آزاده حسینی

سال گذشته قیمت انواع محصولات فولادی شیب صعودی به خود گرفته بود اما کسی فکر نمی کرد که دامنه رشد قیمت‌ها به سال ۱۳۸۶هم کشانده شود. اما در نخستین مبادلات سال جدید قیمت انواع محصولات فولادی باز هم با رشد همراه بود به طوری که این بار کلیه وزارتخانه‌ها، نهادها و سازمان‌های ذی‌ربط برای کنترل قیمت و ساماندهی بازارآهن بسیج شدند.

با انتشار اخبار پیگیری روزانه دولت برای کاهش قیمت‌ها نرخ‌ها اندکی کاهش یافت اما هنگامی که فشار دولت در این موضوع کم رنگ‌تر شد و موضوع کنترل قیمت آهن از سر زبان‌ها افتاد، بازار دچار رکود شد به طوری که مبادلات تقریبا در بورس‌فلزات متوقف شد چرا که تقاضا برای انواع آهن بسیار محدود شد البته با کمی تامل این مساله طبیعی به نظر می‌رسد چرا که متقاضیان آهن‌آلات که محصولات آهنی خود را در بهمن و اسفند ماه برای تحویل در اردیبهشت و خرداد ماه خریداری کرده بودند، بهای سنگینی برای آن پرداخت کرده بودند و راضی به کاهش قیمت‌ها نبودند، به طور مثال تیرآهن ۱۸، ۱۶، ۱۴، A۳ در اسفند ماه برای تحویل در اول خرداد ماه با نرخ ۹هزار و ۱۶۸ریال به فروش رسید. در حالی که در ۲۲فروردین نرخ فروش این محصول برای تحویل در پایان خرداد معادل ۷هزار و ۶۸۰ریال در هر کیلو بود.

آنچه مشخص به نظر می‌رسد این است که بازار دچار سکته شده چرا که نه راضی به رشد مجدد قیمت‌ها و نه راضی به کاهش قیمت‌ها است.

راهی که منجی بازار محصولات فولادی در چنین شرایطی است از قبل توسط دولت پیش‌بینی شده، اما امیدواریم آنها اجرایی شوند که از جمله آن موارد می‌شود به تولید کارخانه‌ها با تمام ظرفیت، ورود مواد اولیه به جای محصول نهایی، کمک به بخش‌خصوصی و ورود محصولات آنها به بورس‌فلزات و ... است.