معامله شمش طلا در بورس‌ تهران آزاد شد

گروه بور‌س‌فلزات- زهرا مسافر: هفته گذشته با توجه به اعلام بانک مرکزی مبنی بر بلامانع بودن معامله شمش طلا، نقره و پلاتین در بورس‌فلزات، در صورت حذف تجمیع عوارض از سوی مجلس شورای اسلامی، مشکلی برای ورود طلا به بورس‌فلزات وجود نخواهد داشت. رییس اتحادیه طلا و جواهر در گفت‌وگو با دنیای‌اقتصاد در خصوص ضرورت راه‌اندازی بورس طلا، افزود: راه‌اندازی بورس طلا در ساماندهی بازار طلا سهم بسزایی خواهد داشت.

کوروش گوهربین تصریح کرد: در حال حاضر در سایر کشور‌ها بورس طلا وجود دارد و به همین دلیل راه‌اندازی این بورس در کشور ما نیز ضروری احساس می‌شود.

گوهربین با تاکید بر راه‌اندازی بورس طلا و یا عرضه طلا در بورس‌فلزات، خاطرنشان کرد: در این خصوص مذاکراتی درباره عرضه طلا در بورس یا بورس‌فلزات انجام داده‌ایم اما وجود تجمیع عوارض ۴درصدی تاکنون مانع عرضه طلا در بورس شده است، زیرا که با وجود چنین عوارضی قیمت عرضه ما ۴درصد گران‌تر از قیمت‌جهانی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در خصوص حذف تجمیع عوارض طلا هماهنگی‌هایی با موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، وزارت بازرگانی و سازمان‌های ذی‌ربط صورت گرفته است، گفت:‌ در حال حاضر این امر در دست بررسی است و با حذف این عوارض مشکلی برای ورود به بورس وجود نخواهد داشت.

رییس اتحادیه طلا و جواهر با اشاره به اینکه در کشورهای دیگر طلا در بورس عرضه می‌شود، تصریح کرد: علاوه بر طلا تمام فلزات گرانبها و نیمه‌گرانبها مانند جواهر، پلاتین و ... می‌تواند در کنار سایر فلزات از جمله آهن، آلومینیوم و غیره در بورس عرضه شود.

گوهربین به بازار متشکل سبزه‌میدان اشاره و خاطر نشان کرد: در این بازار تمام اصول و قواعد بازار جهانی رعایت می‌شود و این بازار زیر نظر اتحادیه فعالیت می‌کند و در این بازار با توجه به نرخ جهانی طلا و حداقل نرخ دستمزد، طلای خام نیز به فروش می‌رسد.

وی در خصوص نوسانات قیمت طلا در کشور گفت: عوامل سیاسی، اقتصادی نوسانات قیمت نفت و مکانیزم عرضه و تقاضا بر نوسان قیمت موثر هستند.

رییس اتحادیه طلا و جواهر با اشاره به اینکه افزایش قیمت طلا در سال گذشته تنها عامل افزایش قیمت‌های جهانی بوده، افزود: افزایش قیمت طلا در آینده نیز پیش‌بینی می‌شود چرا که قیمت این فلز گرانبها نسبت به قیمت فلزات دیگر افزایش نداشته است.

وی به بورس طلای دوبی اشاره و تصریح کرد: هم اکنون ایران یکی از بزرگترین مصرف‌کنندگان فلز طلا در میان کشورهای جهان است و طلا یک کالای سرمایه‌ای برای مردم تلقی می‌شود، بر این اساس در کشور ما بازار خوبی برای طلا وجود دارد و این امر می‌تواند عامل اساسی برای رقابت‌پذیری بورس طلا با سایر کشورها از جمله دوبی باشد.

گوهربین با بیان اینکه ایتالیا، تایلند و ترکیه به ترتیب رتبه اول تا سوم از نظر ساخت طلا را در جهان دارند، گفت: در این میان ایران در جایگاه هشتم جهان قرار دارد.

دبیرکل بورس فلزات نیز در خصوص ورود طلا به بورس فلزات افزود: اتحادیه طلا و جواهر خواستار ورود طلا به بورس هستند اما هم‌اکنون مشکل تجمع عوارض ۴درصدی مانع این امر است.

علی‌اکبر هاشمیان با اشاره به اینکه قرار است وزارت صنایع و معادن لایحه‌ای را برای کاهش تجمیع عوارض از ۳درصد به یک درصد به مجلس ارائه دهد، تصریح کرد: در صورت موافقت مجلس شورای اسلامی با این لایحه مشکل صنف طلا و جواهر نیز برای ورود طلا به بورس فلزات برطرف خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه از یک سال اخیر جلساتی در خصوص ورود شمش طلا به بورس فلزات با مسوولان ذی‌ربط داشتیم، از اعلام مصوبه شورای پول و اعتبار از سوی بانک مرکزی طی یک هفته گذشته مبنی‌بر اینکه معامله شمش طلا، نقره و پلاتین، در بورس فلزات بلامانع است، خبر داد. دبیرکل بورس فلزات خاطرنشان کرد: هم‌اکنون تجمع عوارض بر طلا تنها مشکل موجود پیش روی ورود آن به بورس فلزات است که به محض حل این مشکل می‌توان نسبت به ورود طلا به بورس اقدام کرد زیرا که بورس از نظر مسائل فنی هیچ‌گونه مشکلی در این زمینه ندارد.