میانگین رشد طرح توازن 60‌درصد بوده است

ایلنا- در طرح توازن پیشرفته ۵ پروژه متفاوت مد نظر قرار گرفته است که به طور میانگین پیشرفت آنها ۶۰‌درصد بوده است. رمضان قربان ابراهیمی، معاون برنامه‌‏ریزی و توسعه ذوب آهن اصفهان، در گفت‌وگو با ایلنا، با بیان این مطلب، تصریح کرد: در پنج پروژه طرح توازن، اولویت با پیشرفت کوره بلند این طرح است که با بالاترین میزان رشد تاکنون ۷۴‌درصد پیشرفت داشته و امیدواریم در نیمه دوم سال‌جاری به بهره‌‏برداری برسد.

وی، گفت: در راه‌‏اندازی کوره بلند طرح توازن امیدواریم تا پایان مهرماه نصب تجهیزات آن کامل شود و بخشی از پروژه‌‏ها که با راه‌اندازی این طرح ارتباط دارند نیز به بهره‌‏برداری برسند.

قربان ابراهیمی، افزایش ظرفیت تولید کل پروژه توازن ذوب آهن را ۴/۱‌میلیون تن ذکر کرد و افزود: در مجموع ۵ پروژه ۴/۱‌میلیون تن به ظرفیت تولید اضافه می‌‏شود و در عین حال باید این نکته را نیز در نظر گرفت که هم زمان با بهره‌‏برداری از کوره بلند جدید ذوب آهن، کوره شماره ۲ این کارخانه نیز احتیاج به مرمت دارد که تعمیرات آن به حدود ۳ ماه زمان نیازمند است، ضمن این که بخشی از تولیدات این کارخانه در این فرصت زمانی از دست می‌‏رود.

معاون برنامه‌‏ریزی توسعه ذوب آهن اصفهان، خاطر نشان کرد: امیدواریم بتوانیم بهره‌‏برداری از کوره بلند جدید ذوب آهن را با تعمیر کوره شماره ۲ این کارخانه هم زمان کنیم تا بخشی از کسری تولید کوره شماره ۲ با تولید کوره بلند جدید جبران شود و در نمودارهای تولیدی این کارخانه با نزول مواجه نشویم.

وی، واگذاری فولاد سبا به مبارکه و تامین اعتبار انجام شده از این طریق را باعث نقدینگی مورد نیاز طرح توازن ذوب آهن دانست، افزود: در حال حاضر مشکل نقدینگی به منظور اجرای طرح توسعه ذوب آهن وجود ندارد و تنها مشکل در اجرای طرح توازن، تعدیل قیمت قراردادها بین کارخانه و پیمانکار است که از طریق سازمان مدیریت و برنامه‌‏ریزی کشور انجام می‌‏شود که در برخی موارد با توجه به تورم و افزایش قیمت‌‏های سالانه مواد اولیه، پاسخگوی پیمانکاران نیست و باعث بروز اختلاف میان کارفرما و پیمانکار می‌‏شود.

قربان ابراهیمی، ظرفیت تولید ذوب آهن اصفهان پس از راه‌‏اندازی طرح توازن را رسیدن به تولید ۶/۳ تا ۷/۳‌میلیون تن تولید محصولات فولادی ذکر کرد.