وعده‌های دولت در بازار آهن عملی نشد

گروه بورس فلزات- قیمت‌گذاری توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان باید منطقی صورت بگیرد. تقی بهرامی رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با بیان مطلب فوق به خبرنگار دنیای اقتصاد گفت: قرار است تمامی تولیدکنندگانی که محصولات آنها از استاندارد برخوردار است محصولات خود را از طریق رینگ‌ مبادلاتی بورس فلزات تهران عرضه کنند. وی ادامه داد: اما تولیدکنندگانی که مهر استاندارد بر محصولات آنها نخورده، نمی‌توانند محصولات خود را وارد رینگ مبادلاتی بورس فلزات کنند. وی افزود: عدم داشتن مهر استاندارد باعث کاهش قیمت این محصولات نسبت به سایر محصولات می‌شود. بنابراین قیمت‌گذاری آنها از طریق سازمان حمایت مصرف‌کنندگان موجب ورشکستگی و تعطیلی آنها می‌شود.

بهرامی اظهار داشت: متاسفانه دولت برخلاف وعده‌های خود عمل کرده و راه‌حل‌هایی را که برای کنترل و ساماندهی وضعیت فولاد در کشور در نظر گرفته بود اجرایی نکرده است.وی ادامه داد: متاسفانه نه تنها راه‌حل‌های اساسی موجب کنترل و ساماندهی بازار فولاد نشده بلکه با تصمیم قیمت‌گذاری محصولات خارج از بورس موجب ورشکستگی آنها می‌شود.

رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت:‌مسوولان باید توجه کنند که بازار تازه به حالت تعادل برگشته است و اظهارنظر‌های متفاوت در خصوص وضعیت فولاد موجب برهم‌ریختگی این تعادل می‌شود.

چندی پیش محمدصادق مفتح، معاون وزیر بازرگانی در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد:‌ براساس توافقی که صورت گرفته مقرر شده است که کلیه تولیدات دولتی و خصوصی فولاد در بورس عرضه شود و اگر چنین نشد، با توجه به ماده ۱۵ قانون تشکیل بورس مکلف به قیمت‌گذاری و توزیع آن زیرنظر سازمان حمایت هستند و این سازمان نیز مکلف است محصولات خارج از بورس را قیمت‌گذاری کند.

وی ادامه داد: نمایندگان سازمان حمایت با هدف نظارت بر خرید و فروش و نیز کیفیت محصولات عرضه شده در بورس مستقر می‌شوند تا از احتکار‌های احتمالی بعد از بورس نیز جلوگیری کند.