در هفته گذشته بازار فلزات و همچنین اکثر بورس‏های سهام روند صعودی قدرتمندی را تجربه کردند. یکی از عوامل رشد، انتشار آمارهای مثبت و غیرمنتظره مربوط به رشد تولید در ایالات متحده بود که ضعف بازار مسکن در این منطقه را تحت‏الشعاع قرار داد.

تا هفته قبل تحلیل‏گران در مورد وضعیت اقتصادی چین و اروپا خوشبین بودند، ولی در مورد وضعیت اقتصادی آمریکا که دومین مصرف‌کننده مس جهان محسوب می‌شود با ابهاماتی روبه‌رو بوده‏اند. به همین دلیل انتشار آمارهای اقتصادی مناسب (رشد خوب سفارشات به کارخانه‌ها و غیره) بازار فلزات را در مورد تقاضا از سوی آمریکا خوشبین‏تر کرد.
همچنین کاهش پیوسته موجودی‏های lme، تقاضای بالا برای فلزات در ماه می و ضعف‌دلار هم در روند افزایش قیمت فلزات موثر بوده‏اند. عوامل تکنیکی نظیر فعالیت صندوق‏های سرمایه‏گذاری، که معمولا دنباله‏رو روند هستند و باعث تشدید نوسانات قیمت می‏شوند را هم باید در نظر داشت. تعطیلات چین در هفته اول ماه می هم به صندوق‏های سرمایه‏گذاری این امکان را داده است که در غیاب عرضه فلز توسط چینی‏ها، قیمت فلزات را افزایش دهند. این پدیده مخصوصا برای روی و سرب که چین معمولا صادر‌کننده است ممکن است حائز اهمیت باشد.
برای برخی از سرمایه‏گذاران روند افزایش قیمت فلزات تازه آغاز شده است. Marc Farber (پرتفوی‏گردان مشهور در هنگ کنگ) و Shane Oliver با اتکا به تئوری امواج، می‏گویند که به دلیل کمبود موجودی‏ها و رشد اقتصادی چین و هند، قیمت کالاها و فلزات برای مدت‏ها رو به رشد خواهند بود.
در سال 1920 Kondratiev اقتصاددان روسی، تـحلیلی انتشار داد که ادعا می‏کرد قیمت فـلـزات در سـوپـر سیـکـل‏های کـلان 50 تا 60 سال حرکت مـی‏کـنـد. او هـمـچـنین ادعا مـی‏کـرد کـه قـیمت فلزات در اوایـل قـرن صعود می‏کـنند. او کـه موسسه نـظـرپـردازی Institute Of Conjectures را در مسکو تاسیس کرده بود مدعی بود که در بازارهای مالی سیکل‏های بلند در کارند. او دوره 1814 تا 1789 (انقلاب فرانسه)، 1873 تا 1849 (جنگ‏های ناپلئون) و 1896 تا 1920 (انقلاب صنعتی) را مطالعه کرد و نتیجه گرفت که کالاها در دوره‏های 23 تا 35ساله روند صعودی و نزولی دارند و متوسط دوره نزول 29 سال و متوسط دوره صعود 24 سال (جمعا 53 سال) است. اگر این نظریه را به دوره پس از 1920 اعمال کنیم، یک دوره کاهشی 29ساله که شامل دوره رکود بزرگ اقتصادی Great Depression و جنگ جهانی دوم می‏شود داریم. و پس از یک دوره صعود و نزول 53ساله به سال 2002 که باید آغاز یک دوره صعود بلندمدت باشد می‏رسیم. این صعود قیمت فلزات، که بنا بر نظریه فوق تازه آغاز شده است هم‏اکنون سهام بسیاری از شرکت‏ها را با افزایش شدید روبه‌رو کرده است از جمله: Freeport Mcmoran (مس و طلا) 505‌درصد، Korea Zinc (روی) 988‌درصد و Salzgitter (فولاد) 1247‌درصد.
