جلوی تقاضای کاذب در بازار آهن را می‌گیریم

گروه بورس فلزات - در صورتی که عرضه و تقاضا واقعی باشند قیمت‌ها هم در بورس فلزات واقعی می‌شوند. محمدرضا شمس‌آبادی، معاون فروش فولاد مبارکه با بیان مطلب فوق به خبرنگار دنیای اقتصاد گفت: عطش بازار برای انواع محصولات فولادی موجب شده تا هنگام عرضه انواع فلز تقاضای کاذبی برای آنها مطرح شود که طرح تقاضای کاذب قیمت‌ها را هم به صورت کاذب بالا می‌برد.

وی ادامه داد: در حال حاضر اکثر تولیدکنندگان میزان عرضه خود را در بورس فلزات مشخص می‌کنند و در واقع آن چه که در تابلوی بورس فلزات می‌آید واقعی است و موجودیت دارد در حالی که عمده تقاضاهایی که برای آن وجود دارد به دلیل اینکه هزینه‌ای بابت آن دریافت نمی‌شود کاذب است.

وی افزود: متقاضیان هزینه‌ای بابت طرح تقاضای خود به بورس فلزات پرداخت نمی‌کنند و برای اینکه از مقدار عرضه موجود مقداری تحویل آنها شود مرتبا تقاضای خود را بالا می‌برند که این موضوع موجب می‌شود تقاضای کاذب برای انواع فولاد مطرح شود که در نهایت قیمت فولاد عرضه شده را هم تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

شمس‌آبادی با اشاره به طرح سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی کشور به بورس فلزات گفت: طرح پیشنهادی از سوی ایمیدرو به بورس فلزات طرح خوبی است و از طرح تقاضای کاذب جلوگیری می‌کند چرا که در این طرح متقاضی برحسب مقدار تقاضا هزینه آن را هم قبل از انجام مبادله می‌پردازد.

وی ادامه داد: امیدواریم طرح فوق از سوی بورس فلزات مورد استقبال قرار بگیرد.

شمس‌آبادی اظهار داشت: قیمت محصولات فولادی مجتمع فولاد مبارکه بر اساس نرخ‌های جهانی این محصول است و نرخ محصولات این شرکت از قیمت‌های جهانی بالاتر نیست. به همین دلیل فولاد مبارکه در جلساتی که به منظور کنترل قیمت فولاد برگزار می‌شود شرکت ندارد.

وی تاکید کرد: برنامه عرضه و فروش فولاد مبارکه همیشه از قبل مشخص است و عرضه این شرکت به صورت شفاف در بورس فلزات صورت می‌گیرد.

وی گفت: عرضه محصولات این شرکت به صورت پیش‌فروش در فروردین‌ماه سال ۱۳۸۵ معادل ۲۰۲هزار تن و در اردیبهشت‌ماه همان سال معادل ۲۴۵هزار تن و در خردادماه معادل ۲۵۵هزار تن بود.

وی افزود: انواع محصولات فولاد مبارکه به‌صورت پیش‌فروش در تیرماه به میزان ۳۰۰هزار تن در مردادماه سال گذشته به میزان ۳۹۶هزار تن و در شهریورماه به میزان ۲۸۹هزار تن بود.

همچنین وی ادامه داد: عرضه انواع محصولات فولادی شرکت ما به صورت پیش‌فروش در مهرماه معادل ۳۴۶هزار تن، در آبان‌ماه سال گذشته معادل ۳۳۳هزار تن و در آذرماه معادل ۳۲۰هزار تن بود.

وی افزود: در دو ماه پایانی سال برای کنترل رشد قیمت‌ها در بازار این شرکت میزان عرضه پیش‌فروش خود را افزایش داد به طوری که در دی، بهمن و اسفندماه به ترتیب معادل ۲۸۷، ۴۱۰، ۳۶۴هزار تن انواع محصولات فولادی تحویل مشتری داده شد.