با بازگشت چینی‏ها پس از تعطیلات هفته پیشین و همچنین افزایش ارزش‌دلار پس از گزارش بانک مرکزی آمریکا روند کلی قیمت فلزات در اوایل هفته قبل ضعیف شد.

همچنین به دنبال تقویت ین در اواسط هفته، معامـله‏گران بـرخـی از قـراردادهـای Yen Carry خود را منحل کردند که این موضوع بر قیمت فلزات اثر منفی داشت. (منظور از yen carry قرض کردن به ین و سرمایه‏گذاری در ابزارهای مالی از جمله فلزات است) ولی در اواخر هفته قبل پس از اعلام آمار نسبتا معتدل مربوط به تورم در سطح تولید‌کننده و اقدام برخی معامله‏گران به معاملات Yen Carry به همراه رونق در بازار بورس سهام، بازار فلزات نیز کمی تقویت شد.
در یک گزارش نظرخواهی نسبتا جالب، از 52 سرمایه‏گذار حقوقی، 70‌درصد اظهار داشتند که میزان سرمایه‏گذاری در فلزات را در سال جاری تغییر نخواهند داد و 12‌درصد گفتند که میزان سرمایه‏گذاری در فلزات را افزایش خواهند داد. 18‌درصد بقیه در نظرخواهی شرکت نکردند. به نظر می‏رسد که صندوق‏ها، سرمایه‏گذاری در فلزات را ادامه خواهند داد.
مس
قیمت نقدی مس با 5/4‌درصد کاهش به 7855‌دلار رسید. موجودی‌های لندن با 7/5‌درصد کاهش به 142‌هزار‌تن کاهش یافتند. با وجود کاهش موجودی‏ها ی بورس لندن، انبارهای شانگهای پر شده است و قیمت‏های داخلی چین از قیمت‏های وارداتی کمتر است. معامله‏گران در چین فعلا خرید نقدی را کاهش داده‏اند و‌درصدد افزایش صادرات به کره‏جنوبی و انبارهای LME هستند.
بنابراین انتظار می‏رود که پس از افزایش شدید واردات در ۳ماهه اول (۲۰۰‌هزار‌تن در مارس)، واردات در ۳ماهه دوم کاهش یابد. در صورت کاهش واردات چین، قیمت مس که در سال جاری به واسطه واردات چین ۲۳‌درصد افزایش یافته است، ممکن است با نزول قابل توجه مواجه شود.در هفته گذشته پس از بازگشت چینی‏ها از تعطیلات، قیمت در شانگهای رو به کاهش گذارد. ابتدا این کاهش قیمت در حد شناسایی سود توسط برخی معامله‏گران بود. اما با فروش توسط معامله‏گران تکنیکی و افزایش دستورهای فروش Stop Loss، قیمت رو به کاهش گذارد و روند ضعیفی ایجاد شد.
قیمت 3ماهه که در روز جمعه به 7800‌دلار رسید، در طی دوره معاملات به 7735‌دلار هم رسیده بود. تحلیل‏گران تکنیکی Commerz Bank، کاهش قیمت تا سطح 7155‌دلار را بعید نمی‏دانند.
آلومینیوم
در هفته گذشته آلومینیوم به نوسانات کم‏دامنه هفته‏های قبل در محدوده 2800‌دلار برای هر‌تن ادامه داد و برای کل هفته، قیمت آلومینیوم با افزایش 9/0‌درصدی به 2828‌دلار رسید.
موجودی‏های آلومینیوم هم با ۱/۰‌درصد افزایش به ۸۳۶‌هزار‌تن رسید. خریداران معمولا در قیمت‏های ۲۷۹۰ تا ۲۸۱۰‌دلار به میدان می‏آیند و در قیمت‏های ۲۸۵۰ تا ۲۸۷۵‌دلار، فروشندگان اجازه افزایش بیشتر قیمت نمی‏دهند.
همچنین انتشار خبر مربوط به احتمال خرید شرکت Alcan توسط Alcoa بر بازار سهام شرکت‏های معدنی اثر گذاشت.
شرکت Rusal بزرگترین تولید‌کننده آلومینیوم جهان محسوب می‏شود که پس از ادغام‏های سال گذشته شرکت Alcoa را پشت‏سر گذارده است. شرکت‏های تولید آلومینیوم سعی دارند که با خرید رقبا ظرفیت تولید را افزایش داده و با کاهش قیمت تمام شده و افزایش ظرفیت بازاریابی، قدرت رقابت را افزایش دهند.
روی
در هفته گذشته روی از روند منفی کلی فلزات تبعیت کرد و قیمت نقدی روی با ۱/۲‌درصد کاهش به ۴۰۱۱‌دلار کاهش یافت. موجودی‏های روی روند کاهشی چند هفته گذشته را ادامه داده و موجودی‏های لندن با ۶‌درصد کاهش به ۸۷‌هزار‌تن رسید.چین بزرگترین تولید‌کننده و مصرف‌کننده جهان (مصرف یک‏سوم کل تولید روی جهان)، ممکن است صادرات روی در ۳ماهه دوم سال میلادی جاری را کاهش دهد.
در صورت تحقق این پیش‏بینی ممکن است قیمت روی افزایش یابد و یا حداقل در سطوح بالای کنونی پایدار بماند. به گفته Feng تحلیل‏گر شرکت معتبر Antaike (مشاوره فلزات در چین)، صادرا ت چین به صورت خالص ممکن است در 3 ماه دوم با کاهش 45‌درصدی به 50 تا 60‌هزار‌تن برسد. دلیل کاهش صادرات چین، افزایش فصلی مصرف داخلی و تمهیدات دولت چین برای کاهش تراز تجاری و کاهش رشد ظرفیت در صنایع انرژی‌‏بر عنوان شده است. صادرات چین در 3ماهه اول 90260‌تن اعلام شده است و معامله‏گران شرکت معاملات فلز Cafco Futures در چین می‏گویند که در صورت کاهش صادرات چین، ممکن است قیمت روی دوباره به مرز قیمت 4580‌دلار بازگردد.
سرب
قیمت نقدی سرب با 6/0‌درصد کاهش به 2068 تومان رسید. موجودی‏های سرب با افزایش 44‌درصدی در 2 ماه گذشته به 44700‌تن رسیده است. برخی تحلیل‏گران وضعیت قیمت سرب در سطوح بالای کنونی را پایدار پیش‏بینی کرده‏اند، اما تحلیل‏گر ارشد شرکت مشاوره فلزات Antaike می‏گوید که تا آخر سال ممکن است قیمت سرب به 1200‌دلار برای هر‌تن کاهش یابد و ممکن است تولید در اواخر سال 117000‌تن بیشتر از مصرف شود. بیشترین افزایش موجودی‏ها در حال حاضر در انبارهای آمریکا صورت گرفته است که دومین مصرف‌کننده سرب پس از چین محسوب می‏گردد.Antaike پیش‏بینی می‏کند عواملی که در بازار سرب در حال شکل گرفتن است، از جمله افزایش موجودی‏های جهانی و کاهش رشد مصرف در کشور‌های غربی، که نزول قیمت را در پی خواهد داشت.
منبع: شرکت کارگزاری فلزات سفید

pic۱