رامین شاهد

مطابق با اعلام وزارت بازرگانی و گمرکات چین از روز ۲۰ مه، محصولات فولادی کربنی و آلیاژی معینی شامل گواهی صادرات خواهند شد. این گواهی برای ۸۳نوع کالای تولیدی الزامی است از آن جمله رول ورق گرم، ورق سرد سنگین، رول ورق سرد با کربن پایین‌تر از ۲۵/۰درصد و ورق گالوانیزه، مفتول میلگرد، مقاطع فولادی و بعضی از انواع محصولات Stainless و غیره. همچنین مطابق این اعلام، کارخانه‌های تولیدی نیاز به اقدامی برای اخذ این گواهی برای صادرات محصولات خود ندارند. این گواهی به صورت خودکار صادر شده و از تاریخ صدور تا سه ماه معتبر خواهد بود. سیستم گواهی صادرات تنها برای دادوستدهای تجاری عمومی مورد استفاده قرار خواهد گرفت و برای صادرات طبق توافقات حاصله بین دولت‌ها و یا مزایده و مناقصات بین‌المللی نیازی به اخذ آن نیست. همچنین اعلام شده است که هدف از این گواهی کمک به شناسایی مسیرهای صادراتی به منظور قانونمند کردن بیشتر آنها است. بنابر نظر دست‌اندرکاران بازار این گواهی تاثیر بسزایی فعلا بر روی بازار نخواهد گذاشت.

همچنین دولت هند تصمیم گرفت تا مالیات بر صادرات سنگ‌آهن خود را کاهش دهد.

این قانون جدید فقط شامل سنگ‌آهن‌هایی می‌شود که میزان آهن موجود در آنها کمتر از ۶۲ درصد است این مالیات در‌حال‌حاضر ۲۱/۱دلار در هر تن است. در حالی که مالیات سنگ‌آهن با میزان آهن بالای ۶۲درصد (lump) در حد قدیم باقی مانده است.

از آنجایی که تنها یک چهارم صادرکنندگان سنگ‌آهن از هند، روی سنگ‌آهن با عیار پایین‌تر از ۶۲درصد کار می‌کنند. اکثریت صادرکنندگان از این تصمیم راضی نیستند و همچنان به فشار خود بر دولت برای کاهش مالیات بر صادرات سنگ‌‌آهن ادامه می‌دهند. اینطور به نظر می‌رسد که این کاهش مالیات تاثیر زیادی بر موقعیت بازار سنگ‌آهن بین‌‌المللی نخواهد گذاشت چون اهم صادرات روی سنگ‌آهن با میزان آهن ۶۵ تا ۶۲ درصد و بالاتر انجام می‌گیرد.

منبع: متال‌بولتن