مس 8هزار و22 دلاری!
گروه بورس فلزات - زهرا مسافر - شاخص قیمت مس در بورس فلزات لندن روند صعودی دارد به گونه‌ای که قیمت مس از 6هزار و 381دلار در هر تن در 29 دسامبر سال 2006 به 8هزار و 22دلار در هر تن در سوم می 2007 صعود کرد.

قیمت فروش مس در ۲۹ دسامبر در رینگ مبادلاتی لندن ۶هزار و ۳۳۰دلار در هر تن بود. این در حالی است که در دومین روز از سال جاری میلادی (۲۰۰۷) با کاهش قیمت انواع فلزات پایه در بورس فلزات لندن، هر تن مس نیز با کاهش ۱۲۹دلاری به ۶هزار و ۲۰۱دلار رسید.
با ادامه روند کاهش قیمت‌ها در بورس فلزات لندن، فلز مس نیز در چهارم ژانویه با افت 549دلاری نسبت به دوم ژانویه مواجه بود. به گونه‌ای که در قیمت فروش آن در این مدت در حد 5هزار و 652دلار باقی ماند.
رشد کند اقتصاد آمریکا و رکود بازار مسکن در این کشور و همچنین کاهش واردات چین موجودی‌های جهانی را به بالاترین حد پس از ژوئن سال ۲۰۰۴ رسانید و قیمت را به کمترین میزان طی ۹ماه گذشته آن کاهش داد.
در این میان کاهش شدید قیمت مس بسیاری از معامله‌گران را غافلگیر کرد که این امر ممکن بود موجب افزایش فروش‌ها طی هفته آتی و در نتیجه تاثیر منفی بر قیمت این محصول شود.
مصرف مس معمولا به عنوان یک شاخص پیشگوی وضعیت اقتصاد کلان قابل توجه است.
در پی سقوط آزاد قیمت فلزات در بورس لندن با آغاز سال‌جاری میلادی، روند کاهش قیمت فلزات پایه تداوم پیدا کرد که به دنبال این اتفاق مس در نهم ژانویه به 5هزار و 541دلار در هر تن رسید که نسبت به هفتم دسامبر 2006 با یک افت یک‌هزار و 855دلاری روبه‌رو شد.
براساس این گزارش قیمت فروش هر تن مس در نیمه نخست ژانویه سال‌جاری با افزایش ۵۱ دلاری روبرو بود که در این مدت به ۵هزار و ۷۱۱دلار رسید.
اما در این میان از سوی متال بولتن جدیدترین پیش‌بینی قیمت فلزات در سال 2007 اعلام شد که براساس آن قیمت فلزات پایه در شروع سال جدید در بازار بورس فلزات لندن کاهش نشان می‌دهد اما هنوز نمی‌توان پیش‌بینی دقیق‌تری تا پایان سال برای آن ارائه کرد به گونه‌ای که جوی از علائم کاهش تقاضا و عرضه شدید در بازار در اوایل 2007 مشهود است که به نظر می‌رسد بازار پررونق فلزات پایه را دچار نوعی رکود کند.
افزایش موجودی انبارهای مس در LME و COMEX موجب افت قیمت‌ها شده بود و از طرف دیگر نیز افزایش تولید مس به میزان ۶/۱میلیون تن در سال به این شرایط شدت بخشید.
این گزارش حاکی است براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته قیمت نقد مس امسال در بورس لندن بالا می‌ماند علاوه بر آن این امکان وجود دارد که تقاضا در آمریکا مجددا کاهش پیدا کرده و در نیمه دوم امسال بازار با عرضه بازار مواجه و شرایط بازار کنسانتره مس وخیم‌تر شود که در صورت عدم تحقق این عوامل پیش‌بینی‌ها کاملا تغییر کرده و ممکن است قیمت‌ها افزایش پیدا کند.
در سه سال گذشته به طور متوسط سالانه ۶۰درصد به قیمت مس افزوده شد اما قیمت افزایشی امسال بعید به نظر می‌رسد اما شاهد شاخص صعودی قیمت‌های این فلز در بورس فلزات لندن هستیم. به گونه‌ای که در ۲۲ ژانویه قیمت انواع فلزات پایه از جمله مس افزایش یافت.
براساس این گزارش افت و خیز نرخ مس در بورس فلزات لندن از ابتدای سال جاری نوسان زیادی را تجربه کرده است.


به گونه ای که عوامل مختلف از جمله حضور چینی‌ها در بورس فلزات لندن قمیت مس را بالا برد.
به گونه‌ای که در بیست و سوم فوریه سال ۲۰۰۷ قیمت مس در این بورس با حضور دوباره چینی‌ها در بازار به صورت سه ماهه به بیش از ۶هزار دلار در تن رسید.
این فلز سرخ که در ابتدای فوریه معادل 5هزار و 606 دلار در هر تن بود اما ناگهان در 28 همین ماه به 5هزار و 980 دلار رسید.
این گزارش می‌افزاید در پی رشد قیمت فلزات در رینگ مبادلاتی لندن آهنگ قیمت مس نیز در بورس لندن آهنگ بیشتری به خود گرفت به گونه‌ای که فروش نقدی این فلز در سوم آوریل ماه جاری به ۷هزار و ۲۹۰دلار در هر تن رسید.
کارشناسان معتقدند که کنترل قیمت مس از دست غربی‌ها خارج شده است به گونه‌ای که روند رشد قیمت‌ها یک روند خطی و کاملا قابل پیش‌بینی بوده اما با ظهور اقتصادهای قدرتمند نوین همچون چین در عرصه بین‌المللی که برای چند دهه نیازمند انواع معدنی و به خصوص فلزات برای افزایش ظرفیت صنعتی خود هستند، این امر ظاهرا کنترل قیمت‌ها را ناممکن کرده است.
براساس این ادعا شاهد رشد ۹۵ دلاری مس طی مبادلات یکم مه به نرخ ۷هزار و ۹۱۹ دلار هستیم به گونه‌ای که طبق گزارش دریافتی از بازار فلزات طی یک هفته گذشته پرواز دوباره قیمت‌ها در بورس فلزات لندن به اوج رسید و در این میان قیمت نقدی مس با ۲/۶درصد افزایش به ۸هزار و ۲۲ دلار رسید.