مشکلات صنعت مس در آفریقا

گروه بورس فلزات- برای توسعه زیرساختار صنعت مس در آفریقا به حجم بالایی سرمایه‌گذاری و زیرساختار نیاز است. این منطقه با دارا بودن حداقل ۱۱ شرکت معدنی فعال و ۱۳ پروژه توسعه شامل کشورهای زامبیا و جمهوری دموکراتیک کنگو می‌خواهد حداقل تا سال ۲۰۱۳ حدود دو میلیون تن مس تولید کند.

اما در حقیقت کشورهای این منطقه توانایی مالی تامین چنین سرمایه‌‌گذاری‌‌هایی را برای توسعه امور زیربنایی خود ندارند.

میزان این سرمایه لازم حداقل ۷میلیارد دلار است. امکانات زیربنایی کنونی موید این روند نیست حداقل باید دو برابر میزان سرمایه‌گذاری‌‌های انجام شده کنونی مجددا صرف امور زیربنایی مانند برق، جاده و راه‌آهن آن شود.

اما به هر حال در ظرف چند سال گذشته به جذابیت منطقه افزوده شده است و در حال حاضر نسبتا این جذابیت همچنان به قوت خود باقی ‌مانده است چون در کنگو دموکراسی جدید و مقررات تازه‌ای برای استخراج معادن و خصوصی‌سازی در زیمبابوه تدوین گردیده است.

مهم‌تر اینکه کیفیت با عیار کانسارها در این منطقه بسیار بهتر و غنی‌تر از سایر مناطق است.

بعید به نظر می‌رسد که بتوان سالیانه ۳-۲میلیارد دلار در این منطقه سرمایه‌‌گذاری کرد چون اولا نهادهای مالی در منطقه اشتهای چندانی برای این کار نداشته و مشکلات سیاسی و امنیت نیز مزید بر علت شده است.

در نتیجه فرآیند توسعه در این منطقه به طول خواهد انجامید چون پیش‌بینی می‌شود که در ظرف ۱۵-۱۰سال آینده حدود ۲میلیون تن بر تولید آن افزوده شده و احتمالا به همین مدت زمان برای افزایش یک‌میلیون تن دیگر نیاز خواهد بود.آمار نشان می‌دهد که شیلی تا سال ۲۰۱۲ حدود ۷/۶میلیون تن مس تولید خواهد کرد.

به هر صورت اگرچه این منطقه نمی‌تواند شیلی دومی باشد ولی می‌تواند در آینده مبلغ خوبی برای عرضه مس برای پاسخگویی به نیازهای روزافزون جهانی به مس باشد.