ماده ۵- تصمیمات در خصوص تایید صلاحیت هریک از داوطلبان طی صورتجلسه‌ای توسط دبیرکمیته تنظیم شده و به امضای تمامی اعضای کمیته می‌رسد و یک نسخه از آن به همراه سایر مدارک مربوطه، نزد معاونت نظارت بر بورس‌ها و ناشران نگهداری گردیده و نسخه‌ای دیگر جهت بایگانی به دبیرخانه هیات‌مدیره سازمان ارسال می‌شود. تبصره: نتایج بررسی صلاحیت عمومی و حرفه‌ای داوطلب مطابق فرم پیوست شماره (۲) تنظیم می‌شود. ماده ۶- صلاحیت عمومی و حرفه‌ای هر یک از داوطلبان باید قبل از انتصاب به سمت‌های مورد نظر در بورس‌ها، مطابق این دستورالعمل به تایید برسد.

ماده ۷- متقاضی باید فرم‌ پیوست شماره (۱) این دستورالعمل را براساس نظر کمیته تکمیل و به همراه سایر مدارک و اطلاعات لازم که کمیته تعیین می‌نماید، برای دبیر کمیته ارسال دارد. دبیرکمیته موظف است در صورت ناقص بودن فرم‌ها، مدارک و اطلاعات، یا در صورتی‌که تشخیص دهد اطلاعات و مدارک دیگری لازم است، موضوع را حداکثر ظرف یک هفته به متقاضی اطلاع داده و پس از تکمیل مدارک، جلسه کمیته را با دعوت از اعضاء، ظرف ۱۰روز تشکیل دهد.

تبصره: عدم تکمیل مدارک مربوط به تایید صلاحیت عمومی داوطلب که باید مطابق ماده (۱۰) تهیه شود، به‌منزله عدم تکمیل مدارک مذکور در این ماده تلقی نخواهد گردید.

ماده ۸- داوطلب باید سوابق تجربی و تحصیلی لازم برای این سمت‌ها را داشته باشد و صلاحیت علمی و عمومی وی احراز شود. امتیاز سوابق تجربی و تحصیلی داوطلب مطابق پیوست‌های (۳) و (۴) این دستورالعمل محاسبه می‌گردد.

ماده ۹- صلاحیت علمی داوطلب توسط کمیته تایید می‌شود. حوزه‌های مورد ارزیابی در این ماده، مطابق پیوست شماره (۵) است. ماده ۱۰- دبیرکمیته باید بلافاصله پس از تکمیل مدارک مذکور در ماده (۷)، اطلاعات لازم داوطلبان را طبق فرم پیوست (۶) به مدیریت حراست سازمان ارسال دارد. مدیریت حراست سازمان باید اقدامات لازم را برای بررسی صلاحیت عمومی داوطلبان انجام داده و همزمان دبیرکمیته را در جریان اقدامات انجام شده قرار دهد و در نهایت نتیجه مربوط به صلاحیت عمومی هر یک از داوطلبان را کتبا برای برای دبیرکمیته ارسال نماید.

ماده ۱۱- کمیته براساس اظهار نظر ومدارک ارسالی توسط مدیریت حراست و سایرمدارک مربوطه، نسبت به رد یا تایید صلاحیت عمومی داوطلب تصمیم‌گیری می کند. ماده ۱۲- اطلاعاتی که به موجب این دستورالعمل و به منظور اجرای وظایف، در اختیار اعضای کمیته، دبیر کمیته یا هر یک از کارکنان سازمان قرار می‌گیرد، محرمانه تلقی شده و نباید به جز در موارد تعیین‌شده توسط هیات‌مدیره سازمان، اظهار گردد.

ماده ۱۳- شرایط تایید صلاحیت داوطلب به قرار زیر است:

الف) صلاحیت عمومی داوطلب باید به تایید کمیته رسیده باشد.

ب) برای عضویت در هیات‌مدیره بورس، داوطلب باید حداقل ۴۰درصد امتیاز مربوط به هر یک از حوزه‌های سوابق‌کاری، سوابق تحصیلی و صلاحیت علمی را کسب کند و مجموع امتیازات وی بیش از ۵۰درصد مجموع حداکثر کل امتیازات این سه حوزه باشد. د) برای تصدی سمت مدیرعاملی بورس، داوطلب باید حداقل ۵۰درصد امتیاز هر یک از حوزه‌های سوابق‌کاری، سوابق تحصیلی و صلاحیت علمی را کسب کند و مجموع امتیازات وی بیش از ۶۵درصد مجموع حداکثر کل امتیازات این سه حوزه باشد.

ماده ۱۴- دبیر کمیته موظف است نتیجه بررسی صلاحیت‌های عمومی و حرفه‌ای داوطلب را به نحو مقتضی به وی اطلاع دهد.