مس
قیمت نقدی مس با 2/6‌درصد افزایش به 8225‌دلار رسید و موجودی‏های لندن با 2/5‌درصد کاهش به 151 هزار تن کاهش یافتند. انتشار آمارهای مناسب اقتصادی مربوط به بخش تولید در ایالات متحده، معامله‏گران را در مورد روند قیمت مس خوشبین‏تر کرده است. آمارهای مناسب اقتصادی آمریکا، در اواخر هفته قیمت مس در ایالات متحده را هم افزایش داد و به بالاترین سطح در 11 ماه گذشته رسانید. آمریکا دومین مصرف‌کننده مس جهان است و رکود بخش مسکن در این کشور از جمله عواملی بود که قیمت مس را اخیرا کاهش داده بودند. Calyon یکی از 11 شرکتی که در LME معامله می‏کند پیش‏بینی خود برای متوسط قیمت مس در سال 2007 را با 27‌درصد افزایش به 6920‌دلار رسانید. اعتصابات کارگری در پرو هم در کوتاه‏مدت بر قیمت مس موثر است. این اعتصابات بیشتر از میزان مورد انتظار طول کشیده است.
آلومینیوم
در هفته گذشته آلومینیوم به نوسانات کم‌دامنه هفته‏های قبل در محدوده 2800‌دلار برای هر تن ادامه داد و برای کل هفته، قیمت آلومینیوم با افزایش 4/0‌درصدی به 2802‌دلار رسید. موجودی‏های آلومینیوم هم با 9/0‌درصد افزایش به 836‌هزار تن افزایش یافت. خریداران معمولا در قیمت‏های 2790 تا 2810‌دلار به میدان می‏آیند و فروشندگان در قیمت‏های 2850 تا 2875‌دلار، اجازه افزایش بیشتر قیمت را نمی‏دهند.
شرکت Alcan و شرکت معادن عربستان صعودی در ساخت یک کارخانه یکپارچه آلومینیوم‏سازی با هزینه ۷ میلیارد‌دلار با هم مشارکت می‏کنند. این کارخانه شامل یک ایستگاه تولید برق ۱۴۰۰ مگاواتی، کارخانه ذوب با ظرفیت ۷۲۰۰۰۰ تن و کارخانه تصفیه آلومینا با ظرفیت ۶/۱ میلیون تن می‏باشد که ۵۱‌درصد آن به شرکت معادن عربستان متعلق است. خوراک این کارخانه از معدن الضبیره که ۹۰‌میلیون تن ذخیره بوکسیت دارد تهیه می‌شود.
روی
در هفته گذشته قیمت نقدی روی با ۱۱‌درصد افزایش به ۴۰۹۵‌دلار رسید و موجودی‏های لندن با ۷/۴‌درصد کاهش به ۹۳ هزار تن کاهش یافت. قیمت روی که تا چندی پیش مشخصا در یک کانال نزولی نوسان می‏کرد، چندی است که روندی صعودی پیش گرفته و خط حمایت نسبتا قدرتمندی در سطح ۳۸۰۰‌دلار تشکیل داده است. اختلافات بین دیوان عالی و دولت منطقه شمالی استرالیا در مورد گـسترش معدن McArthur River در این منطقه (متعلق به شرکت سوئیسی Xstrata) به دلایل مسائل زیست محیطی، باعث اختلالات تولید در این معدن شده است و بر افزایش قیمت روی و سرب هم موثر بوده است. تولیدات روی و سرب این معدن از روز دوشنبه کاهش یافتـه است. دولت منطقه شمالی استرالیا در صدد به اجرا گذاشتن قانونی است که تولید در این معدن به سرعت از سر گرفته شود. در سال گذشته، مخالفت با طرح ۱۱۰‌میلیون ‌دلاری روباز کردن این معدن، تولیدات آن را از ۱۵۵۰۰۰‌تن کنسانتره در سال پیشین به ۱۳۵۰۰۰‌تن کاهش داد.
سرب
قیمت سرب با ۴‌درصد افزایش به رکورد قیمت جدید ۲۰۸۰‌دلار رسید و موجودی‏های لندن با ۶‌درصد افزایش به ۴۳۸۰۰ تن رسیدند. در طی دوره معاملات قیمت سرب رکورد ۲۱۰۰‌دلار را هم پشت سر گذارد. علاوه بر دلایل تکنیکی که مربوط به معاملات صندوق‏های سرمایه‏گذاری و غیبت چینی‏ها می‏باشد، اختلالات تولید در معدن Magellen در استرالیا و تأخیر در تحویل محصولات این معدن تا ماه اوت و همچنین اختلافات مربوط به معدن MacArtur که در قسمت بالا شرح داده شد احتمالا قیمت سرب را در میان‏مدت در سطوح بالا نگاه خواهد داشت.


منبع:‌شرکت کارگزاری فلزات مفید