کاهش قیمت تیرآهن در بورس فلزات

محسن حاتم معاون امور تولیدی وزارت صنایع و معادن افزایش قیمت جهانی فولاد، سیستم توزیع و قیمت‌گذاری نامناسب داخلی، مسائل روانی و تغییرات اوج مصرف را مهمترین عوامل افزایش قیمت آهن در هفته‌های اخیر اعلام کرد. از سوی معاون امور تولید وزارت صنایع و معادن:

۴ عامل گرانی آهن معرفی شد

مهر- محسن حاتم معاون امور تولیدی وزارت صنایع و معادن افزایش قیمت جهانی فولاد، سیستم توزیع و قیمت‌گذاری نامناسب داخلی، مسائل روانی، و تغییرات اوج مصرف را مهمترین عوامل افزایش قیمت آهن در هفته‌های اخیر اعلام کرد.

معاون امور تولیدی وزارت صنایع و معادن درباره ظرفیت تولید آهن در کشور گفت: ظرفیت تولید بخش دولتی ۲/۱۰‌میلیون تن فولاد و ظرفیت تولید بخش خصوصی حدود ۲‌میلیون تن محصولات فولادی است.

محسن حاتم افزود: برآورد نیاز بازار فولاد کشور متغیر است و ممکن است برخی برآوردها با واقعیت‌ها تناسب نداشته باشد. وی برآوردهای میزان مصرف فولاد در کشور را ۱۵ تا ۱۷‌میلیون تن اعلام کرد که با توجه به تولید حدود ۱۲‌میلیون تن در داخل کشور، مابقی نیاز داخلی از طریق واردات تامین می‌شود.

حاتم افزایش قیمت آهن‌آلات در هفته‌های اخیر را به بخش تولید مربوط ندانست و گفت: خانواده تولید فولاد با اهتمام فراوان به وظیفه خود در تولید عمل کرده و فقط بخشی از ظرفیت بخش‌خصوصی به علت مشکلات فرابخشی و تامین مالی، خالی مانده است. معاون وزیر صنایع از برنامه تولیدکنندگان فولاد بخش خصوصی برای تشکیل تعاونی تامین مواد اولیه خبر داد.

وی بخشی از افزایش قیمت آهن را مربوط به افزایش قیمت‌های جهانی دانست و افزود: عوامل متعددی همچون سیستم نامناسب توزیع و قیمت‌گذاری، افزایش قیمت‌ جهانی، مسائل روانی، و تغییرات اوج مصرف بر قیمت آهن تاثیرگذار بوده است.

معاون امور تولیدی وزارت صنایع افزود: به منظور تنظیم بازار آهن، شرکت‌های زیرمجموعه وزارت صنایع مکلف شده‌اند در صورت نیاز داخل، اقدام به صادرات فولاد نکنند.

وی دیگر برنامه وزارت صنایع برای مهار قیمت آهن‌آلات را تغییر برنامه تولید و سوق دادن عمده تولید فولاد به سمت محصولات پرمصرف اعلام کرد.

حاتم ادامه داد: در بخش تولید، ظرفیت تولید سنگ‌آهن را افزایش داده‌ایم و هم‌اکنون حدود ۶‌میلیون تن افزایش ظرفیت جدید را تصویب کرده‌ایم و کار آنها آغاز شده که با بهره‌برداری از آنها ظرفیت تولید سنگ‌آهن کشور به ۱۰‌میلیون تن خواهد رسید.

وی درباره واردات آهن نیز گفت: وزارت صنایع و معادن به طور مستقیم نقشی در واردات آهن‌آلات ندارد اما پیشنهادات خود را در مقاطع مختلف اعلام می‌کند و اخیرا نیز این پیشنهاد را مطرح کرد که دستگاه‌های پرمصرف خودشان اقدام به واردات مصالح موردنیاز خود کنند.