متقاضی برای تیرآهن وجود ندارد

گروه بورس فلزات- به علت عدم تقاضا برای انواع تیرآهن از سوی متقاضیان، عرضه آن در بورس فلزات دیروز متوقف شد. به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد، دیروز بازار شاهد افزایش قیمت تیرآهن بود به گونه‌ای که هر شاخه تیرآهن با افزایش ۱۰هزار ریالی و حتی تا ۱۰۰هزار ریال روبه‌رو شده بود به طوری که هر شاخه تیرآهن ۲۷ با ۱۲۰هزار ریال افزایش به قمیت ۴میلیون و ۵۸۰هزار ریال رسید.

براساس این گزارش، تحلیلگران بازار، عدم عرضه تیرآهن از طریق بورس فلزات را عامل اصلی افزایش قیمت تیرآهن دانسته و معتقدند که این امر تنها عامل اصلی افزایش قیمت این محصول بود.

به گفته تحلیلگران بازار، در حال حاضر شرایط بازار تیرآهن عادی به نظر نمی‌آید و متقاضیان منتظر تعیین تکلیف بازار طی روزهای آینده هستند.

کارشناسان نبود اطلاعات صحیح از طریق مراجع ذی‌ربط در مورد میزان تولید، مصرف، واردات را عامل اصلی آشفتگی بازار آهن می‌دانند و معتقدند که تولیدکنندگان در این میان تنها وظیفه تولید را به عهده داشته و در صورت کمبود تحویل محصول به بازار می‌توانند عامل تاثیرگذار بر روی قیمت‌ها باشند.

به اعتقاد تحلیلگران، تنها عرضه و تقاضا تعیین‌کننده واقعی قیمت آهن‌آلات در بازار است و هم‌اکنون محل اصلی این امر بورس است.

در این میان، کارشناسان مسایل اقتصادی نیز معتقدند که قیمت‌های داخلی تابع قیمت‌های جهانی هستند و آهن‌آلات نیز از این امر مستثنی نمی‌باشند.

البته منابع آگاه نیز در خصوص وضعیت بازار و بازگشت آن به شرایط عادی اظهار می‌دارند که پیش‌بینی می‌شود تا هفته آینده تکلیف بازار مشخص شود. در این میان ناظر تالار بورس فلزات نیز در خصوص عرضه تیرآهن در بورس فلزات و در نتیجه افزایش قیمت آن در روز گذشته گفت: به طور معمول تیرآهن فقط یکشنبه هر هفته در بورس عرضه می‌شود.

به گفته غلام عباس زنگی آبادی، در شرایطی که میزان تقاضا در بازار زیاد بود تیرآهن به طور خاص هفته‌ای ۲ مرتبه در بورس عرضه می‌شد اما به علت کاهش قیمت و عدم تقاضا برای آن ذوب آهن اصفهان تنها به عرضه میلگرد اکتفا کرد. وی تصریح کرد: دیروز در پی درخواست ذوب آهن اصفهان از کارگزاران مبنی بر عرضه تقاضای تیرآهن در بورس فلزات با پاسخ عدم تقاضا مواجه شد که به علت نبود سفارش از سوی مشتری عرضه‌ای هم صورت نگرفت.

زنگی آبادی با اشاره به اینکه بورس فلزات در شفاف بودن واقعیت بازار و اخبار همواره پیشتاز بوده است، خاطرنشان کرد: بر این اساس افزایش قیمت تیرآهن دیروز در بازار ناشی از جو روانی موجود بود و بورس هیچ تاثیری بر افزایش قیمت تیرآهن نداشته است.

ناظر تالار معاملات بورس فلزات افزود: دیروز تیرآهن ۱۴ گروه ملی در رینگ مبادلاتی بورس فلزات عرضه شد اما با عدم تقاضا مواجه شد که این امر نیز از جمله عامل تاثیر روانی بر بازار بوده و هیچ اتفاق خاصی در بازار رخ نداده است.

به گزارش «خبرنگار دنیای اقتصاد» حال این سوال مطرح است که علت عدم تقاضا برای تیرآهن چیست؟ و هفته‌آینده بازار آیا ثبات قیمت تیرآهن را تجربه خواهد کرد با افزایش آن را عامل اصلی نوسان قیمت این محصول در چیست؟