ترفند چینی‌ها در تولید فولاد ضدزنگ

گروه بورس فلزات- علی غفوری: با بالا رفتن قیمت نیکل به بالاترین میزان بی‌سابقه خود تولیدکننده فولاد ضدزنگ در کشور چین به تدریج به سمت گزینه مصرف سنگ‌خام نیکل ارزان (nickel pigiron) روی آورده‌اند. اما هنوز آینده بازار نیکل مشخص نیست. وقتی بائواستیل چین اعلام کرد که استراتژی تولید خودرو را تغییر داده است سایر صنایع فلزی نیز توجه خود را به این ترفند دوخته‌اند.

بائواستیل به عنوان بزرگ‌ترین فولادساز و دومین تولیدکننده فولاد ضدزنگ در چین برای اولین بار اعلام کرد که برای مقابله با گرانی قیمت نیکل به استفاده از مصرف نیکل‌های ارزان‌تر به عنوان ماده اولیه صنایع فولاد ضدزنگ روی آورده است.

یک مقام رسمی کارخانه بائواستیل اعلام کرد که آنان از هیچ کوششی برای کاهش هزینه‌های تولیدات خود دریغ نخواهند کرد تا از سطح سود آنان کاسته نشود.

سال گذشته بائواستیل به صورتی آزمایشی شروع به استفاده از مصرف نیکل ارزان به جای فلز نیکل در تولید فولاد ضدزنگ سری ۲۰۰ خود کرد.

اما از طرف دیگر این کارخانه متقاعد شده است در تولید فولادهای ضدزنگ خود برای صادرات از مواد اولیه اصلی استفاده خواهد کرد تا مبادا بازارهای صادراتی خود را از دست بدهد،‌ خصوصا اینکه در بورس فلزات لندن قیمت‌های سه ماهه هر تن نیکل در سطح ۵۰هزار دلار قرار گرفته است.

اخیرا تقاضا برای نیکل ارزان شدیدا در چین افزایش یافته که این تول در بازار نیکل در ظرف ۱۵ ماه گذشته بسیار مهم بوده است.

سال گذشته واردات سنگ خام نیکل نامرغوب که برای تولید این ماده استفاده می‌شود افزایش یافت.

چین در سال ۲۰۰۶ حدود ۷۸/۳میلیون تن نیکل وارد کرده است که عمدتا از فیلیپین و اندونزی است و رقم آن تقریبا ۸برابر واردات سال ۲۰۰۵ است.

این سنگ نامرغوب طی فرآیندی در واحدهای ذوب چینی به نیکل نامرغوب (nickel pigiron) تبدیل می‌شود، تخمینا در سال گذشته ۳۰هزار تن فلز نیکل قابل بازیافت به دست آمده است که این میزان در سال ۲۰۰۷ شدیدا افزایش پیدا خواهد کرد.

میزان نیکل موجود در سنگ خام نیکل امسال می‌تواند به ۸۰هزار تن یا بیشتر از برنامه تولید سالانه پروژه GORO شرک CVRD در کالدونیای جدید برسد چون واردات سنگ به بیش از ۶میلیون تن رسیده است.

میزان ظرفیت ذوب سنگ‌خام نیکل در چین با افزایش تولید فولاد ضدزنگ با دوبرابر افزایش به ۲میلیون تن خواهد رسید.

جذابیت این محصول برای تولیدکنندگان فولاد ضدزنگ مشخص است. قیمت سنگ‌خام نیکل ارزان‌تر از نیکل تصفیه شده است و می‌توان آن را سریع و آسان‌تر تولید نمود و جایگزین خوبی است برای استفاده در تولید ضدزنگ سری ۲۰۰ با مرغوبیت پایین‌تر که در حال حاضر سهم مهمی در بازار چین دارد.

قیمت سنگ‌خام نیکل ۲۰درصد ارزان‌تر از قیمت نیکل تصفیه شده در چین است قیمت نیکل تصفیه شده ۵۱۸۰۰دلار در هر تن (شامل مالیات) است ولی قیمت سنگ‌خام نیکل ۳۲۰هزار یوآن است.