گروه بورس فلزات- کاهش قیمت‌های قراضه و به دنبال آن کاهش پاداش‌های صادراتی محصولات فولادی چین دست‌اندرکاران بازار بیلت و میلگرد ساختمانی را دچار سردرگمی کرده و اکثر آنان در دوهفته گذشته با کاهش قیمت بعضی از محصولات فولادی مواجه شدند. اما کارخانه‌های فولادسازی و تجار به طور کل امیدوار بوده و پیش‌بینی می‌کردند که قیمت‌ها به زودی همان‌گونه که در ابتدای سال ۲۰۰۷ شاهد آن بودند مجددا روند فزاینده‌ای به خود خواهد گرفت.

با وجود اینکه گزارش شد که قیمت‌های صادراتی بیلت کشورهای CIS برای ماه مه کمتر از ماه قبل از آن است، فولادسازان ۱۰دلار در هر تن کاهش قیمت را پذیرفته و هر تن آن را ۵۴۰-۵۲۰دلار فروخته‌اند.

این کاهش همسو با قیمت‌های قراضه بوده است اما اکثرا در این اقدام کارخانه‌های CIS متعجب بودند چون قیمت‌ ماه آوریل آنان ۵۵۰دلار در هر تن بود که ۳۵درصد بالاتر از قیمت‌های شروع سال بود. کارشناسان اعلام کردند که بازار داخلی CIS نیز نیازمند به محصولات ساختمانی است و این اقلام سوال‌برانگیز است. به نظر می‌رسد که بازار در حالت تنفس است چون قیمت‌های چینی‌ها نیز بدون تغییر است.

قیمت‌ها کاهش پیدا کرده‌اند چون خرید قراضه کم شده است. ولی به نظر می‌رسد که شرایط موقتی باشد و با افزایش قیمت قراضه قیمت فولاد نیز روندی مثبت به خود خواهد گرفت.

چین یک مورد استثنایی است و خریداران در خلیج‌فارس گزارش کردند که کارخانه‌های چینی قیمت‌های صادراتی خود را تا ۲۰دلار در هر تن پس از کاهش مشوق‌های صادراتی افزایش داده‌اند.

به دلیل بالا رفتن گرما در منطقه خلیج‌فارس، از فعالیت‌های ساختمانی کاسته شده است و قیمت‌های چین به ۵۹۰-۵۷۰دلار در هر تن CFR رسیده است.

خریداران در خاورمیانه به دنبال قیمت ۵۷۰-۵۶۰دلار در هر تن هستند، اما بعید به نظر می‌رسد که با کاهش تشویق‌های صادراتی چین، قیمت‌ها کاهش پیدا کند.