علی غفوری

دولت چین پس از گذشت زمانی طولانی اعلام کرده است که برای کنترل صادراتش میزان تخفیف مالیات بر صادرات محصولات فولادی را کاهش خواهد داد. این اقدام از ۱۵ ماه آوریل به اجرا درآمده دیگر تخفیفی برای صدور نورد گرم در نظر گرفته نخواهد شد. قبلا ۱۱درصد تخفیف مالیات بر صادرات این محصول در نظر گرفته شده بود.

برای صادرات کلاف نورد سرد ۵درصد تخفیف در نظر گرفته شده است که میزان این تخفیف نیز در گذشته ۱۱درصد بود. تخفیف مالیات بر صادرات محصولات طویل از ۸درصد به صفر درصد رسیده است. تخفیف مالیات بر صادرات بعضی از محصولات فولاد ضدزنگ نیز به ۵درصد خواهد رسید.

در گزارشی دولت هیچ اشاره‌ای به محصولات نیمه‌نهایی مانند اسلب، بلوم و بیلت نشده است. در حال حاضر ۱۰درصد مالیات بر صادرات برای محصولات نیمه‌نهایی اعمال می‌شود. طبق این گزارش ۸۳نوع محصولات فولادی شامل این تغییرات مالیات بر صادرات خواهند شد.

کارشناسان بازار اعلام کردند که این تغییر سیاست‌گذاری قیمت‌ها را با توجه به نوع محصول ۵۰-۳۰دلار در هر تن بالا خواهد برد. به هر صورت تجار از اینکه این اقدام پس از ماه‌ها مشخص و اعلام شد نفس راحتی کشیده و از این سرگردانی بیرون آمدند.

ولی برخی نیز از لغو تخفیف مالیات بر صادرات ۱۱درصدی برای کلاف نورد گرم متعجب شده‌اند به هر صورت این اقدام دولت از اینکه مانع صادرات محصولات نهایی فولادی می‌شود، سوال‌برانگیز است اما اکثرا این تصور را داشتند که تخفیف از ۱۱درصد به ۵درصد برسد ولی چنین تغییر فاحش در کلاف نورد گرم پیش‌بینی نشده بود.

آمار اخیر صادرات چین نشان می‌دهد که صدور محصولات نهایی از ۸/۲۲درصد در ماه فوریه به ۳۸/۵میلیون تن در ماه مارس جهش پیدا کرده و کل رقم صادرات را در سه ماهه اول سال به ۱۳/۱۴میلیون تن رسانید که نسبت به اوائل سال به دو برابر افزایش یافته است.

نگرانی‌های مربوط به تغییرات در سیاست‌های کاهش تخفیف مالیات بر صادرات موجب شد که در ظرف ماه گذشته تجار چینی حدالامکان بالاترین میزان صادرات را داشته باشند.