تردید چینی‌ها در معاملات مس
شرکت کارگزاری فلزات مفید: در هفته گذشته پس از 7هفته صعود، قیمت مس با کاهش مواجه بود و از 8040 دلار برای هر تن به 7745 دلار رسید. در روز سه‏شنبه پس از کاهش قیمت 3ماهه به کمتر از 7700 دلار، معامله‏گران تکنیکی (با توجه به شکاف ایجاد شده در 7500 دلار) روند فروش را تقویت کردند.

ولی در روز جمعه پس از معاملات LME، با ضعف دلارکه به کمترین ارزش در برابر یورو رسیده است، قیمت مس دوباره تقویت شد.
در روز پنج‏شنبه گذشته، بازار تحت تاثیر آمار مربوط به کاهش ساخت و ساز در آمریکا و رکود این بخش با کاهش مواجه بود. آمار رشد ضعیف اقتصاد آمریکا در 3ماهه اول سال میلادی (رشد 3/1‌درصد) نیز چندان مثبت نبود. ولی به نظر می‏رسد که آمار قسمت مسکن آمریکا تا حدی بی‏تاثیر شده باشد. و در مرحله کنونی معامله‏گران، مصرف مس در خارج از آمریکا را بیشتر حائز اهمیت می‏دانند. آمریکا 13‌درصد از 17‌میلیون تن مس فروخته شده را خریداری می‏کند. اروپا 20‌درصد و آسیا 50‌درصد از مصرف مس را به خود اختصاص می‏دهد که شامل مصرف 20‌درصد مس جهان در چین هم می‌شود.آینده واردات چین که اخیرا افزایش شدید یافته، با ابهاماتی روبه‌رو است. مصرف‏کنندگان مس در چین از خرید در قیمت‏های بالای کنونی قبل از تعطیلات هفته آینده می‏ترسند. موجودی‏های بالا در چین و قیمت پایین‏تر مس وارداتی، خریداران را مردد کرده است. بنابراین ترس از پایداری قیمت‏های کنونی، خرید در چین را کاهش داده است. احتمال دارد که پس از افزایش شدید واردات به بیشتر از 200هزار تن در ماه مارس، واردات چین در ماه‏های آوریل و مه، کاهش یابد. موجودی‏های شانگهای از 67016 تن در هفته پیشین به 67820 تن افزایش یافته است. اما موجودی‏های LME روند نزولی قابل توجه هفته‏های پیشین را ادامه داده و به کمتر از 160هزار تن رسیده است.
همچنین، شیلی در ماه مارس ۲/۵‌میلیون تن مس تولید کرده است که ۵/۱۳‌درصد از ماه مارس سال گذشته بیشتر است. انتظار می‏رود که در سال جاری تولید مس در شیلی با افزایش ۶‌درصدی به ۷/۵‌میلیون تن برسد.
آلومینیوم
قیمت آلومینیوم دامنه نوسان نسبتا کمی داشته است و در هفته گذشته نیز با کاهش ۹/۰‌درصدی، قیمت به ۲۸۳۰ دلار برای هر تن رسید. موجودی‏های لندن هم با افزایش ۸/۰‌درصدی به ۸۲۸‌هزار تن رسیدند. شرکت Alcan پیش‏بینی می‏کند که بازار آلومینیوم در سال جاری با مازاد نسبتا متعادل ۲۰۰هزار تن مواجه باشد که معادل ۵/۰‌درصد تولید جهان است. Alcan همچنین پیش‏بینی می‏کند که تولید در سال جاری ۱۰‌درصد و مصرف ۹/۸‌درصد رشد کند.
موجودی‏های شانگهای با کاهش شدید 33‌درصدی از 61622 تن در هفته پیشین به کمتر از 41102 تن رسیده‏اند.
روی
در هفته گذشته قیمت نقدی روی با کمی کاهش به 3689 دلار رسید ولی موجودی‏ها روند کاهشی چند هفته گذشته را ادامه داده و با شکستن مجدد مرز 100هزار تن به 98هزار تن رسید. در معاملات هفته گذشته، روی تقریبا دنباله‏رو مجموعه فلزات و مخصوصا مس بود. اما برای حفظ روند افزایشی، وضعیت صادرات چین بسیار مهم است. بانک Mcquarie پیش‏بینی می‏کند که در سه‏ماهه دوم به دلیل جذابیت نرخ داخلی چین به نسبت نرخ صادراتی، صادرات چین کاهش یابد و روند قیمت مستحکم‏تر می‏شود. اما در این مورد اتفاق نظر وجود ندارد و بانک‏های معتبر دیگر نظیر Barclay در مورد صادرات چین ابهام دارند. برخی دیگر از تحلیلگران بر این عقیده‏اند که ممکن است صادرات چین در حد صادرات این کشور در سال 2003 باشد (210هزار تن در سال 2003 آخرین سالی که چین صادر کننده بود).
همچنین شرکت Zinifex گزارش کرد که در ۳ماهه گذشته تولید روی این شرکت با ۱۰‌درصد افزایش به ۱۵۹هزار تن ولی تولید سرب با ۲۰‌درصد کاهش به ۵۱۷۰۲ تن رسیده است.
نیکل
قیمت نقدی نیکل در هفته گذشته با کاهش ۱‌درصدی به ۵۰۰۹۵ دلار برای هر تن کاهش یافت و موجودی‏های ناچیز LME از ۴هزار تن به ۵۱۰۰ تن افزایش یافت. به گزارش بانک استاندارد، قیمت نیکل ممکن است به ۵۵هزار دلار برای هر تن افزایش یابد که دلیل آن تقاضای بالای چین و تاخیر در انجام پروژه‏ها است. تولید آلیاژهای ضد زنگ ممکن است با ۳۷‌درصد افزایش به ۳۵/۷‌میلیون تن برسد و بانک استاندارد پیش‏بینی می‏کند که ممکن است عرضه در سال ۲۰۰۸ هم کفاف تقاضا را ندهد. البته نظرات مخالف هم وجود دارد و Goldman Sachs میانگین قیمت در سال ۲۰۰۷ را ۳۷۰۰۰ دلار پیش‏بینی می‏کند که یک کاهش شدید است. Goldman Sachs می‏گوید که عرضه فرو نیکل با کیفیت پایین، ممکن است قیمت را در ۶ ماه آینده کاهش دهد. واردات Laterite (نوعی نیکل با کیفیت پایین) به چین امسال ۵۹‌درصد افزایش یافته و به ۶‌میلیون تن می‏رسد. شرکت Posco هم تولید فولاد ضد زنگ بدون نیکل را ۵ برابر کرده است. ولی ممکن است مدتی طول بکشد تا اثر این جایگزینی در بازار احساس گردد و برای مدتی قیمت بالا بماند.