معادن شهرهای Miami و Globe واقع در کوههای Pinal آریزونا که در ۸۵ مایلی شرق فونیکس واقع شده است دوباره فعال شدند. این شهرها میتوانند دسترسی آمریکای شمالی به مس را در سال‌های آتی تضمین کنند. به گزارش روابط عمومی شرکت ملی صنایع مس ایران، قیمتهای رو به رشد مس، شرکتها را بر آن داشت تا در منطقه سرشار از مواد معدنی گلوب، میامی معادن جدیدی را راه‌اندازی کنند و یا این که معادن قبلی را که در زمان افت قیمت‌های مس در دهه گذشته بسته شده بود بازگشایی کند. شرکت معدنکاری BHP Billiton که معدن Pinto Valley را تعطیل کرده بود، برای بازگشایی آن اعلام آمادگی کرده است.

مدیر پروژه معدن جدید Carlota که توسط شرکت معدنکاری کوآدرا ونکوور بریتیش کلمبیا احداث شده است، اظهار داشت که سرمایه‌گذاری ۲۲۰‌میلیون دلاری جهت آغاز احداث معدن در ماه ژوئن در حال انجام است و در حال حاضر این احتمال وجود دارد که phelpsDodge که هم اکنون یک واحد از شرکت طلا ـ مس است، معدن میامی را بازگشایی کند.

زمانی که BHP Billiton و phelpsDodge در سال‌های ۱۹۹۸ و ۲۰۰۱ معادن خود در میامی را تعطیل کردند، قیمت مس حدود ۶۵ دلار در هر پوند بود.

در حال حاضر برای اولین بار طی این چند سال چشم انداز کلی صنعت معدنکاری در کوههای آمریکا به روشنی چشم انداز پیش بینی شده است.

phelps Dodge در Safford آریزونا معدن جدیدی احداث میکند. ریو تینتو یکی دیگر از بزرگترین تولیدکنندگان مس جهان، سهم خود در پروژه مس تفکیکی در نزدیکی پروژه اصلی در آریزونا را در سال گذشته تا ۵۵‌درصد افزایش داد. شرکت اعلام کرد که حفر لوله به زودی آغاز خواهد شد. شرکت مس Redhawk مایملک شرکت معدنکاری phelpsDodge در ناحیه معدنکاری بنکر هیل بخش پینال آریزونا را کسب کرده است.

این ملک ۲.۱۰۴ کیلومتر است و مایملک الحاقی در مالکیت رد هاوک است. بنابر این شرکت بیش از ۲۵.۶۳۹ کیلومتر را تحت کنترل دارد و در جهت آمادگی برای توسعه آن کاوش‌های بیشتری صورت خواهد گرفت.

تولید مس شیلی در ماه مارس افزایش داشت

سازمان آمار دولتی شیلی، INE، روز سه شنبه ۲۴ آوریل گزارش داد که تولید مس این کشور در ماه مارس ۵/۱۳‌درصد افزایش داشت و از ۴۴۲۴۱۰ تن در ماه مارس ۲۰۰۶ به ۵۰۲۱۰۶ تن رسید.

در سه ماهه اول، تولید مس ۸/۶‌درصد در سال افزایش یافت و از ۱.۲۵‌میلیون تن به ۱.۳۴‌میلیون تن رسید.

شیلی بزرگترین تولیدکننده مس جهان است که در حدود ۳۷‌درصد تولید جهانی را در اختیار دارد.

مسائل عرضه از طریق رونق فلزات در چند سال گذشته نقش مهمی ایفا کرده‌اند. تولید مولیبدن که از کالاهای صادراتی عمده است ۳/۸‌درصد افزایش یافت و از ۳۶۱۹ تن ماه مارس ۲۰۰۶ به ۳۹۱۹ تن رسید.

