنندگان سنگ آهن در بردارد، اکثر معدنچیان ترجیح میدهند عیارسنگ‌آهن را با مخلوط با سنگ‌آهن پرعیار ارتقا بخشند تا سود بهترین بیشتری داشته باشند. شرکت فولادسازی JWS هند نیز بر کاهش مالیات بر صادرات سنگ آهن هند حمله کرده است.و می‌‌‌گوید این ذخایر و استراتژیک رد نباید صادر کرد چون برای توسعه صنعت فولاد در آینده بدون نیاز بود و این اقدام دولت اقدامی واپسگرا است.

لابی سنگ‌آهن بسیار قوی است دولت شدیدا تحت فشار بود کاری برای آنان انجام دهد چیزی که همه زیادتر این است که صادرکنندگان سنگ‌آهن شروع به صادرات عیار ۶۲‌درصد خواهند کرد ولی دولت نیز در آینده صادرات آنرا کنترل خواهد کرد.