خبرنامه فولاد- یریک اوتمبایف، سفیر قزاقستان در جمهوری اسلامی ایران در راس یک هیات بلندپایه از شرکت فولاد مبارکه بازدید کرد و از نزدیک با روند تولید در شرکت آشنا شد. این دیدار در حالی انجام گرفت که گروهی از صنعتگران قزاقستان و مشاورانی از کشور چین ایشان را همراهی می‌کردند، سفیر قزاقستان در گفت‌وگوی کوتاهی گفت: کشور قزاقستان با داشتن معادن غنی (حدود ۱۰۰میلیارد تن معادن طبیعی از جمله مقادیر زیادی پودر سنگ آهن با عیار ۴۶درصد) ما را بر آن داشت تا با کمک متخصصان فولاد مبارکه و شرکت بین‌المللی ایریتک، کارخانه احیای مستقیم با ظرفیت ۲میلیون تن در قزاقستان احداث کنیم. لذا در حال بررسی و مطالعاتی در این زمینه بوده و در این سفر، امکاناتی را به وجود آورده‌ایم تا متخصصان دو کشور بتوانند مطالعات اولیه را شروع کنند.

سفیر قزاقستان در ادامه گفت: فرصت بسیار خوبی حاصل شد و ما از نزدیک تکنولوژی پیشرفته شما را دیدیم. بدون شک احداث این کارخانه، آثاری مثبت در گردش مالی دو کشور در بر خواهد داشت.

وی با اشاره به وجود پتانسیل‌های فراوان بین دو کشور خاطرنشان کرد: حتی در زمینه‌های فرهنگی هم از قدیم، ارتباطات خوب و تنگاتنگی بین ایران و قزاقستان برقرار بوده و در صدد هستیم آنها را بیشتر گسترش دهیم. در ادامه این دیدار شدیف، رییس هیات‌مدیره گروه صنعتی SBS قزاقستان که در این بازدید سفیر قزاقستان را همراهی می‌کرد، ضمن ارزیابی مثبت خود نظم و زیبایی فولاد مبارکه را ستود و گفت: مایل هستیم بیش از ۴۰درصد سهام فولاد مبارکه را خریداری کنیم.

رجایی رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل فولاد مبارکه نیز در این بازدید گفت: مشترکات فرهنگی وسیعی بین ایران و قزاقستان وجود دارد و ما باید از ظرفیت‌های خود استفاده کنیم.

رجایی افزود: توسعه در فولاد مبارکه همواره در دستور کار ما است و چون در معرض خصوصی شدن قرار گرفته‌ایم. لذا برای حضور در مرزهای خارج از کشور نیز در حال آماده شدن هستیم. رجایی ضمن آمادگی و تایید توانمندی‌های متخصصان ایرانی بر تبادل اطلاعات و دانش فنی بین دو کشور تاکید کرد و گفت: این ارتباط به نفع هر دو کشور خواهد بود.