نمایش بزرگ چینی‌ها در بازار فولاد

گروه بورس فلزات- علی غفوری: با کاهش یا لغو پاداش‌های صادرات فولاد دولت چین بدون کوچک‌ترین سعی برای جلوگیری از حجم صادرات یک پیام سیاسی برای شرکای تجاری خود فرستاده است. چرا که، این تغییرات چندان تحول مثبتی برای بازار نداشته و تجار متعجب از این هستند که چرا چنین اقدام معمولی به طول انجامید. از پانزدهم آوریل پاداش یا تخفیف مالیات بر صادرات محصولات نهایی چین که ۸درصد بود به ۵درصد تنزل پیدا کرد یا به صفر رسید، تخفیف ۸ درصدی برای محصولات طویل نیز حذف شده است.

مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که ۱۵۹مورد کد تعرفه برای محصولات فولادی در نظر گرفته شده است که این تغییرات شامل حدودا ۳۵میلیون تن از ۴۹میلیون تن میزان صادرات چین در سال ۲۰۰۶ را دربرمی‌گیرد.

حدود ۷میلیون تن از صادرات سال ۲۰۰۶ در حال حاضر مشمول ۵درصد تخفیف بوده و ۲۸میلیون تن آن به صفر رسیده است.

اولین طبقه‌بندی (محصولاتی که قبلا مشمول ۸درصد تخفیف بود آن را به ۵درصد کاهش داده‌اند) که شامل محصولات طویل و تخت شده ولی شامل لوله‌های درزدار، ریل و بعضی از انواع ورق نمی‌شود، در طبقه‌بندی دوم کلاف نورد گرم، همراه با تسمه باریک نورد سرد و گرم (شامل اندودکاری شده) و محصولات نورد گرم عریض (هم ورق و هم پلیت) همگی صفر شده‌اند.

تعرفه صادرات تمامی محصولات طویل فولادی در حال حاضر صفر شده که شامل مفتول و میلگرد و نورد گرم غیرآلیاژی و میلگرد ساختمانی، مقاطع سبک و سنگین است، تعرفه برای یک بخش کوچکی از محصولات ضد زنگ و آلیاژی نیز به صفر رسیده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که نگرانی‌ها در میان فولادسازان اروپایی و آمریکایی به دلیل کاهش بسیار معمولی تخفیف مالیات بر صادرات محصولات خاصی مانند تسمه‌های کیفی شامل فولاد کربنی نورد سرد و کلاف گالوانیزه و قلع اندود و اکثر محصولات ضدزنگ از ۸درصد به ۵درصد به وجود آمده است.

چین سال گذشته ۵/۱میلیون تن کلاف نورد سرد صادر کرده است که بیش از نیمی از آن به اتحادیه اروپا و آمریکا بوده است و نیز ۳میلیون تن محصولات اندودکاری شده صادر کرده است که اتحادیه اروپا یک‌میلیون و آمریکا حدودا ۷۵۰هزار تن آن را خریده‌اند. صفر کردن پاداش صادراتی یا تخفیف صادراتی کلاف نورد گرم میزان قابل ملاحظه‌ای بر هزینه صادرات چین خواهد افزود. میانگین قیمت‌های صادراتی کلاف نورد گرم چین هفته گذشته هر تن فوب ۵۶۰دلار بود. این هفته ۸درصد تخفیف یعنی ۴۵دلار برای صادرات کلاف نورد گرم از بین رفته است. اما اگر ۱۰۰دلار به قیمت کلاف نورد سرد افزوده شود، از میزان این تخفیف تا حد ۲۰دلار کاسته خواهد شد یعنی از ۵۳دلار به ۳۳دلار. قیمت‌های کلاف نورد سرد نیز در حال حاضر امسال بیش از اندازه بالا رفته است.

چین اگر بخواهد مانع صادراتش شود باید اقدامات جدیتری را اتخاذ کند تا کنون که فقط سعی کرده است که نشان دهد که فقط نمایشی بزرگ بازی نمی‌کند.