8راهکار بخش‌خصوصی برای منطقی کردن قیمت آهن

گروه بورس‌فلزات: در روزهای پایانی هفته گذشته در شرایطی که مصرف کنندگان آهن آلات از روند نزولی قیمت میلگرد و تیر‌آهن سود می بردند. ناگهان بازار دستخوش تغییراتی شد. قیمت تیرآهن سیر صعودی پیدا کرد. افزایش تیر‌آهن ۲۷ و ۱۴ در بازار سیگنال‌هایی مبنی بر رشد دوباره قیمت آهن به مصرف کنندگان این کالا داد. شاید آهن‌فروشان تحمل ضررهای میلیاردی را نداشتند و با نفوذ خود در بازار رسمی شرایط را به نفع خود تغییر دادند. البته نبود مشتری برای انواع تیرآهن‌ در بورس تاحدی به افزایش قیمت‌ها دامن زد. هفته گذشته رشد قیمت آهن آلات بیشتر به تیرآهن‌ها اختصاص داشت از طرفی قیمت انواع میلگرد روزهای آرامی را سپری کردند.

به طوری که در برخی از سایز‌های میلگرد با افت قیمت رو به رو بودیم. در مقابل قیمت برخی از سایزهای تیرآهن مثل تیرآهن ۲۷ در اواخر هفته از شاخه‌ای ۴۴۶هزار تومان به شاخه‌ای ۴۵۸هزار تومان رسید و قیمت تیرآهن ۱۴ از شاخه‌ای ۱۱۷هزار تومان به شاخه‌ای ۱۱۸هزار تومان افزایش یافت.

پرسش اساسی که در ذهن مصرف‌کنندگان تیرآهن متبادر می‌شود این است که آیا قیمت تیرآهن روند این صعودی را حفظ خواهد کرد؟

فاصله بین تولید و تقاضا برای تیرآهن شرایطی را در بازار ایجاد کرده است که امکان هر گونه افزایش قیمت را می‌توان پیش‌بینی کرد. اما در مورد اینکه این رشد قیمت چه اندازه می‌تواند باشد نمی‌توان تحلیل دقیقی ارائه داد.

تصمیمات اخیر دولت برای کنترل بازار آهن بیشتر تاثیر روانی در بازار گذاشته تا تاثیر ریشه‌ای و اساسی.

چون بدون اینکه دولت سیاست منسجمی برای تنظیم بازار ارائه کند شاهد افت قیمت‌ها به خصوص میلگرد شده‌ایم.

در این راستا هفته گذشته تعدادی از تولیدکنندگان فولاد بخش‌خصوصی طی ارسال نامه‌ای به تحریریه دنیای اقتصاد ۸پیشنهاد اساسی را برای کاهش و منطقی کردن قیمت فولاد ارائه کردند که جزییات آن در پی می‌آید:

۱ - واحدهای دولتی تولیدکننده فولاد که فقط در انحصار خود دولت است باید برای حمایت و کنترل قیمت‌ها همگام با دولت و سیاست‌های دولت تحت رهبری واحد عمل کنند احساس می‌شود که بخش تولیدی متناقض با بدنه دولت عمل می‌کند.

۲ - بورس فلزات چون معتقد به تخصصی بودن کار خود است و خریداران فلزات که معمولا یا تولیدکننده یا مصرف‌کننده آهن هستند در چنین شرایطی شایسته است که برای جلوگیری از بورس بازی خریداران عمده آهن را با همکاری اتحادیه آهن‌فروشان و تشکل‌های تولیدکننده و توزیع‌کننده آهن برای خرید در بورس انتخاب تا کانال توزیع آهن مشخص و آسان شود.

۳ - در صورت ضرورت وجود بورس فلزات به عرضه کالا و معاملات، تبادل کالا به صورت سلف قطع و تبدیل به معامله نقد شود و فروش سه‌ماه با کسر ماهانه ۲درصد از قیمت نقدی به سلف یا آنی تبدیل شود.

۴ - کاهش تعرفه واردات فولاد به صورت مقطعی تاثیر مستقیمی در کنترل قیمت‌ها خواهد داشت.

۵ - جلوی صادرات شمش فولاد از سوی واحدهای دولتی گرفته شود و طبق برنامه چهارم از ابزار قانونی عوارض صادرات استفاده شود چون واحدهای دولتی برای معافیت از مالیات و عوارض و ایجاد ارتباطات خارجی اصرار به صادرات مواد اولیه دارند.

۶ - تعداد کارگزاران بورس فلزات سه برابر شود. برای ارتباط بیشتر با مصرف‌کننده و خروج از انحصار این اقدام ضروری به نظر می‌رسد.

۷ - تامین نقدینگی و اعتبار موردنیاز واحدهای دولتی مثل گروه ملی فولاد و ذوب‌آهن اصفهان برای استفاده بهینه و افزایش تولید در دستور کار قرار گیرد.

۸ - خرید آهن از بازارهای جهانی به صورت منسجم و هماهنگ