تولید مولیبدن در سه ماهه اول با ۷/۲‌درصد افزایش از ۹۴۸۰ تن به ۹۷۴۰ تن رسید. شاخص معدنکاری فلزی INE در ماه گذشته ۲/۱۱‌درصد افزایش یافت، این در حالیست که شاخص معدنکاری غیرفلزی در مدت زمان مشابه ۷/۹‌درصد افت داشته و با کاهش ید، ذغال و کلرید سدیم پایین‌تر آمده است.سرمایه‌گذاری مشترک شرکت کودلکو و شرکت ماین متال در چین خوزه پابلو آرلانو، مدیر عامل کودلکو، در سانتیاگو اعلام کرد که Codelcoو شرکت Minmetals چین در نظر دارند که برای ساخت یک واحد ذوب مس در چین سرمایه‌گذاری مشترک انجام دهند.

وی اظهار داشت که دو طرف هنوز هیچ طرح مشخصی را ارائه نکرده‌اند.شرکت Minmetals چین توافقنامه همکاری ۱۵ سالهای را با شرکت کودلکو به امضاء رسانده است و شرکت Codelco ۵۵۰۰۰ تن مس به شرکت Minmetals خواهد فروخت. شرکت چینی برای خرید گبی، شعبهای از Codelco، از الویت برخوردار خواهد بود.

شرکت Codelco بزرگترین تولیدکننده مس و شرکت چینی Minmetals بزرگترین واردکننده مس جهان است.

جهش اقتصادی مس

اقتصاددانان به شوخی میگویند که فلز مس به پاس توانایی فوق‌العاده در پیش‌بینی رشد اقتصاد جهانی، در اقتصاد دکترای افتخاری میگیرد.

پیشرفت قیمت فلز نیز نماینده سلامت اقتصاد جهانی است. بنابر این مس را «دکتر مس» مینامیم. این ویژگیها به میزان قابل توجهی بیانگر این مطلب هستند که چرا این فلز در اوایل سال رکود اقتصاد جهانی را پیش‌بینی کرده است.

تقاضای جهانی مس

تا ماه فوریه قیمت مس از بالاترین رکورد می ۲۰۰۶ یعنی ۸۷۹۹ دلار برای هر تن، به ۵۲۲۵ دلار برای هر تن تنزل کرد. این امر در نتیجه انتشار اخباری مبنی بر افزایش ذخایر جهانی و پیش‌بینی این که در سال ۲۰۰۷ مازادی بالغ بر ۱۰۰ هزار تن خواهیم داشت، صورت پذیرفت. با این وجود، مس دوباره در حدود ۷۸۳۹ دلار برای هر تن معامله شده است.

گروه اقتصاد بانک استاندارد (Economics Standard Bank Group) اعلام کرد شواهد حاکی از آن است که رشد اقتصاد جهانی دچار جهش میشود. حال اگر امسال این امر صورت نپذیرد در سال آینده به احتمال زیاد صورت خواهد پذیرفت. این فرضیه بر پایه تقاضای فراوان مداوم کالاهای با دوام در آسیا، به خصوص از طبقات مصرف کننده در حال افزایش در چین و هند، است.

طبق اعلام گروه بین المللی مطالعات مس (International Copper study Group) پنجاه‌درصد تقاضای مس آسیا صرف تولید محصولات الکتریکی و الکترونیکی میشود. در عوض در آمریکا فقط ۲۵‌درصد و در اروپا ۳۷.۵‌درصد تقاضا صرف این کار میشود.

بانک استاندارد اعلام کرد که در نتیجه تغییر ساختار بازار جهانی مس تقاضای کالا در کشورهای در حال توسعه اقتصادی جایگزین گردش‌های از راه دور شده است.از نظر جهانی، صنعت ساختمان هنوز هم بزرگترین خریدار این فلز است. ارقام ارائه شده از جانب بورس فلزات لندن نشان میدهد که ۴۸‌درصد تقاضای جهانی مس مربوط به صنعت ساختمان است. این مساله به خصوص در مورد آمریکا که ۴۳‌درصد مس آن در ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار میگیرد صحت دارد.