مترجم: محسن پروان

طبق آخرین آمار شاخص‌ بهای فولاد در آمریکای مرکزی و اروپا در حال صعود است. در ماه گذشته قیمت ورق سرد نوردیده (ورق روغنی یا CR COIL) در آمریکای مرکزی تا بیش از ۷۳۱دلار برای تحویل در بندر (FOB) افزایش یافت و ورق گرم نوردیده (ورق سیاه یا HRC) نیز همچنان در حال رشد بود این در حالی است که زمان تحویل ورق در بندر مبداء تا ۷ هفته نیز افزایش یافت. در شمال اروپا قیمت ورق گرم نوردیده برای تحویل در کنار کارگاه (ex-works) ثابت بوده است اما ورق سرد نوردیده و گالوانیزه (HDG) افزایش قیمت داشته است. در حال حاضر قیمت فولاد در اروپا نسبت به ماه گذشته بیش از ۱۵درصد افزایش داشته است.

آخرین بررسی‌های انجام شده توسط SBB بر روی بازار و نتیجه آن بر روی شاخص بهای فولاد نشان‌دهنده روند صعودی شاخص در ماه‌های آینده است. SBB ضمن بررسی بازار با تحلیل نظرات کارشناسان به قیمت‌گذاری شاخص بهای فولاد پرداخته است در این نوع قیمت‌گذاری (On Pricing) تنها سه درصد از پرسش‌شوندگان معتقدند در سه ماه آینده قیمت‌های فولاد با کاهش روبه‌رو خواهد بود و این در حالی است که ۶۴درصد از کارشناسان به ادامه روند روبه‌رشد بهای ورق اعتقاد دارند و ۳۰درصد از آنان امیدوارند قیمت‌ها ثابت بماند.

بی‌تردید ادامه روند روبه‌رشد قیمت فولاد در جهان بر قیمت فولاد منطقه‌ای و ایران نیز تاثیر خواهد گذاشت و در ماه‌های آینده شاید با افزایش مجدد قیمت‌ها روبه‌رو شوید.

منبع: SBB